Gå til innhold

Erfaring med sykkelsporing?


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...

I vårt garasjeanlegg har det vært massivt med innbrudd. Når man først har kommet seg inn, kan man holde på ganske lenge i fred på nattestid. Vil en tyv, eller andre en eieren, se at det er en AirTag i nærheten? Hos oss er nemlig god tid til å prøve å finne den…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Gurilina said:

I vårt garasjeanlegg har det vært massivt med innbrudd. Når man først har kommet seg inn, kan man holde på ganske lenge i fred på nattestid. Vil en tyv, eller andre en eieren, se at det er en AirTag i nærheten? Hos oss er nemlig god tid til å prøve å finne den…

Hører det hvertfall med mindre du har moddet den. Når det er noen timer siden sist den snakket med eier-telefon, vil den begynne å gi fra seg gresshoppelyder ved bevegelse.

Har du iOS-telefon, vil du også få melding om at en fremmed AirTag følger deg etterhvert.

  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikefinder er kanskje en mer dedikert løsning. AirTag vil iallefall gi et håp om å finne den igjen, om det oppdages fort. Vet ikke om den vil gi beskjed om at sykkelen er i bevegelse (noe som kan bli irriterende, hvis det er mye falske advarsler). Har en f.eks. elsykkel med Bosch Smart System, kan en få en egen tracker til de.

Hvis det er et åpent garasjeanlegg, som det gjerne er pga. brannsikkerhet, så er vel sporing sekundært. Solide festemuligheter/ankerbolter og en heftig lås, gjerne med en wire for å dekke begge hjul anbefales. Alt etter hvilken type tyv som er på besøk, vil mange tyver tenke at det ikke er verdt det om de må gjennom 2 stk låser. Selv vet de gjerne ikke om de har god eller dårlig tid, og vil vekk så fort som mulig. Kameraovervåkning, eller bare et skilt om at det er det, er med å på å sette opp farten til tyvene.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har vanntettpakket innmaten av en sporingsbrikke i en krypestrømpe. Den lever nå sitt liv fritt roterende inne i et dekk sammen med litt guffe. Sykkelen har også en AirTag under setet. Signalet ser ut til å være ca like bra for begge. Det spennende blir hvor lenge den overlever i et miljø som tilsvarer 10 meter under vann.

Størrelsen ble litt mindre, men ikke veldig. Vekten er 5g, mot en AirTags 18g.

Dette er veldig billig elektronikk. Skulle ønske alle sykkelrammer ble levert med dette integrert.

Airtag_krympestrømpe_1.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 5.4.2024 den 10.03):

Oppdatering rett rundt hjørnet, virker som et godt samarbeid mellom Apple og Google:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P46qM7/apple-og-googles-anti-spion-funksjon-snart-klar

Gjør dessverre AirTag omtrent ubrukelig mtp tyveri tror jeg, da tyvene veldig fort får beskjed om at de "stalkes" av en ukjent brikke når de tar sykkelen.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Gjør dessverre AirTag omtrent ubrukelig mtp tyveri tror jeg, da tyvene veldig fort får beskjed om at de "stalkes" av en ukjent brikke når de tar sykkelen.

En av grunnene til at jeg mener det bør bygges inn i dyre gjenstander. Vil anta mange bransjer ikke ønsker dette da tyveri og gjenanskaffelse står for en god del av omsetningen, og de som kjøper tyvegodset uansett ikke hadde kjøpt merkevaren.

Det tar forresten en stund før dette varselet kommer opp. Og ved å ha flere sporingsbrikker vil du tvinge tyvene til å strippe ned sykkelen før de tar den med til mellomlageret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorte som nevnt en test med et kretskort fra en tredjeparts AirTag vanntettpakket i en krypestrømpe, og puttet det i et dekk. Etter 48 timer sluttet det å virke fordi guffe hadde kommet inn. Etter en kjapp rens og nytt batteri virket det igjen.

Krypestrømpe som forsegling er litt svakt, men det er enkelt å jobbe med. Vurderer å legge litt mer innsats i det og bruke potting compound, eller hva det nå heter på norsk.

For å gjøre belastingen litt mindre laget jeg neste med litt lengre krypestrømpe. Den fikk et hull i enden og ble festet mellom ventil og felg. Varmebehandlet ikke den delen som skulle mellom ventil og felg siden strømpen blir stiv og det blir vanskeligere å få det lufttett. Det er også nødvendig med litt avstand fra ventil til kretskortet hvis ikke felgen er veldig bred (og det får plass sammen med dekket). Kretskortet ble trimmet litt (Dremel) slik at det ikke er noen skarpe kanter. Denne har nå fungerte i tre dager, og ikke lekker det luft ved ventilen heller.

Har skrudd av blåtann på min egen telefon og ser at denne FankenTag’n oppdateres ca like ofte som de andre i garasjen. Jeg har ikke funnet noen forskjell i oppdateringsfrekvens mellom AirTag™, Chipolo og 50-kroners fra Kina. Rekkevidden ser også ut til å være ca den samme. Det kan tyde på at noen av Kina-brikkene oftere går i stå og må restartes manuelt – noe som er litt styr hvis de er montert i et dekk. De jeg har modifisert har jeg testet ca en uke for å vite at det jeg pakker inn trolig kommer til å virke en stund.

Før_krymp.JPG

På_ventil_1.JPG

På_ventil_3.JPG

På_ventil_2.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Airtag er en fin minimumsløsning. Å ha to på sykkelen gir deg mer tid til å spore den om den blir borte. Etter min mening er det endel å hente med smart plassering, men ikke gå helt over styr. Innspill ønskes fortsatt.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å høre erfaringer med andre typer sporingsbrikker (som funker med ios), gjerne billige fra aliexpress. Det gjør sporing mer tilgjengelig. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjemt airtagen i ringeklokka på el-sparkesykkelen i huset. Kom til nytte da den ble stjålet for litt siden - og funket som fjell å spore den opp igjen.

Ringeklokka er til salgs på Kjell.com.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert flere profesjonelle sykkeltyver på østlandet enn sørvestlandet. Men om jeg skulle ha brukt Air Tag tror jeg at jeg hadde tapet med elektrikertape, på staget rett før giret. Hadde og kjøpt en sånn flaskeholder-airtag-holder:

Topeak DualSide Flaskestativ - Bikeshop.no - Bikeshop.no

Eller en sånn:

Temu | Explore the Latest Clothing, Beauty, Home, Jewelry & More

På sykler med styretape ville jeg bare lagt det under styret, under styretapen.

Er tydelig en stor ting i verden å gjemme Air Tag på sykkel:

where to put an air tag on a bike - Google-søk

Sånn ellers ville jeg brukt en skikkelig lås. Denne må du klype med 13 tonns kraft, eller bruke vinkelsliper to ganger: Abus Granit X-Plus 540 Sykkellås Sort, Nøkkel, 300 mm, 15/15, 1762 gram - Bikeshop.no

For å være sikker mot vinkelsliper må en over på Litelok X1: LITELOK X1

Som testet her: Litelok X1 Review: Out Grinding the Angle Grinders? | The Best Bike Lock

AirTag.jpg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (1 time siden):

Jeg er interessert i å høre erfaringer med andre typer sporingsbrikker (som funker med ios), gjerne billige fra aliexpress. Det gjør sporing mer tilgjengelig. 

Har kjøpt noen fra AE og erfaringen er at de som fungerer er like gode som originale. Med like gode mener jeg rekkevidde og batterilevetid. Kvaliteten er litt ujevn, og noen har en tendens til å kreve manuell off/on. Dette finner du ut ila en uke eller to, og da er det bare å kaste dem. Likevel, gitt prisen er det akseptabelt å avskrive 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (17 minutter siden):

Jeg liker Knog sin alarm og sporing. Dette går rett inn Hvor er på Iphone.

De er fine, liker veldig godt at de også har alarm. 

De bruker samme sporingssystem som Airtags, fra Apple.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Jørgen S. said:

De er fine, liker veldig godt at de også har alarm. 

De bruker samme sporingssystem som Airtags, fra Apple.

Er det noe spesielt med Airtagene i Knog-løsningen, eller er det bare ordinære Airtags som vil chirpe og si fra om at de er der til en tyv? (Nå vil kanskje tyven bli obs på at det er en alarm her pga den øvrige lyden og da, og få lyst til å fjerne enheten av den grunnen…)

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (39 minutter siden):

Er sikkert flere profesjonelle sykkeltyver på østlandet enn sørvestlandet. Men om jeg skulle ha brukt Air Tag tror jeg at jeg hadde tapet med elektrikertape, på staget rett før giret. Hadde og kjøpt en sånn flaskeholder-airtag-holder:

Topeak DualSide Flaskestativ - Bikeshop.no - Bikeshop.no

Eller en sånn:

Temu | Explore the Latest Clothing, Beauty, Home, Jewelry & More

På sykler med styretape ville jeg bare lagt det under styret, under styretapen.

Er tydelig en stor ting i verden å gjemme Air Tag på sykkel:

where to put an air tag on a bike - Google-søk

Sånn ellers ville jeg brukt en skikkelig lås. Denne må du klype med 13 tonns kraft, eller bruke vinkelsliper to ganger: Abus Granit X-Plus 540 Sykkellås Sort, Nøkkel, 300 mm, 15/15, 1762 gram - Bikeshop.no

For å være sikker mot vinkelsliper må en over på Litelok X1: LITELOK X1

Som testet her: Litelok X1 Review: Out Grinding the Angle Grinders? | The Best Bike Lock

AirTag.jpg

Flaskeholdere, ringeklokker, topcaps og div varianter under setet har jeg liten tro på at tyvene ikke er obs på. Brikkene må plasseres på vanskelig tilgjengelige steder - samtidig som signalet ikke blokkeres. Disse "opplagte" AirTags-holderne har likevel en funksjon. De kan gi tyven en trygghetsfølelse når han har fjernet dem. For å finne igjen barnesykler i nabolaget er de helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (45 minutter siden):

Har kjøpt noen fra AE og erfaringen er at de som fungerer er like gode som originale. Med like gode mener jeg rekkevidde og batterilevetid. Kvaliteten er litt ujevn, og noen har en tendens til å kreve manuell off/on. Dette finner du ut ila en uke eller to, og da er det bare å kaste dem. Likevel, gitt prisen er det akseptabelt å avskrive 10%.

Topp - linker?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (42 minutter siden):

Er det noe spesielt med Airtagene i Knog-løsningen, eller er det bare ordinære Airtags som vil chirpe og si fra om at de er der til en tyv? (Nå vil kanskje tyven bli obs på at det er en alarm her pga den øvrige lyden og da, og få lyst til å fjerne enheten av den grunnen…)

Slik jeg skjønner det er det en egen dings, blant annet er den oppladbar som er bygget med airtag teknologi. Så den kan ikke skiftes ut med en Airtag nei, det er en helt egen dings dette.

Enorm fordel at den er oppladbar, spør du meg... også er det nok da koblet opp mot bevegelsessensor etc som de har bygget selv.
Så mere funksjoner i den dingsen enn det airtags er, utover sporing.

Ellers det alltid diskusjon om noe skal vises eller skjules av sånne løsninger. Litt som om man skal skjule sykkel ved parkering/låsing eller ha den åpenlyst der det ferdes mest folk - skal man skremme rasshølet fra å ta akkurat din og gå til neste, eller ha det skjult så du kan spore best i etterkant av tyveri?
Selv har jeg skjult Bikefinder inni holken så den ikke kan fjernes enkelt... eller vises synlig, men om det er rett måte vet jeg jo ikke 🙂

Om noen har sett seg ut DIN sykkel i DIN bod og bryter seg spesifikt inn i ditt hus for å ta er nok ikke en synlig sak noe som skremmer, men kanskje vil en alarm skremme bort underveis hvis det vekker hele huset? hvem vet.
Noen sier innbrudd som må knuse ruter for å åpne dør er avskremmende i mange tilfeller, men det kommer nok helt an på hvem tyvrasshølet er også.

Er ikke heeeelt enkelt og ensidig dette.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, simson said:

Vi har gjemt airtagen i ringeklokka på el-sparkesykkelen i huset. Kom til nytte da den ble stjålet for litt siden - og funket som fjell å spore den opp igjen.

Ringeklokka er til salgs på Kjell.com.

Har også slike Airbell - de selges til veldig god pris hos Amazon, 16 USD per stk, med gratis frakt hvis du kjøper over USD50
https://www.amazon.com/dp/B09MFPPYC6

Fins visst også noen tagger som rullerer keyen de broadcaster, slik at de ikke blir oppdaget av anti-stalk funksjonene som har kommet: https://positive.security/blog/find-you

Kode her: https://github.com/positive-security/find-you

På samme måte finnes det airtag-scannere som kan oppdage det 
https://github.com/seemoo-lab/AirGuard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...