Gå til innhold

Løpetrening - bedre tid på 10km


Lucky

Anbefalte innlegg

On 10/9/2024 at 2:20 PM, sls said:

Viktigste for en med sykkelbakgrunn er å ikke overdrive de første månedene. OK motor og dårlig karosseri er oppskriften på skader. Sliter selv med det samme. Jeg trener en som løper under 30 min på mila. Der har jeg full fokus på helheten for å sikre kontinuiteten. Husk også at totalbelastningen er det viktigste. Løping, sykling og alle andre aktiviteter må ses på som en helhet. Dette er enda viktigere når man begynner å løpe siden man fort kan få en løpeskade på bakgrunn av at man ikke er tilstrekkelig restituert fra forrige sykkeløkt.  

Av nysgjerrighet - du trener en som løper og sykler? Eller ren løper? 

Hvis kombo hadde jeg veldig gjerne hørt om vektingen av de to idrettene opp mot hverandre, en kombinasjon jeg egentlig ikke finner ut av, muligens prisen for kompromiss.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidekommentar: Rart med sånne bølger... Nå skyller en gedigen løpebølge over både Norge og andre deler av verden, og jeg kjenner igjen det vi så i terrengsykkelsammenheng for 15-20 år siden. Suverent for folkehelsa. Hytteplanmila i helga, for eksempel: tusenvis av blide folk, både elite og bredde i alle fasonger og aldre, og et solid apparat av lokale funksjonærer. Imponerende at de greier å ro i land et så stort arrrangement på Røyse-halvøya! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2024 at 8:48 AM, eOpseth said:

Av nysgjerrighet - du trener en som løper og sykler? Eller ren løper? 

Hvis kombo hadde jeg veldig gjerne hørt om vektingen av de to idrettene opp mot hverandre, en kombinasjon jeg egentlig ikke finner ut av, muligens prisen for kompromiss.

Han sykler hovedsaklig intervaller i skadeperioder. Det er nok dessverre noe i den gamle teorien om at å løpe gjør deg bedre til å sykle, men å sykle gjør deg ikke bedre til å løpe. Selvsagt litt annerledes på mosjonsnivå, og jeg har god erfaring med sykkeltrening for både å opprettholde og toppe form for løpere, men da snakker vi ikke akkurat terskeltrening.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sls skrev (22 minutter siden):

Det er nok dessverre noe i den gamle teorien om at å løpe gjør deg bedre til å sykle...

Også vist i denne drøyt ti år gamle kasusstudien:

Sitat

In conclusion, preseason reduced total training volume but increased amount of HAIT improved VO2max and TT performance without any changes in C(c). These improvements on cycling appeared despite that the HAIT blocks were performed as running. Reduced training time, and training transfer from running into improved cycling form, may be beneficial for cyclists living in cold climate areas.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...