Gå til innhold

Gammel DBS som vintersykkel?


Anbefalte innlegg

Har en gammel DBS Monostay som jeg lurer på å overhale og bygge om til vinterpendlesykkel.

Tror det er 590 mm (26 toms) hjul. Mener det er 21 gir (3x7?). Ikke verdens stiveste ramme?

Hadde vært morsomt med beltedrift og navgir. Eller kanskje elmotor og bare ett gir 😛 Ny gaffel med skivebremser fremme? (Men sikkert dyyrt med deler, trolig mer lønnsomt å bare kjøpe ny sykkel ☺️)

Gireopplevelsen nå er noe av det verste jeg har vært borti, sykkelen trenger i det minste å bytte vaier og strømper.

Forslag til oppgraderinger på budsjett?
 

image.jpeg.f658ccad5c046ce2ff7b55345a56bc1b.jpeg

(Bilde lånt fra internett av lignende sykkel)

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har en lignende Kilimanjaro, modellen over. Den er ikke mye brukt, men girvaier og bremser var ikke gode. Jeg kjøpte for noen hundre-lapper V-bremse-sett, gir hendler og vaier sett på Biltema eller Thansen, og den ble god som ny. Legg til kjede og krans hvis nødvendig. Legg også til et par dekk som du ikke kjøper på Biltema. Felgene er forøvrig av den brede typen med tykt gods og holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på å lakkere eller holde finishen original. Et alternativ kan være å bruke lakk som kan fjernes med bensin, sånn at det er mulig å gå tilbake 🙂

Første pri må bli nye dekk (piggdekk?).  Litt fysen på å oppgradere bremser og drivverk. Må kanskje bytte gaffel for å oppgradere bremsene?

Sykkelen føles myk å sykle på. Det har kanskje med at jeg er vant med landeveissykkel, men terrengsykler har vel også gått litt videre på 30 år 😛

Leker med tanken på å få tak i en donorsykkel med navgir

Kranken er one piece. 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...