Gå til innhold

Hjelp, skranglete kassett med løse tannhjul


Hjulvind

Anbefalte innlegg

Synes det har vært litt mye lyd fra drivlinjen, særlig på ujevnt underlag når jeg ikke tråkker.

Oppdaget i går at jeg kunne bevege tannhjulene uavhengig av hverandre 1-2 mm. De tre største tannhjulene henger sammen. Skal det være slik, eller er det noe som har løsnet? Hvordan fikser jeg det?

11-delt Shimano Deore kassett, minste tannhjul 11 tenner og største 42 tror jeg. Står CD-M5100 på minste tannhjul, eller låseringen kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en terrengkassett på et boss som er laget til 11 delte landeveiskassetter, trenger du en 1,85mm spacer på baksiden av kassetten. 

 

 

Låseringen trenger du ikke bruke loctite på, vanlig fett er mer enn bra nok. 

Shimano anbefaler 30-50Nm. Jeg liker å holde med på 35-40Nm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (2 timer siden):

Om du har en terrengkassett på et boss som er laget til 11 delte landeveiskassetter, trenger du en 1,85mm spacer på baksiden av kassetten. 

 

torhovland skrev (2 timer siden):

Det fyrste du bør gjere er å ta av hjulet og sjekke med fingrane om låseringen er laus. Om den ikkje er det er det garantert den manglande spaceren som er problemet.

Her er nok løsningen. Har vært borti det samme da jeg satte en Shimano SLX kassett på et Hope 20Five gravelhjul. Spaceren løste problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Med tilgang til riktig verktøy var det en grei jobb. Jeg tok av kassetten og rengjorde alle delene før jeg monterte med locktite og riktig moment. Var ikke plass til noen spacer innenfor kassetten, så det var nok ikke problemet. Kassetten ble tight og fin etter remontering.

Men, det er litt slark mellom bosset og hjulet. Jeg kjente det både når kassetten var av og nå etter den er på igjen. Hele kassetten kan «rigles» litt sideveis ift hjulet. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulvind skrev (15 minutter siden):

Men, det er litt slark mellom bosset og hjulet. Jeg kjente det både når kassetten var av og nå etter den er på igjen. Hele kassetten kan «rigles» litt sideveis ift hjulet. Skal det være slik?

Sikker på at dette er hele bosset, ikke faktisk mangel av spacer? Spør ikke fordi jeg ikke tror du vet forskjellen, men fordi jeg selv også syns kanskje det kunne oppleves litt som du beskrev.

Feste låsering med loctite har jeg ikke vært borti før, er dette noe som er utbredt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er sikker på at det er selve bosset, siden det var slik også når kassetten var av hjulet. Skal prøve å få sjekket hvor mye slark det er.

Locktite fordi det ble foreslått lengre opp i tråden, at låseringen hadde løsnet og at jeg hadde det for hånden🤓

Om bosset er for løst, hva er framgangsmåten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...