Gå til innhold

Jeg har en trapp, som begynner å bli sliten - og slitt kan også være bra?


Anbefalte innlegg

Jeg har ei trapp, opprinnelig er den beiset, og den pusher 20 år siden det er gjort noe med den. Det betyr, siden vi er mange som bor her, at den patineres sakte men sikkert. Slites og ser stygg ut vil noen mene, men jeg for min del liker hvordan spillet i "slitt beis" (i mangel av en bedre beskrivelse) er. 

Litt usikker på hva den er laget av, men det er ikke en hard tresort, mistenker gran/furu. 

Spørsmålet er derfor - hvordan behandler jeg denne nå for å bevare denne utviklingen best mulig, og kanskje til og med la utviklingen fortsette enda litt til? 

Beiser jeg den på nytt, så blir jo sporene etter oss som bor her borte. Har tenkt at jeg kan lakkere den, men det blir jo litt samme resultat - selv om nåværende merker bevares, men utviklingen stoppes. 

Å gjøre ingenting er også et tema strengt tatt, da den ikke er sååå slitt. Dette er forøvrig ikke en trapp vi går med sko i til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse med fint papir (600+??) og olje? Har ikke prøvd selv og har begrenset erfaring med trearbeid (lager mest spon sjøl). Oljen vil vel trekke inn der det ikke er beis og så blir det vel mer patinert og slitt etterhvert. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skulle rehabilitere kjøkkenet for noen år siden valgte vi å beholde kjøkkeninnredningen i eik (Huseby) istedet for å kjøpe nytt. Pusset veldig lett over alle skuffer, skapdører og sidevegger etc med 240papir før vi avfettet/tørket over med Rødsprit. Vi kjøpte Herdins Lakkbeis og la på 2 lag (med lett puss mellom)

Resultatet ble helt ok og du kan fortsatt se årringer etc + at lakken dekket litt der det var slitasjemerker.

Litt usikker på hva du bør, eller kan legge oppå Herdins visst det er lakkbeisen du har brukt. Lakken blir jo ganske tett og overflatebehandling som skal trekke inn møter nok motstand bortsett fra der lakken er slitt. Tror kanskje jeg ville satset på en god oljebasert gulvlakk i og med at det er noe slitasje vist en flyr i trappa med sko.

Lakkbeisen er jo i utgangspunktet "tynnere enn vann" men vil man tynne den så er det Rødsprit eller Tynner(Etanol) som gjelder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...