Gå til innhold

Lufting av Shimano XT-bremser


Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt både SRAM og Shimanobremser, men kun hatt tid/ork til å lufte selv da jeg hadde SRAM.

Jeg har kjøpt meg et luftekit fra bleedkit.com og fremgangsmåten som beskrives i videoen der er jo veldig lik det jeg husker fra mine AVID Juicy etc (ja, jeg vet, jeg er gammel). Men Shimano beskriver jo en mye mer omstendelig prosess med tapping fra toppen, la oljen renne ut i en pose i bunn. What gives? Bare forholde seg til hvordan bleedkit sier dette skal gjøres (og det virker jo egentlig særs overkommelig, ikke noen guffen DOT 5.1-veske heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ønsker å tappe ut i bunn, da:

1: Evt fukt samler seg i bunn (tyngre enn mineralolje) og da vil renne ut uten å "blande" seg med væsken. 

2: Evt møkk/forurensning i bremsevæske vil risikere å tette de små portene mellom stempel og beholder i hendel hvis du dytter væske oppover. Mange mekanikere ønsker å vise at de er "flinke" og at kunde ikke har passet på sykkelen sin ved å vise møkkete begre ved hendlene. Det er bare dårlig idé. 

Man må ikke ha en pose i bunn, kan ha en sprøyte eller oppsamlingsbeger, men det må altså ut den veien. Uansett et det en skikkelig enkel og effektiv måte å lufte på. Nesten så man tror man jukser. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting, han på videoen lar jo all mineraloljen renne ut av seg selv, og så lar han den renne ut over caliper for å "rense og smøre", og så tørker han bort 😄 Uten hansker. 

Det virker som litt mer kjellermetoden, men jeg ser poenget med begge tilnærminger. Fyller du fra toppen får du ut skitten samme vei den kom inn. Fyller du fra bunn skyver du lettere med deg luft til toppen (der den skal), men risikerer også å skyve grums feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, espenta said:

Jeg har alltid gjort det omvendt, altså presse inn mineralolje med sprøyte fra kalipperen. Det har fungert bra for min del, men får vel teste metoden til Marshy neste gang om det er enda enklere. 

Av grunner i min tidligere post er dette noe du bør slutte med. Hvis du absolutt vil, kan du evt gjøre det når du har spylt ren væske gjennom og fjernet all gammel væske fra sprøyter. At noe går an betyr at det er en god idé 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

spylt

Bare ett spørsmål: sånn jeg tolker videoene skal oljen bare renne ned gjennom systemet, ikke sant. Dvs at en fyller opp angitt mengde, og når nesten alt har rent ned i kaliper skrur man igjen nede?

ELI5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Arve said:

Bare ett spørsmål: sånn jeg tolker videoene skal oljen bare renne ned gjennom systemet, ikke sant. Dvs at en fyller opp angitt mengde, og når nesten alt har rent ned i kaliper skrur man igjen nede?

ELI5

Ja. Man kan øke farten med å pumpe hendelen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Pludrepapp said:

Jeg har vært redd for å dra inn luft om jeg har pumpet med hendelen. Det er nok frykt som stammer fra uvitenhet og forsiktighet framfor erfaring. Har du erfaring med å pumpe med hendelen, @baronKanon?

Pumping med hendel er det som står i manualen. Du trekker ikke inn luft hvis du har nok væske i koppen. Mener nå jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (På 9.9.2024 den 17.09):

Jeg lufter sånn, og synes det fungerer bra. Eller, jeg bruker hansker i tillegg da. Også bruker jeg oljeoppsamlingsklut i stedet for fille. 

Marshy-metoden stoppet det vandrende bittpunktet mer enn jeg har fått til med andre luftemetoder. 

Fikser denne fremgangsmåten omtrent helt problemet med vandrende bittpunkt? Eller er det fortsatt nok variasjon til at det er irriterende? Jeg kan faktisk vurdere å bytte fra SRAM til et sett XT bremser på stisykkelen om dette ordner opp i bittpunkt tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Svene Det hjalp midlertidig, før det returnerte igjen. Husker ikke akkurat hvor lenge det hjalp, men nok til at jeg tenkte at jeg kunne leve med den metoden og varierende bittpunkt.

Jeg blir ikke overrasket om dette kan være forskjellige fra brems til brems, uten at jeg har skjønt akkurat hva som forårsaker bitepunktet. Det eneste jeg har registrert er at det hos meg er betraktelig mer tydelig på bakbremsen. Dermed får jeg lyst til å konkludere med at problemet ligger i bremseslangen på et eller annet vis.

Landeveisbremsene mine har jo også varierende bittpunkt, men der foregår bremsingen helt annerledes, så det plager meg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns artikkelen er misvisende om vandring bittpunkt, de har brukt Marshy video som aldri nevnes dette. Velge hendle uten servo wave er eneste 100% løsning jeg vet om. Noen sverge til putoline 2.5 som hjelpemidler. Nesten alltid har en sticky piston når jeg bytter klosser, bruker "massaging" og rensing som vises i video ofte.

https://www.thansen.no/scooter-mc/olje-rens-og-pleie/putoline-produkter/forgaffel/putoline-forgaffelolje-hpx-r-2-5w-1l/n851382/pn851388/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADq6x1w4pHbYUF3a1bLLlimC2TX7w&gclid=Cj0KCQjwrp-3BhDgARIsAEWJ6SzejklKF0W6lt4fFC30hBGDlRasAu7V8DwMW4SeTpsOhTiY4IPRQdoaAuilEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har sykla nå ca 1 mnd med SLX bremsene etter lufting på Marshy måten. Veldig fornøyd, det vandrende bit-punktet er minimalt nå. Er nok ikke helt borte på disse gamle bremsene, de er 5-6 år gamle. Bremsekraft er helt topp, kan ikke se at jeg trenger noe mer på noen sykler. Vil tro alt blir enda bedre på fabrikknye bremser. Blir å skaffe noen 2-stempel XT bremser til stisykkelen for neste sesong. Jeg er passe lei av å bruke masse tid på å massere 4 stempel systemer for å få stemplene til å gå likt (leser på nettet at Shimano ikke nødvendigvis er noe bedre enn SRAM på dette punktet).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye subb på Shimano 4 stempel da? Jeg vasker og masserer mine en gang i året og har aldri subbing. Selv med 2,3mm skiver (btw den beste bremseoppgraderingen jeg har gjort). På 4 året med samme bremser nå. Med skikkelig luftejobb er vandrende bittpunkt en saga blott også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...