Gå til innhold

Nytt drev til grusracer, rund eller oval?


Anbefalte innlegg

altitude skrev (14 timer siden):

Er ikke ovale drev veldig 2014, helst i kombinasjon med pinnedyr som ser på stemmet sitt 😜 

For å være seriøs. Har ikke erfaring, men det er vel ikke påvist at ovale drev gir høyere watt i div tester. 

Trodde jeg også, jeg hadde Q rings på min cervelo s1 for 15 år siden. Med sram red, mistet kjedet annenhver gang jeg giret 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ovale drev på 2 landeveissykler med 2x11 og det fungerer bra. 

Litt krevende å gire fra lilleskiva framme av og til samt at det ene drevsettet har noen knaster på innsiden av storeskiva som subber i kjedet når man passerer midten av kassetten på minsteskiva framme.

Bytta til ovalt sammen med bytte fra 172,5 til 165mm krank pga kne vondt for noen år siden.

På terreng har eg ovalt på en og rundt på den andre. Kan være krevende å få plass til ovalt på noen sykler.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 minutter siden):

Har ovale drev på 2 landeveissykler med 2x11 og det fungerer bra. 

Litt krevende å gire fra lilleskiva framme av og til samt at det ene drevsettet har noen knaster på innsiden av storeskiva som subber i kjedet når man passerer midten av kassetten på minsteskiva framme.

Bytta til ovalt sammen med bytte fra 172,5 til 165mm krank pga kne vondt for noen år siden.

På terreng har eg ovalt på en og rundt på den andre. Kan være krevende å få plass til ovalt på noen sykler.

Syns du det hjelper på kneet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å gi et skikkelig svar er vel at jeg ble desperat og gjorde det man ikke skal gjøre dvs. å gjøre flere endringer samtidig.

Da er det vanskelig å si hva som utgjorde forskjellen.

1. bytta fra 172,5mm til 165mm krankarmer for å ungå å overbøye kneet i øvre posisjon

2. bytte fra 50/34 runde ringer til 50/34 ovale ringer for å flytte belastningspunkt

3. flytta cleats på skoene innover for å flytte beina utover samt noe bakover på skoene for å avlaste legg og IT bånd.

Konlusjonen er at jeg har lite eller ingen problemer med kneet i dag.

Fikk en liten kjenning i våres på første treningssamling med klubben, men det gikk fort over.

Tipper det hadde sammenheng med "to much to soon" dvs. 3 dager med mye sykling på sti i kaldt vær etter en vinter med litt for lite sykling.

Jeg ser lite ulemper med ovale ringer på landevei eller terreng bortsett fra tidligere nevnte plass problemer og litt mindre smidig giring fra lilleskiva og opp samt kanskje utvalg i ringer.

Jeg har Rotor på en sykkel og Absolute Black på den andre og Shimano R7000 krank.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...