Gå til innhold

Specialized Tarmac SL8


Anbefalte innlegg

Sykkelist1 skrev (5 timer siden):

Blir Roval Rapide og Shimano Dura Ace.

Er fysen på Sram, men lanseringa av ny Red kommer for sent..

Byggetråd eller underveis bilder her i tråden ønskes i vinterkulda👍🏻

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ramme hentet hos LBS i dag. Jeg var visst en av de heldige som faktisk får levert SL8-ramme til sesongstart.

Lakken kommer virkelig ikke til sin rett på bilder, men den er griselekker. Flere bilder kommer når den er ferdigbygd og vårsola titter fram!

image.png.84562ed9ed9f48d3757a4597c55c89ff.png

Endret av IngarS
Skriveleif
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 13.3.2024 den 7.38):

Vet du hvilke komponenter du skal bruke?

Ja, har hatt alle delene klare siden i høst i påvente av ramma, så i helga blir det bygging akkompagnert av Milano-Sanremo.

Gruppe blir en miks av Ultegra (bakgir, framgir og kassett) og Dura-Ace (krank, kranklager, skiftere og bremser). Jeg har tidligere sverget til Campa, men de mistet meg med den siste wireless-gruppa, både på pris, utseende og funksjon.

Hjulsett blir CRW CS5055 med Campa skiver, RideNow slanger og Pirelli dekk.

Ellers SW Power sete tatt fra forrige sykkel, Assioma duo pedaler og Roval rapide cockpit.

I følge mine beregninger basert på oppgitt vekt for delene, så skal den havne på 6,8kg inkl pedaler, flaskeholdere og wahoofeste. Hvis jeg har bomma, så kan den ganske enkelt slankes 100g ved å oppgradere kassett til DA for å få den til å touche 6,8.

Endret av IngarS
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har helga blitt brukt til å kose seg med bygging.

IMG_0359.jpeg.c744881202b34b87356a1742cd5f6ffe.jpeg

Ramma var forøvrig veldig grei å bygge opp. Det eneste som krevde litt ekstra fikling var å få plassert bremseslagen til bakbremsen riktig sånn at den ikke drar styret i den ene eller andre retningen. Bygget endte på 6,89kg inkludert pedaler, flaskeholdere og computerfeste, som er et par hundre gram over beregningene gjort basert på oppgitte vekt på delene. DA-kassett er på vei, noe som skal pushe vekta akkurat inn på 6,8. Ytterligere vekt kan spares ved å bytte computerfeste til f.eks. MagCAD, samt å kappe gaffel og fjerne spacere.

Det viser seg også å være helt umulig å ta bilde fra riktig vinkel og å få frem hvordan lakken ser ut. Fra siden ser den bare svart ut.

IMG_0374.jpeg.ca1be264dc7f2fee41a6ff45513881fd.jpeg

Men med lys fra andre vinkler blir den nydelig.

IMG_0375.jpeg.4aa876b4864a5b73ef014e750af91fbb.jpeg

IMG_0376.jpeg.87d8dc88ae89e63e39d766897b781c4b.jpeg

Satser på å poste bilder i "Vis meg din 2024..." når man får tatt bilder ute i sola.

Endret av IngarS
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent!

Har du fått testet CRW CS5055 tidligere eller er de nye til dette bygget? Hører uansett gjerne litt om dine erfaringer (etter hvert). Har vurdert samme hjulsett. 

Endret av Maggan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (1 time siden):

Herlighet. Blir vel retur til pulje 1 til våren nå da?

For at det skal være aktuelt så må sykkelen gi en betydelig økning i watt. Men det regner jeg med at den gjør.

Maggan skrev (43 minutter siden):

Har du fått testet CRW CS5055 tidligere eller er de nye til dette bygget? Hører uansett gjerne litt om dine erfaringer (etter hvert). Har vurdert samme hjulsett. 

Nei, de er nye til dette bygget og har bare hengt til pynt gjennom vinteren. Har foreløpig ikke noe å si om dem, utover at de er tufsete lette, finishen er griselekker og de virker å være bra bygd.

Endret av IngarS
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (1 time siden):

Nei, de er nye til dette bygget og har bare hengt til pynt gjennom vinteren. Har foreløpig ikke noe å si om dem, utover at de er tufsete lette, finishen er griselekker og de virker å være bra bygd.

Noen spesiell grunn til at du ikke kjører slangeløst? 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (9 timer siden):

Noen spesiell grunn til at du ikke kjører slangeløst? 

Jeg er rett og slett ikke overbevist om at det er verdt det på landevei. Jeg synes slanger fungerer utmerket, og de "nye" TPU-slangene gjør valget enda lettere. På grævvel og terreng helt klart, men på 28mm landevei og med trykket det krever er jeg mindre overbevist om. Jeg gidder ikke sølet med guffe som må byttes med jevne mellomrom, styr med å få dekk til å smelle på plass, pakking i koffert ved reising, latexguffesøl om man punkterer (en kamerat fikk f.eks. bilen nedsøla med guffe da sykkelen sto på taket og punkterte etter en tur). Og ikke for å snakke om at jeg ikke har garasje å mekke i, så orker ikke latexsøl i gangen om noe går galt.

Greit nok at rullemotstand kanskje er marginalt bedre med slangeløst samt litt bedre punkteringssikkerhet. Kjørefølelse med TPU-slanger helt på høyde med latex-slanger (og dermed sikkert også slangeløst), og de holder greit på lufta. Alle dekk og hjul jeg har brukt har vært veldig enkle å få av og på bare med fingrene så bytte av slange er superenkelt om man punkterer. 

Og sist men ikke minst sparer jeg mye vekt der det er aller mest merkbart på sykkelen, det vil si helt ytterst på hjulene. Nå kjører jeg RideNow slanger som veier 19g inkludert ventil. Guffe pluss ventil er sikkert 100g, pluss ekstra vekt for dekk som støtter TL. Får lett tre slike slanger i seteveska.

Brannfakkel herved kastet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (7 minutter siden):

Jeg er rett og slett ikke overbevist om at det er verdt det på landevei. Jeg synes slanger fungerer utmerket, og de "nye" TPU-slangene gjør valget enda lettere. På grævvel og terreng helt klart, men på 28mm landevei og med trykket det krever er jeg mindre overbevist om. Jeg gidder ikke sølet med guffe som må byttes med jevne mellomrom, styr med å få dekk til å smelle på plass, pakking i koffert ved reising, latexguffesøl om man punkterer (en kamerat fikk f.eks. bilen nedsøla med guffe da sykkelen sto på taket og punkterte etter en tur). Og ikke for å snakke om at jeg ikke har garasje å mekke i, så orker ikke latexsøl i gangen om noe går galt.

Greit nok at rullemotstand kanskje er marginalt bedre med slangeløst samt litt bedre punkteringssikkerhet. Kjørefølelse med TPU-slanger helt på høyde med latex-slanger (og dermed sikkert også slangeløst), og de holder greit på lufta. Alle dekk og hjul jeg har brukt har vært veldig enkle å få av og på bare med fingrene så bytte av slange er superenkelt om man punkterer. 

Og sist men ikke minst sparer jeg mye vekt der det er aller mest merkbart på sykkelen, det vil si helt ytterst på hjulene. Nå kjører jeg RideNow slanger som veier 19g inkludert ventil. Guffe pluss ventil er sikkert 100g, pluss ekstra vekt for dekk som støtter TL. Får lett tre slike slanger i seteveska.

Brannfakkel herved kastet.

Men er ikke de rosa?!?!? Man kan da ikke sykle rundt med rosa truse og rosa slanger?!?!?!?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (7 minutter siden):

Jeg er rett og slett ikke overbevist om at det er verdt det på landevei. Jeg synes slanger fungerer utmerket, og de "nye" TPU-slangene gjør valget enda lettere. På grævvel og terreng helt klart, men på 28mm landevei og med trykket det krever er jeg mindre overbevist om.

Jeg er ikke uenig med deg. Jeg har kjørt slangeløst i rundt ett år på de dekkene du har satt opp her og hatt flere punkteringer, så nå går jeg over til TPU-slanger med samme dekk for å sammenligne. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (19 minutter siden):

Jeg er rett og slett ikke overbevist om at det er verdt det på landevei. Jeg synes slanger fungerer utmerket, og de "nye" TPU-slangene gjør valget enda lettere. På grævvel og terreng helt klart, men på 28mm landevei og med trykket det krever er jeg mindre overbevist om. Jeg gidder ikke sølet med guffe som må byttes med jevne mellomrom, styr med å få dekk til å smelle på plass, pakking i koffert ved reising, latexguffesøl om man punkterer (en kamerat fikk f.eks. bilen nedsøla med guffe da sykkelen sto på taket og punkterte etter en tur). Og ikke for å snakke om at jeg ikke har garasje å mekke i, så orker ikke latexsøl i gangen om noe går galt.

Greit nok at rullemotstand kanskje er marginalt bedre med slangeløst samt litt bedre punkteringssikkerhet. Kjørefølelse med TPU-slanger helt på høyde med latex-slanger (og dermed sikkert også slangeløst), og de holder greit på lufta. Alle dekk og hjul jeg har brukt har vært veldig enkle å få av og på bare med fingrene så bytte av slange er superenkelt om man punkterer. 

Og sist men ikke minst sparer jeg mye vekt der det er aller mest merkbart på sykkelen, det vil si helt ytterst på hjulene. Nå kjører jeg RideNow slanger som veier 19g inkludert ventil. Guffe pluss ventil er sikkert 100g, pluss ekstra vekt for dekk som støtter TL. Får lett tre slike slanger i seteveska.

Brannfakkel herved kastet.

About tubeless: They made a problem that never excisted..that is why I use RideNow.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (2 timer siden):

About tubeless: They made a problem that never excisted..that is why I use RideNow.

Hva er det som gjelder av typer her?

Et raskt søk på aliexpress gir en million treff med ulike vekter/ventiler osv.

Leste lenge utelukkende positivt om RideNow, men da jeg sjekket den lange tråden på WW sist var det ymse tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...