Gå til innhold

Specialized Tarmac SL8


Anbefalte innlegg

baroudeur skrev (10 minutter siden):

Alex Dowsett er fan:

 

Dowsett har ikke vært særlig upartisk hva gjelder Specialized.. 
Han hadde en video tidligere der han pratet om forskjeller på sykler i proffeltet og der og pratet han veldig opp Specialized; uka etter var han ambasadør for de. 

For all del, jeg er Specialized fanboy, men jeg ville akkurat her tatt Dowsetts meninger med en klype salt. 

Disclaimer: jeg har ikke sett videoen hans om SL8 

Endret av Hap
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hap Jeg tror heller ikke Dowsett er helt objektiv (hvilken ambassadør er vel det), men han er ikke alene om å mene at Specialized har et særlig godt rykte i feltet. Det kan jo delvis også skyldes markedsføring, men faktum er at mange vinner på Specialized-sykler. Det handler både om at Specialized tilknytter seg lag/ryttere som vinner, men også at vinnere ønsker å sykle på en Specialized, som Cavendish skriver litt om i Tour de Force.

Jeg liker også Specialized, men det henger nok mest igjen fra da de faktisk var kule på 90- og tidlig 00-tall.

Ned_6_PC-e1465311947291.jpg

Ned-Oldbike-1.jpg

Ned-Oldbike-2-e1465312927956.jpg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hap skrev (4 timer siden):

Jeg er svært fornøyd med mitt SL7 /m CL2 Rapide hjul nå. Hot damn, for noen priser for Pro. 
Fronten er vanskelig å like, ser enda verre ut med spacers da hele styrerør og stem skyves bakover. 
BB området ser nesten for smalt ut, minner mye om Aethos. 

 

Jeg tenker alle som har en SL7 vil oppnå svært mye av "SL8-effekten" ved å bare oppgradere cockpit. 

Jeg kjøpte meg SL7 Expert med Ultegra Di2 til 60k i juli. Må si at jeg fremdeles er fornøyd med den når jeg ser de nye prisene.

Hva blir egentlig forskjellen mellom SL7 Expert (Di2) og SL8 Pro nå? Hjulsett og styre? Til 53k mer enn jeg betalte. 

Tror kanskje jeg må se meg om etter ny cockpit, ja.

Endret av Maggan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 timer siden):

@Hap Jeg tror heller ikke Dowsett er helt objektiv (hvilken ambassadør er vel det), men han er ikke alene om å mene at Specialized har et særlig godt rykte i feltet. Det kan jo delvis også skyldes markedsføring, men faktum er at mange vinner på Specialized-sykler. Det handler både om at Specialized tilknytter seg lag/ryttere som vinner, men også at vinnere ønsker å sykle på en Specialized, som Cavendish skriver litt om i Tour de Force.

Jeg liker også Specialized, men det henger nok mest igjen fra da de faktisk var kule på 90- og tidlig 00-tall.

Ned_6_PC-e1465311947291.jpg

Ned-Oldbike-1.jpg

Ned-Oldbike-2-e1465312927956.jpg

Du er nok inne på noe der, ja. Skal også sies at det bør komme et brukbart produkt ut i enden av sykkelverdens største R&D budsjett. 
Cav er som du sier inne på det i Tour de Force, samme er Sagan i "My World" der han prater om forholdet hans med Specialized, så NOE er det nok, men måten Dowsett vinklet det hele var i en periode litt lite gjennomtenkt/timet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte meg SL7 Expert med Ultegra Di2 til 60k i juli. Må si at jeg fremdeles er fornøyd med den når jeg ser de nye prisene.

Hva blir egentlig forskjellen mellom SL7 Expert (Di2) og SL8 Pro nå? Hjulsett og styre? Til 53k mer enn jeg betalte. 

Cockpit, hjulsett, og ei rolig Speed Sniffer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (39 minutter siden):

Satser på det. Ikke integrert, men raskere enn stock.

image.jpeg.d68468e498272e2e72e30b04ba607cd0.jpeg

Ser også ekstremt lekkert ut. Oppgradering av styret er definitivt på listen over 2024 oppgraderinger for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (9 minutter siden):

Men hvor mye er det å spare i 30-35 km/t på den nye kontra den gamle? 

Med de sinnsyke prisene på både sykkel og cockpit, hvem tar regninga for kortere/lengre stem og annen styrebredde?

Det finnes helt sikkert en besparing selv i 30-35 km/t, om den i praksis og under reelle forhold er betydelig eller ei er nok en annen sak. En PM i Specialized sa i et intervju at omtrent halve besparelsen de oppnådde med SL8 kom fra cockpit, og det var snakk om totalt 4 watt besparelse mot SL7  med 2 piece cockpit i 40 km/t ("The head tube is topped with the new Roval Rapide integrated cockpit, which is said to save 4 watts compared to the old two-piece setup used on the SL7.")

Hva gjelder stemlengde og bredde så er dette noe jeg forventer forhandler skal kunne løse på en god måte -- jeg fikk det på min SL7, men her var det snakk om ikke-s-works stem og alu styre, så ingen ebitda veltende investering fra deres side. 

Usikker på hvordan det er å jobbe med Specialized, om de er villige til og ta cockpits fra sykler i retur/bytte mot andre størrelser, uansett er det klønete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (26 minutter siden):

@Hap Jeg hadde egentlig et Prime Primavera i bestilling, men det tok for lang tid så jeg kjøpte Roval i stedet. Jeg mener fortsatt at Prime-styret er en utrolig kostnadseffektiv oppgradering, særlig om det kjøpes på tilbud (tror jeg betalte rundt 1200,- ferdig levert, som er langt rimeligere enn Roval).

Jeg har lenge sett på det selv til andre sykler jeg har hatt, men på en Specialized må jeg nok ha et Specialized styre-- jeg er et levende eksempel på at deres markedsføring og brandbygging fungerer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (34 minutter siden):

Jeg vurderer Roval Rapide Cockpit, men jeg tror jeg heller mot at stem/bar comboen faktisk er penere. Men jeg er nok over snittet pirkete da.

IMG_27212.jpeg.5378bd1e3592998525e9212d111d113e.jpeg

Helt enig, det er ingen særlig pen overgang med helintegrert cockpit på hverken SL7 eller SL8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (På 7.8.2023 den 0.00):

70k for rammesett, lol! Vurderte å bytte, men uaktuelt når ramme er så dyr og de skal ha 110k for annenrangs rammemateriale ,gruppesett og hjulsett.

De priser seg ut av markedet når man får dagens verdensmestersykkel med CFR layup, DA Di2, ARC 1100-hjul, rå lakk og styre som er mer aero og enklere å frakte for 5k mer.

Tja, om du forhandler deg til 20% rabatt kommer en komplett SL8 på ca 140k, da er prisforskjellen nede i ca 25k.

Om 2-3 år så får du sikkert 20k mer igjen for en S-Works SL8 brukt vs en Aeroad CFR.

Aeroaden ser fantastisk ut, men litt kjipt at den veier 8kg+ og har en Rotor alu-krank.

Jeg var i ferd med å bestille meg en Aeroad, men trakk i nødbremsen da jeg oppdaget at det er umulig å bytte lengde på stem. (Man får ikke kjøpt annet stem/styre engang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (2 timer siden):

Tja, om du forhandler deg til 20% rabatt kommer en komplett SL8 på ca 140k, da er prisforskjellen nede i ca 25k.

Om 2-3 år så får du sikkert 20k mer igjen for en S-Works SL8 brukt vs en Aeroad CFR.

Aeroaden ser fantastisk ut, men litt kjipt at den veier 8kg+ og har en Rotor alu-krank.

Jeg var i ferd med å bestille meg en Aeroad, men trakk i nødbremsen da jeg oppdaget at det er umulig å bytte lengde på stem. (Man får ikke kjøpt annet stem/styre engang!)

Er veldig interessert i hvor du får 20% på SL8, min lokale forhandler kuttet klubbrabatten på Specialized under Korona da de nesten ikke hadde marginer igjen på merket. Eneste jeg har sett rabattert er når de tømmer lager for utgående modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur: Har bestilt SL8 ja, noe som er 100% urasjonelt.

Gruskverner: Feks Foss kjører jo nå helt opp mot 30% på en rekke sykler, og det er rabatt på prisene som gjaldt før 1.august. 1.august gikk prisene opp 10-20% på magisk vis. Så litt marginer har de nok. Om du kjøper alt til veil.priser løst kommer en S-Works på ca 155k.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgående er som nevnt en helt annen en ting, som gjøres for lagertømming hvor de tar tap/null fortjeneste for å bygge likviditet, og hvor innkjøpet ble gjort med en mye sterkere kronekurs. Som nevnt ble avanser og tilhørende rabatter kuttet på nye Specialized under Korona. Kan ikke tenke meg at noen får 20% på en SL8 det neste året med mindre det er konkurssalg eller en individuell sponsoravtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (6 timer siden):

Jeg har en bestilling inne på Aeroad så da blir det nok det, og krysse fingrene for at størrelsen passer ut av boksen.

Canyon har nå uansett markedets beste(?) returordning. Support sa styrer kunne bli tilgjengelige etterhvert, men hørtes ikke ut som de hadde peiling på når.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (På 10.8.2023 den 19.31):

Utgående er som nevnt en helt annen en ting, som gjøres for lagertømming hvor de tar tap/null fortjeneste for å bygge likviditet, og hvor innkjøpet ble gjort med en mye sterkere kronekurs. Som nevnt ble avanser og tilhørende rabatter kuttet på nye Specialized under Korona. Kan ikke tenke meg at noen får 20% på en SL8 det neste året med mindre det er konkurssalg eller en individuell sponsoravtale.

Det er jo forhandler som har SL8 på finn.no der de spesifikt skriver "Be om tilbud nå".

Samme forhandler annonserer Black Edition SL8 rammesett (500 stk i verden) med rabatt.

Ble selv tilbudt ca 15% på forhåndsordre 2022 S-Works SL7 i 2021 hos forhandler med samme navn som er påskrevet Frøy sine bukser (jeg har null kundeforhold der).

Specialized-forhandlere har selvfølgelig god avanse på et rammesett til 70k eller en komplett sykkel til 176k.

Så om du tror at din lokale forhandler ikke har mulighet til å gi deg noe rabatt er du rett og slett litt naiv.

Og det er jo bare å gratulere Hank sport, med mindre de hamstrer SL8 nå sier de jo ifra seg muligheten til å tjene penger på SL8. Mye bedre å tjene litt nå enn null senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...