Gå til innhold

Løpetrening - bedre tid på 10km


Lucky

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få en bedre 10km tid, men har begrenset med tid å sette av til løping. Trener 8-12timer i uken og kan sette av to økter på en time i uken.

Bør jeg prioritere å løpe langt og rolig, korte og raske intervaller eller 1km intervaller rett over ønsket 10km tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke har løpt noe særlig i de siste årene, men har god sykkelkondis, bør du gjennomføre noen tilvenningsuker først. Da gjerne med 2-4 <30 minutters økter i starten.  Jeg ville prøvd å skvise inn en rolig langtur på 1-1.30 timer i hvert fall annenhver uke. Til 10 000 ville jeg kanskje også løpt noen 20x400 eller tilsvarende. Gjerne annenhver uke med 8x1000/8x4 minutter i de andre ukene. 

10x1000 er en super økt, men egentlig mer tilpasset maratontrening og halvmaraton. Samtidig fungerer den supert som en økt for å venne seg til å løpe i riktig fart. Løp i så fall 1000-meterne i samme fart eller 5-10 sekunder tregere enn du tenker å ha km-tid på 10K-løp. Det er lett å bli fristet til å løpe hver 1000-meter i overfart, gjerne 5-15 sekunder raskere enn konkurransefart, men det øker belastningen voldsomt, uten at det nødvendigvis hjelper så mye bedre på spesifikk form enn hakket under konkurransefart. 
 

3x3000 regnes som gullstandard når det kommer til å teste egen 10K-form uten faktisk å løpe 10K i ett. Du bør da klare å løpe 3000-meterne på ønsket 10K-fart hvis du skal ha den inne. Unngå noe særlig mer enn 2 min pause i så fall. 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (5 timer siden):

10x1000m er mønsterøkta for god 10k-fart. Snakker litt ut av rævva, men trur ikke at langt og rolig er vegen å gå. 

 

10x 1000m er nok litt i overkant på denne siden av påske - men jeg skal definitivt se hva jeg klarer etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 x 1000m er et hel.... om man ikke har basen inne. Lang restitusjonstid.

Enkel og "vanlig" er ofte 2 stk rolige 1 times økter i kontrollert sone 2 + 1 stk intervaløkt ala 4x4. Når jeg nerdet på løpetrening så leste jeg vel ofte at ren sone 2 løpingen gjorde en raskere, over tid. Min erfaring er at det stemmer (over laaang tid), men det å bevege beina raskere ala intervalløkter hjelper en god del på tempoet. I tillegg hjelper korte intervaller litt på det å faktisk løpe riktig. Rolige økter kan ofte være litt langdryge, og tanker svirrer litt over alt etter man har kommet over den klassiske 10 minutters kneika. Da ender en med å løpe en time, hvor teknikken varierer mye.

En ting å tenke på er restitusjon. Det er fint og flott med knallharde intervalløkter, men hjelper ikke spesielt i lengden om beina er døde 3-4 dager etterpå. Da ender man med å skippe økter. 4x4 er ganske fint der. Den er ikke for hard og ikke fort myk.

Hadde et par bakkeintervall jeg synes fungerte fint. Dog, tok man for mye i der, så var alt tungt i dagesvis. Spesielt når en løper med de som er 2-3-4 hakk raskere.

Alle er forskjellige, men jeg personlig liker å ha en fast rute. Da har jeg flere punkter hvor jeg kan "gi jernet", de dagene jeg føler overskuddet er der. Samme gjelder vel intervalløkter.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restitusjonstid på 10x1000 er helt avhengig av farten du løper på. Og for grunntrening, som 10x1000 skal være, trenger du ikke løpe raskere en antatt halvmaratonfart, evnt. 10k fart + 10-15sek/km. Pausen skal også være kort, 60 sekund, og hvis du gruer deg til hvert drag med så kort pause løper du ganske enkelt for fort. 

Skal du få fart i beina, så er 400-metere en bedre vei å gå, og da gjerne i 10k fart med kort pause - helst ned mot 30 sek. start med 15 stykk og jobb deg oppover mot 20 av de, kanskje også 25 stykk. 

SKulle jeg løpt kun 2 økter i uka med sikte for 10k, basert på at jeg har en god sykkelform i bunn hadde jeg gjort følgende: 

- 5x6 min i halvmaraton fart, 1 min pause. 2-3 km oppvarming, 2 km rolig etterpå. 

- 20x400 i 10k fart. 30 sek pause. 2k oppvarming og nedjogg. Disse kan du løpe progresivt også, i hvert fall i starten. 

 

Som @SykkelØyvind er inne på, det er VIKTIG å starte pent her for å vende beina til å løpe, det tar noen uker. 

Allers siste tips - tilpass farten for hva du klarer nå, ikke for hva du tror du klarer om 6-12 måneder frem i tid. Da går det for fort, skaderisken går i taket, og restitusjonstiden blir høy. Som resultat blir fort totalformen forringet. 

Siste 3-4 ukene kan du f.eks. kjøre de siste fem 400-meterene 5 sek/km raskere enn 10k-farten din. 

I all korthet - gjør det enkelt. 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (14 minutter siden):

ikke løpe raskere en antatt halvmaratonfart

VIKTIG å starte pent her for å vende beina til å løpe, det tar noen uker. 

Allers siste tips - tilpass farten for hva du klarer nå, ikke for hva du tror du klarer om 6-12 måneder frem i tid.


I all korthet - gjør det enkelt. 🙂

Midt i blinken for meg også, takk!

Jeg har grei sykkelform, men blir alltid småskadet når jeg løper (strekk, vondter etc). Derfor har jeg sluttet å løpe. 

Men i høst tenkte jeg å ha et mål om a) løpe, b) ikke bli skadet og c) komme ned mot 45 min/10km

Jeg har aldri prøvd å løpe en 10km på maks, langt mindre en halvmarathon, mer har gågget mila på ca 52-55 min. 

Hva er fair antakelse om 10km/HM-fart tror du/dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige på dette, for min egen del regner jeg følgende: 

5k fart = 10k fart - ca 8 sek/km
Halvmaratonfart = 10k fart + ca 10 sek/km (noen er opp mot 15 sek/km). 

Greia med halvmaratonfart er egentlig å snakke om terskelfart, men dersom du ikke klarer å stå en hel halvmaraton så blir også estimatet feil. Å komme fra sykkel så står man ikke en halvmaraton på en god måte, det har man ikke bein til. (jeg har prøvd... 😁

Er du i tvil, løp litt saktere heller enn for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (1 time siden):

Hva er fair antakelse om 10km/HM-fart tror du/dere?

Jeg er relativt sett ganske mye dårligere til å løpe enn sykle. Jeg har 315 i FTP på 74 kilo. 
For et par år siden med ganske mye god løpetrening (1200 km/år) ved siden av 350 sykkeltimer, løp jeg 10k på 39:00 og HM på 1:28:00. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (35 minutter siden):

Jeg er relativt sett ganske mye dårligere til å løpe enn sykle. Jeg har 315 i FTP på 74 kilo. 
For et par år siden med ganske mye god løpetrening (1200 km/år) ved siden av 350 sykkeltimer, løp jeg 10k på 39:00 og HM på 1:28:00. 
 

lol. Jeg er ikke i nærheten av deg verken på sykkel eller føttene! 

Ment som et spørsmål om antatt fart as is snarere enn -potensial, siden @eOpseth anbefalte å legge seg på «antatt HM-fart» på dragene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (8 timer siden):

lol. Jeg er ikke i nærheten av deg verken på sykkel eller føttene! 

Ment som et spørsmål om antatt fart as is snarere enn -potensial, siden @eOpseth anbefalte å legge seg på «antatt HM-fart» på dragene

Mest ment som en pekepinn på forholdet mellom 10k og HM tid, iberegnet ganske god sykkelkondis. 
Ikke-spesifikk kondis kommer egentlig mer til sin rett på HM enn 10k, men det krever at løpemusklene ikke går helt i lås etter en drøy time. 

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er å venne beina til løping. Ikke gønne på med intervaller første uken. Progressiv økning på belastning på løpeøktene i fht. intensitet og lengde. Ellers så lukter det skader lang vei. 

Og, når tiden er inne for intervaller, så blir vel 10x1000 litt for lang økt for 10k trening. Men, det viktigste er nok økta, ikke hva som gjennomføres egentlig. 

To økter på beina, da ville jeg kjørt intervaller, hvor den ene dagen har en lengre oppvarming og en lengre nedvarming, så får du også inn mengde. 

10x400m

20x1min

Fartslek

1000-900-800-700-600-500-400-300-200-100 Progressiv økt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2024 at 2:10 PM, SykkelØyvind said:

Jeg er relativt sett ganske mye dårligere til å løpe enn sykle. Jeg har 315 i FTP på 74 kilo. 
For et par år siden med ganske mye god løpetrening (1200 km/år) ved siden av 350 sykkeltimer, løp jeg 10k på 39:00 og HM på 1:28:00. 
 

I min bok vil jeg si du underpresterer litt på hm kontra 10k, gitt at det var 39-blank, og tenker det også viser viktigheten av at hm faktisk blir langt å løpe, og særlig for en syklist som ikke er trent for distansen som sådan. En 10k skal de fleste få til med litt tilvenning og en god sykkelform i bunn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde i seg selv er jo en kvalitet dersom man skal springe langt. Øvde litt mot en 6mils tur i sommer, og da var lange rolige turer fine. 

Er ikke så strukturert, så jeg får ikke til intervalltreninger. 4x400? Skal man da gi bånn gassi 400meter?

10x1000? Er ikke det bare en mils løpetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (1 time siden):

I min bok vil jeg si du underpresterer litt på hm kontra 10k, gitt at det var 39-blank, og tenker det også viser viktigheten av at hm faktisk blir langt å løpe, og særlig for en syklist som ikke er trent for distansen som sådan. En 10k skal de fleste få til med litt tilvenning og en god sykkelform i bunn. 
 

Ja HM-Persen min er dårligere enn 10k-tiden. 10k ble satt i Fornebuløpet som heller ikke er superrask. Hm på Jessheim. 
Dagsform og forhold vesentlig bedre på Fornebu enn på Jessheim. 
Jeg synes 10k går ubehagelig fort hele veien. HM er terskelfart med økning på slutten og oppleves ok i 14-15 k. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...