Gå til innhold

Normalen med stisykling +++


Emperus

Anbefalte innlegg

Er relativt ny med alt som gjelder sykling i skog.

Syntes stisykling har vært morsomt, dog litt kjedelig gitt det jeg har rundt meg i umiddelbar nærhet uten å måtte kjøre eller dedikere mange timer.
Merker fint at 30 minutter til 1 time er bra med trening for min del og noe jeg klarer å skvise inn i hverdagen mellom barn og familieaktiviteter. Så jeg blir fort holdt til alt som er i nærheten.

Det jeg derimot lurer på, ettersom jeg har møtt en god del "blikk" og "rop" i det siste når jeg gjør dette..Så ville jeg høre om andre føler på det samme, eller bare gjør det samme..Eller om det rett å slett bare er jeg som er klin kokos.

Det er ganske flatt terreng i min nærmeste skog, Jeg har i det siste begynt å "utforske" skogen litt.. Jeg bare sykler innimellom trær, gjennom myr ( gjør ikke det igjen uten sti), opp små fjell.

Ja rett å slett overalt i skog, jeg skjønner selv at det må se helt idiotisk ut til tider, men samtidig hadde jeg jo ikke brydd meg stort om jeg så noen sykle der man kanskje ikke forventer at noen sykler.
Sist nå var at jeg så et lite fjell..Kanskje 3-4 meter høydeforskjell..Så tenkte jeg. " hmm, ser jo bra ut for å øve på kjøre ned den der".. Så jeg knoter som faen med å få sykkelen opp. Det går en sti bak meg, turgåere stopper og ser " går det bra eller? "  " Hva holder du på med? Det er ikke sykkelsti der"  Og generelle blikk som bare sier " fyfaen så idiot" 
Jeg føler meg jo helt tulling, men kommer meg opp etter 2 minutter med ydmykende løft og uffing.

Flere står å ser på, lurer på hva jeg skal.  Jeg turer utenfor og tryner som forventet. Rett i en busk og en eldre herremann som humrer " dagens ungdom" ( jeg er i trettiårene tar det som et kompliment)
Opp igjen på knausen og prøver igjen.  Denne gang klarer jeg det og mestringsfølelsen er stor.
Også sykler jeg videre.

Spørsmålet mitt er egentlig.

Er jeg unormal?  Eller prøver folk seg her på litt uortodokse ting i skogen noen ganger? 

Og jo! Trilling av sykkel på sti.. Herregud så mange som spør " er det ikke meningen å sitte på den der a" eller noe i den duren.

Hadde jeg vært lett brydd hadde jeg faktisk følt at turgåere trakasserer noe så hinsides😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@torhovland

Og utover svar fra @Plankepetter kan det sies at Allemannsretten bygger på Friluftsloven der § 2 lyder (mine uthevninger):

Sitat

§ 2.(Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger.

Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Man kan altså ikke sykle hvor som helst i utmark. Det forklarer kanskje noen av blikkene som @Emperus får, om hans innlegg ikke er vennlig trolling 😄

Og merk også skillet mellom utmark og innmark i Allemannsretten.

Elsykling er ikke omfattet av allemannsretten og friluftsloven, men det følger indirekte av friluftsloven § 4 at elsykkel er tillatt brukt i utmark på samme vilkår som sykkel, i henhold til forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark § 2a.

Er ikke jurist, bare pedant!

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor går skillet på hva som er en sti som er lovlig?

Kan feks gamle dyretråkk, en bekkedal eller åpne glenner i granskogen regnes som en sti?

Evt om jeg sykler nok ganger i denne bekkedalen ulovlig, blir det da en sti og plutselig lovlig?

Ser heller ikke argumentet for hvorfor det skal være lovlig å sykle utenfor sti på fjellet men ikke ellers i utmark. Opplys meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Snuskpelle said:

Men hvor går skillet på hva som er en sti som er lovlig?

Kan feks gamle dyretråkk, en bekkedal eller åpne glenner i granskogen regnes som en sti?

Evt om jeg sykler nok ganger i denne bekkedalen ulovlig, blir det da en sti og plutselig lovlig?

Ser heller ikke argumentet for hvorfor det skal være lovlig å sykle utenfor sti på fjellet men ikke ellers i utmark. Opplys meg gjerne.

Som alltid så er det slik at fasiten ikke ramler rett ut av loven. En lov er vedtatt med en intensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 6.9.2024 den 23.41):

Om det er normalt eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.

Men det er ulovlig.

Det er ikke tillatt å sykle utenfor etablerte stier nedenfor tregrensen.

Alt jeg fikk opp når jeg søkte på "tregrensen" var om hvorvidt trær naturlig kan vokse et sted?

Hvordan vet du at det er ulovlig basert på det jeg skriver og hvis man skal se på linken du senere sendte?
Slik jeg leser det er det opp til kommunen? 

Ble genuint nysgjerrig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emperus skrev (5 timer siden):

Alt jeg fikk opp når jeg søkte på "tregrensen" var om hvorvidt trær naturlig kan vokse et sted?

Hvordan vet du at det er ulovlig basert på det jeg skriver og hvis man skal se på linken du senere sendte?
Slik jeg leser det er det opp til kommunen? 

Ble genuint nysgjerrig her.

Som du skriver sykler du i din nærmeste skog, da er du ikke over tregrensen.

Hvis mitt utdrag ikke er nok for deg får du lese det som @Sepeda linker til i friluftsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...