Gå til innhold

Erfaring med sykkelsporing?


Anbefalte innlegg

Simenf skrev (9 timer siden):

Topp - linker?

Dette er den jeg har flest av:
https://www.aliexpress.com/item/1005006033976502.html
Kjøpt for ca 40,- + mva pr stk og "3 produkt = fri frakt".

Har også noen av disse:
https://www.aliexpress.com/item/1005005943965764.html
Slankere, men ikke så enkle å putte i en krypestrømpe da batteriet er en forlengelse av kortet.

Hvis du skal modifisere kan begge disse tilpasses et CR2050 for å få nesten dobbel batteritid.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (På 14.6.2024 den 10.00):

Flaskeholdere, ringeklokker, topcaps og div varianter under setet har jeg liten tro på at tyvene ikke er obs på. Brikkene må plasseres på vanskelig tilgjengelige steder - samtidig som signalet ikke blokkeres. Disse "opplagte" AirTags-holderne har likevel en funksjon. De kan gi tyven en trygghetsfølelse når han har fjernet dem. For å finne igjen barnesykler i nabolaget er de helt ok.

Ja, med så mange profesjonelle tyver har du sikkert et poeng. Men der jeg bor er det mye narkomane som rasker med seg sykler. Tviler på at de er like observante. Litt kult når Stavanger Aftenblad gjorde "undersøkende Journalistikk" med spaning og det hele...i en litt annen tid.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/ER9EK/slik-fant-vi-vaar-stjaalne-sykkel-i-en-kjellerbod-i-hillevaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (På 14.6.2024 den 10.00):

Flaskeholdere, ringeklokker, topcaps og div varianter under setet har jeg liten tro på at tyvene ikke er obs på. Brikkene må plasseres på vanskelig tilgjengelige steder - samtidig som signalet ikke blokkeres. Disse "opplagte" AirTags-holderne har likevel en funksjon. De kan gi tyven en trygghetsfølelse når han har fjernet dem. For å finne igjen barnesykler i nabolaget er de helt ok.

Min teori er at det er tre typer sykkeltyver:

- Tilgjengelighetstyven (Ojsann, en lett tilgjengelig sykkel som ev. har en lås jeg lett dirker/klipper)

- Knekk-i-knærne som klipper låser og selger sykler videre 

- Proffere sykkeltyver med nettverk bak seg.

 

For de to første typene har jeg tro på at en airtag gjemt i flaskeholder, ringeklokker mm har en effekt, i hvert fall det første døgnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Interessant nok var jeg innom en forhandler av Bike Finder så spurte jeg hvordan det gikk med salget. Han sa da, noe overraskende, at han ikke lenger anbefalte Bike FInder. Årsaken var at den måtte lades så ofte, og at forsikringsselskapene hadde startet å kreve at batteriet måtte være minst 50% oppladet om sykkelen ble stjålet for at forsikringen skulle gjelde. 

 

Han anbefalte nå heller airtag, selv om funksjonaliteten var dårligere, men som kompenserer med mye større brukervennlighet og batteritid.

 

En negativ ting med airtag som jeg har oppdaget er at dersom tyven har iphone vil hen umiddelbart få beskjed om at sykkelen har airtag.....oppdaget det da en kompis lånte sykkelen min.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en rar anbefaling, egentlig. AirTag gir 0 tilbake på forsikringen, så BikeFinder er jo bedre da.

Har ikke hatt det selv, men samboer leide en sykkel med det en periode. Var uproblematisk å ha en powerbank man koblet i (det fikk vi til og inkludert med sykkelen) for å lade mens sykkelen stod i garasjen. Så trenger ikke demontere eller huske noe batteri eller ha tilgang på strøm.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (49 minutter siden):

Årsaken var at den måtte lades så ofte, og at forsikringsselskapene hadde startet å kreve at batteriet måtte være minst 50% oppladet om sykkelen ble stjålet for at forsikringen skulle gjelde.

Tror det må være en misforståelse.

Så vidt jeg vet, er det ikke flere forsikringsselskaper, men kun Tryg som tilbyr forsikringen som inngår i abonnementet og dermed er knyttet til BikeFinder.

Kravet er minst 20% lading.

Men BikeFinder er dessverre definitivt blitt mindre attraktiv med årene.

Da BikeFinder ble lansert, var forsikringsbetingelsene hos daværende samarbeidspartner Gjensidige eksepsjonelt gode. Lav pris, ingen øvre verdibegrensning, ingen verdinedskriving for alder, gyldig i hele verden, enkelt å få erstatning i form av kjøpssum.

Poenget var at det var så stor sannsynlighet for å gjenfinne sykkelen, at forsikringen kunne være både billigere og mer omfattende enn forsikring uten BikeFinder. De gode betingelsene for forsikring var et vel så viktig argument for å velge BikeFinder som selve sporingsenheten.

Etterhvert ble betingelsene hos Gjensidige endret og skjerpet, inntil samarbeidet med BikeFinder opphørte.

Trygs nåværende betingelser er på ingen måte like gode som de opprinnelige. Forsikringen gjelder fortsatt i hele verden, men pris på abonnement/forsikring avhenger av sykkelens verdi, og skadet eller tapt sykkel erstattes primært ved reparasjon eller sykkel av samme modell og merke eller en sykkel med "tilsvarende tekniske spesifikasjoner". Om ingen av disse løsningene er mulig, gis et gavekort som kun kan brukes hos en sykkelleverandør valgt av Tryg, pålydende en verdi der det kalkuleres aldersfradrag. Det er dårligere betingelser enn mange av oss har i alminnelig innboforsikring, særlig om man har flere sykler.

Selv har jeg for flere år siden avsluttet abonnement og forsikring, og ikke helt bestemt meg om jeg vil bruke selve sporingsenheten.

  • Sad 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (På 17.6.2024 den 14.59):

Min teori er at det er tre typer sykkeltyver:

- Tilgjengelighetstyven (Ojsann, en lett tilgjengelig sykkel som ev. har en lås jeg lett dirker/klipper)

- Knekk-i-knærne som klipper låser og selger sykler videre 

- Proffere sykkeltyver med nettverk bak seg.

 

For de to første typene har jeg tro på at en airtag gjemt i flaskeholder, ringeklokker mm har en effekt, i hvert fall det første døgnet.

 

Enig, og ref diskusjonen om bikefinder i denne tråden så vil proffe sykkeltyver like enkelt kunne fjerne denne som en godt skjult airtag, så jeg tenker airtag er en vel så robust løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...