Gå til innhold

Specialized Tarmac SL8


Anbefalte innlegg

Sykkelist1 skrev (5 timer siden):

Og det er jo bare å gratulere Hank sport, med mindre de hamstrer SL8 nå sier de jo ifra seg muligheten til å tjene penger på SL8. Mye bedre å tjene litt nå enn null senere.

De tilbyr likevel rabatt på forhåndsordre på SL8. Jeg fikk feil informasjon, og de kom tilbake med korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen, hvor er det du har fått 20% i rabatt på SL8? At utgående modeller som nylig har fått høyere fiktive veiledende priser rabatteres, og at man i tidligere år enklere fikk rabatter er ikke noe jeg bestrider. Erfaringen min fra å shoppe litt rundt på utgåtte modeller nå i høst er; de fleste er skrapet for noe særlig lagerbeholdning/utvalg i størrelser/farger, og de som har noe igjen gir rabatter iht. de fiktive veiledende prisene fra 01.08.2023, ikke rabatter basert på hva syklene faktisk kostet da de kjøpte dem inn. På SL7 har jeg fått 6-7% på tidligere veiledende, som de faktisk kjøpte inn syklene basert på. Mao ikke noe som frister veldig, så venter i stedet på at noe bedre dukker opp på bruktmarkedet. Er en del imponerende der, f.eks. en SL7 med DA Di2 og zipp NSW hjul til 70k - dessverre feil størrelse for meg, hvis ikke hadde jeg snappet den opp umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 10.8.2023 den 9.20):

Tja, om du forhandler deg til 20% rabatt kommer en komplett SL8 på ca 140k, da er prisforskjellen nede i ca 25k.

Han sier vel ikke at han har fått 20% slik jeg leser innlegget, kun en betrakting rundt pris dersom man hadde klart å forhandle seg til 20%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgir jo selvfølgelig ikke hvor jeg handler eller hva jeg handler for.

Gruskverner: At butikkene gir rabatt ift. de fiktive veiledende prisene fra 01.08.2023 stemmer jo ikke, og er det i det hele tatt lovlig å reklamere med en rabatt ift. veil. pris produktet aldri har vært solgt for? F.eks nevnte Foss oppgir rabatt på SL7 til 125k på 21%, det er da ift. tidligere veil.pris 159k, ikke dagens 176k som ville betydd 28% rabatt. Det er nå uansett skammelig at du som medlem av Frøy blir tilbudt 6-7% og jeg ble tilbudt 15% i samme butikk/kjede uten noe kundeforhold.

Uansett er det usaklig dyrt, men prisingen skiller seg ikke veldig ift. Trek og Scott. Canyon er kanskje litt billigere, men da har man til gjengjeld ingen fysisk butikk å forholde seg til eller norsk kjøpslov å lene seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gruskverner skrev (16 timer siden):

så venter i stedet på at noe bedre dukker opp på bruktmarkedet. Er en del imponerende der, f.eks. en SL7 med DA Di2 og zipp NSW hjul til 70k - dessverre feil størrelse for meg, hvis ikke hadde jeg snappet den opp umiddelbart.

Ligger jo en SL7 i str 56 med DA og NSW til 75k på finn..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (10 minutter siden):

Det er den jeg sikter til at har feil størrelse for meg 🙂

Ok, du skrev jo i annen tråd at du brukte 56?

Gruskverner skrev (På 4.8.2023 den 18.20):

185 med korte 84cm benlengde, sykler på 56 i Specialized og Cannondale, med 120mm stem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (3 timer siden):

Jeg oppgir jo selvfølgelig ikke hvor jeg handler eller hva jeg handler for.

Gruskverner: At butikkene gir rabatt ift. de fiktive veiledende prisene fra 01.08.2023 stemmer jo ikke, og er det i det hele tatt lovlig å reklamere med en rabatt ift. veil. pris produktet aldri har vært solgt for? F.eks nevnte Foss oppgir rabatt på SL7 til 125k på 21%, det er da ift. tidligere veil.pris 159k, ikke dagens 176k som ville betydd 28% rabatt. Det er nå uansett skammelig at du som medlem av Frøy blir tilbudt 6-7% og jeg ble tilbudt 15% i samme butikk/kjede uten noe kundeforhold.

Uansett er det usaklig dyrt, men prisingen skiller seg ikke veldig ift. Trek og Scott. Canyon er kanskje litt billigere, men da har man til gjengjeld ingen fysisk butikk å forholde seg til eller norsk kjøpslov å lene seg på.

Så bare for å få klarhet i det; har du eller har du ikke fått tilbud om 20% på SL8, slik du påstod var mulig i en av dine tidligere poster?

Når du sier 15% på SL7, snakker du da om 15% på dagens fiktivt høye veiledende priser? I så fall er det jo dårligere tilbud enn man fikk på pre-order av samme sykkel.

Og ja, Foss Sport har suverent bra tilbud på utgående modeller, men så er utvalget også labert - en modell i kjedelig svart som fortsatt koster en halv bil, en mellommodell som de kun har i én, liten størrelse, og innstegsmodellen som har 105 di2 (som ikke har Servowave, og dermed er uaktuell for meg).

Sykkelist1 skrev (4 minutter siden):

Ok, du skrev jo i annen tråd at du brukte 56?

Ja, og jeg ønsker å gå over til 58 på neste sykkel for å få en mer normal stemlengde og full slam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (31 minutter siden):

Så bare for å få klarhet i det; har du eller har du ikke fått tilbud om 20% på SL8, slik du påstod var mulig i en av dine tidligere poster?

  

Sykkelist1 skrev (4 timer siden):

Jeg oppgir jo selvfølgelig ikke hvor jeg handler eller hva jeg handler for.

Jeg har selvfølgelig ikke tatt tall utifra løse lufta. Du får ta det for hva det er verdt, men kan ikke helt se hvilken interesse jeg skulle ha av å lyve om det. Hadde jeg vært deg ville jeg heller brukt energien min på å konfrontere lokal forhandler med hvorfor det er umulig for dem å gi rabatt når tilsynelatende flere andre butikker gjør det.

Gruskverner skrev (35 minutter siden):

Når du sier 15% på SL7, snakker du da om 15% på dagens fiktivt høye veiledende priser? I så fall er det jo dårligere tilbud enn man fikk på pre-order av samme sykkel.

Sykkelist1 skrev (På 19.8.2023 den 12.14):

Ble selv tilbudt ca 15% på forhåndsordre 2022 S-Works SL7 i 2021 hos forhandler med samme navn som er påskrevet Frøy sine bukser (jeg har null kundeforhold der).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lavere enn det laveste jeg finner nå. Ca. 73k fra Pro sykler er laveste jeg finner (i riktig størrelse).

Hvor var du så heldig å få denne prisen? Mulig jeg er litt seint på ballen her. Hadde satset på lavere priser mot høsten, men hvis de har gått opp 13k (på «tilbudspris») på en måned tenker jeg det skal bli vanskelig å finne slike «kupp» fremover.

Endret av Fivestage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke helt objektiv denne heller, men for de som vurderer SL8 vil kanskje omtalen til Alexandar Richardson bikke dem over kanten.

Sitat

In my opinion the SL8 is the fastest road bike Specialized have ever made by quite some margin in the real world, in fact I believe more than their data suggests. Specialized’s marketing team must publicise quantitive data in a simplistic format to the consumer who does not fully understand how the complexities of how system of bike, rider, road, air interact nor has the experience or confidence to differentiate.

The Sl8 is noticeably stiffer in the frame (handlebar stiffness same as two piece by data and feel), more compliant and aerodynamic than the SL7. The SL8 feels totally different due to the heavily modified structure and carbon layup used in the rear of the bike when compared to it predecessor. Furthermore there is very little difference in aerodynamic feel to the Venge, so on this occasion I take Specialized word for the fact that the SL8 tests as fast or faster IN A WIND TUNNEL than the Venge. Finally the SL8s 4w saving over the Sl7 could arguably be achieved by switching out the handlebar on it predecessor to improve its aerodynamic benefit, after all 4w equates to 18 secs over 40km, but that is not the case, the nose cone accounts for some of the interaction with the handlebar according to Specialised. More importantly the bike itself and how it rides is very different to the Sl7, I am unquestionably faster on it.

The Venge is dead and the SL7 has taken not one but two leaps forward. I would go as far to say the SL8 is the best bike on the market right now for FAST RIDING AND ROAD RACING.

 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvem Alexandar er, men det der var over toppen. 

"in fact I believe more than their data suggests."
"I am unquestionably faster on it." 

Det er sånn vi kjefter opp folk for å mene på forumet. Jeg har mine store vil om at hvem som helst "unquesttionably" merker den den 4 watt endringen i daglig sykling. Det er vindtunelltall. Og Bias så det hlder.

LarsB


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite imponert over Pro-speccen. 7.16kg er bra det, men hvorfor man skal betale 115k for CL hjul med DT350 NAV og heller ikke få med den nye integrerte Roval-cockpiten fremstår helt nisse. Kunne kjøpt de fleste av konkurrentene + ekstra hjulsett med DT180 fra feks Reserve og fortsatt hatt penger til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (30 minutter siden):

Det er sånn vi kjefter opp folk for å mene på forumet. Jeg har mine store vil om at hvem som helst "unquesttionably" merker den den 4 watt endringen i daglig sykling. Det er vindtunelltall. Og Bias så det hlder.

Jepp. Bullshit deluxe. Ingen merker 4W besparelse, eller 10W for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (25 minutter siden):

Lite imponert over Pro-speccen. 7.16kg er bra det, men hvorfor man skal betale 115k for CL hjul med DT350 NAV og heller ikke få med den nye integrerte Roval-cockpiten fremstår helt nisse. Kunne kjøpt de fleste av konkurrentene + ekstra hjulsett med DT180 fra feks Reserve og fortsatt hatt penger til overs.

Madone SLR7 koster vel 125k+, men Specialized burde absolutt levert med nye cockpiten på Pro.

Akkurat hva gjelder hjul, så er vel nav noe av det som gir minst ytelse for pengene, DT350 er forøvrig tipptopp nav, og Rapide-felgene er helt rå, så CL-hjula er det lite å utsette på. Om jeg skulle kjøpt hjul løst ville jeg 10/10 ganger valgt Rapide over Reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (2 minutter siden):

Madone SLR7 koster vel 125k+, men Specialized burde absolutt levert med nye cockpiten på Pro.

Akkurat hva gjelder hjul, så er vel nav noe av det som gir minst ytelse for pengene, DT350 er forøvrig tipptopp nav, og Rapide-felgene er helt rå, så CL-hjula er det lite å utsette på. Om jeg skulle kjøpt hjul løst ville jeg 10/10 ganger valgt Rapide over Reserve.

Madone og feks Ostro VAM er også eksempler på noe overprisede sykler (min mening)

Sier ikke at CL-hjulene er dårlige, tenker utelukkende på kostnaden her altså 🙂 DT350 er jo bombesikre, men de leveres stort sett på hjulsett rundt 10-13k. Personlig ser jeg ikke hvorfor jeg skulle valgt Roval med DT350 over Reserve med DT240 til samme prisen (uten å ha syklet på noen av dem enda) 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (18 minutter siden):

Madone og feks Ostro VAM er også eksempler på noe overprisede sykler (min mening)

Helt enig, Factor var jo for 5 år siden fullstendig ukjent. Snakk om et hypet luksus merke uten historie.
Samtidig så er det jo mange av de gamle kjente merker som er kjørt forbi av bl. a. Specialized og Factor.
Såsom Look, Colnago, Time, De Rosa.

Selv har jeg en kid på 11 som sykler landevei. Han ser Remco og gutta sykle raskt på S-Works og ønsker seg en sånn.
115.000 med Ultegra Di2 er jo hinsides. Regner med å kjøpe en TCR med 105 Di2 til 40.000 i stedet neste gang han vokser.
40k syns jeg er dyrt for en sykkel og da er det med en av de dårligste grupper og vekt på 8 kg.
Edit. Koster nå 34999 hos BS
https://bikeshop.no/giant/2300013104/giant-tcr-advanced-1-landeveissykkel-cold-night-str-s
 

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...