Gå til innhold

Strengere straff for sykkeltyveri?


Anbefalte innlegg

Lenket for et par sider tilbake til en gammel artikkel om at mange tyver som foretrekker nettopp billige sykler fordi de er lettere å omsette (større marked).

På tross av økende sosiale forskjeller har biltyverier gått kraftig ned på grunn av "one simple trick" (startsperre). Vi må tenke nytt når det kommer til forebygging av sykkeltyveri. I bileksempelet har det blitt en stor kollektiv gevinst på grunn av at krav til produsenter om startsperre.

Akkurat hva som er "trikset" for sykler vet jeg ikke, men tror ikke det hjelper så mye i det store bildet at enkeltpersoner skal gjøre småtriks med låser, lakk og lignende.

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 24.12.2023 den 14.00):

Biltyverier, sykkeltyverier og annen vinningskriminalitet tror jeg kommer til å øke. De siste ti årene har sosiale forskjeller blitt større, og lite tyder på at det kommer til å snu, selv om det politisk er forsøkt med tiltak. Flere barn vokser opp som fattige. Lettere å ty til kriminalitet da, for man har ingenting å tape. Selvfølelsen til de som sliter, er allerede lav. Strengere straffer blir å jobbe i feil ende. Nå sier ikke jeg at kriminalitet ikke skal straffes, men at det for mange har liten gevinst å bli straffet. Å sitte inne er voksenopplæring i kriminalitet. Og, bøter til folk som ikke eier nåla i veggen gjør de bare enda mer desperate etter å få raske gevinster. Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg oppbevart min dyre sykkel inne i huset/leiligheten. Også hadde jeg hatt en billig sykkel å bruke til jobb/skole. Problemet er at vinningskriminalitet går fri, og blir sett på som en lett løsning. 

 

 

Tviler på at det er sosiale forskjeller som gjør at folk stæler sykler eller solbriller, dårlig moral er noe man lærer hjemme uavhenging av familieøkonomien. Hvilket åpner for diskusjoner man kanske ikke tar på ett sykkelforum.

Mitt inntrykk er at mange sykler stjeles av velorganiserte kriminelle som frakter tjuvgodset østøver.

De av oss som har dyre sykle får bare passe på dem etter beste evne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Lucky said:

Er det borgervern du tenker på ?

Eh, nei?

24 minutes ago, Lucky said:

De av oss som har dyre sykle får bare passe på dem etter beste evne

Så det er greit om billige sykler blir stjålet? 😘

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet i Balkan i sommer. Så nesten ingen lokale på sykler i kroatia, bosnia, montenegro, albania, nord-makedonia eller hellas. Og ihvertfall ingen av disse på noe som kunne mistenkes å være stjålet i Norge 😄 

Den eneste gangen jeg har funnet igjen en stjålet sykkel var i samme by den ble stjålet. Tviler på det er økonomi i å selge brukte sykler fra vesten i fattige land.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det gjelder jo det meste av "sidene" her, dog jeg har mer lit til systematiserte (forsøk) på forskning enn personlige teorier sånn generelt.

Men det er uansett en intenressant ting å doskutere, og Icarus her oppe tok opp et viktig poeng. Den Turbo Levoen din endte nok ikke opp i Albania eller omegn. Men hva tror vi skjer med dyre sykler (50-70k+?), sånn faktisk.

Jeg har lenge tenkt at dette er mest østeuropeiske gjenger som kjører rundt med varebiler og selger hjemme, men hvor stort er egentlig markedet i øst-europa for råe e-mtb'er eller rendyrka landeveisbeist? Hvor tar de egentlig veien? Spesielt mtb tenker jeg er en nisjesport, kan ikke helt se for meg mange vanlige folk i feks øst-europa som kjøper seg en turbo levo sl for hva 10-20k? for å futte til butikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å være grunnleggende uenig i ett par påstander.
Man blir ikke kriminell av å bo i en liten leilighet, dele soverom med søsken, ha lavtlønnsyrke og dårlig utdanning. På samme måte blir man heller ikke noe rederlig menneske av å vokse opp øverst i Holmenkollen.

Når alle jeg sykler ritt med har sykler som koster 3x av min, så reiser ikke jeg rundt nattestid for å rappe sykkelen til Preben i Asker.

Njuk nevner flere årsaker til at det kan gå galt med ungdom. Barneidrett er flotte saker, men ungdomsidrett er undervurdert ettersom det er i denne alderen gutta begynner med ting de ikke skulle begynt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Lucky said:

Tviler på at det er sosiale forskjeller som gjør at folk stæler sykler eller solbriller, dårlig moral er noe man lærer hjemme uavhenging av familieøkonomien. Hvilket åpner for diskusjoner man kanske ikke tar på ett sykkelforum.

Hvis det er dårlig moral, hva er det som gir dårlig moral blant enkelte da? Får inntrykk av at det er ingenting du tror kan hjelpe på å få ned sykkeltyveri?
 

Husker et klipp fra et asiatisk land, lurer på om det var Taiwan eller Burma. «Alle» syklet, ingen låste syklene, og ingen stjal sykler. 
 

Edit: Lurer på om det var denne videoen 

 

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinningskrim utføres vel etter en rask kalkyle på gevinst og fare for straff. Gevinst ved sykkeltyveri er høy og sjansen for straff er minimal, altså blir dette populært. Kommer ikke på noe tilsvarende forhold mellom gevinst og straff på strak arm. Dermed må straffenivået opp så det blir sammenlignbart med f.eks. innbrudd og butikktyveri.

Reduksjon av total mengde krim vil også hjelpe selvsagt. men har en følelse av den mengden er ganske konstant, noen med tall på det?

Endret av loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at risiko/konsekvens vs vinning er stikkordet. Konsekvens trenger ikke være straff fra myndighetene, men sosial utfrysning for eksempel.

Igjen, registrering av sykler med enkelt oppslag og overføring før salg ville brakt det fram i dagen om en sykkel er stjålet. Da er det et "papirspor" på transaksjonen, kan det "holde greie folk greie"? Økt risiko for å bli tatt

Kombinere det med holdningskampanjer? Konsekvensen for bli sett fører til kansellering for eksempel 😝

 

Synes forresten det er en avsporing om sykler er dyre eller ei. Min sykkel er billig, men mister jeg den har jeg ingen måte å komme meg på jobb. Minst like plagsomt at billige sykler blir stjålet

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (54 minutter siden):

Tillater meg å være grunnleggende uenig i ett par påstander.
Man blir ikke kriminell av å bo i en liten leilighet, dele soverom med søsken, ha lavtlønnsyrke og dårlig utdanning. På samme måte blir man heller ikke noe rederlig menneske av å vokse opp øverst i Holmenkollen.

Når alle jeg sykler ritt med har sykler som koster 3x av min, så reiser ikke jeg rundt nattestid for å rappe sykkelen til Preben i Asker.

Her tror jeg du misforstår gruppenivå-tendenser totalt til fordel for en individuell forklaring. Du tar deg selv eller en tilfeldig person, setter den i en tenkt situasjon og prøver å forstå hvordan situasjonen påvirker personen (og dens moralitet). Pluss det er ingen som snakker om direkte kausasjon på den måten her (såvidt jeg har fått med meg).


Hvis vi skal forstå atferd som forekommer med en viss frekvens (og ikke bare ekstrem unntaksatferd) så er vi nødt til se på det gjennom gruppe-linsen.

Så i stedet for å sette en person i en situasjon og ekstrapolere derfra så må man ta en (stor)gruppe, og se hvordan situasjonen påvirker atferden til _gruppen_. Ta tusen tilfeldige mennesker, sett de i en ressurs-rik situasjon, se på antall sykkeltyverier(eller annen asosial atferd) også tar du tusen tilfeldige satt i en ressursfattig situasjon og se på antall sykkeltjuver (etc).

Atferd er alltid et samspill mellom individene og omstendighetene rundt dem, noen personer kan ha så "solid" moralitet at ingen situasjon vil friste dem til tyveri, mens andre har en mer fleksibel moralitet og er mer prisgitt sine omgivelser for sin atferd. Den siste gruppen her, hvis satt i ressurs-knappe omgivelser med alt det medfører vil nok tendere til å ha høyere rater av lovbrudd enn den første, men trenger ikke nødvendigvis ha det hvis de befant seg i en ressurs-rik del av samfunnet.

Dette er en veldig røff og rask oppsummering av (mitt inntrykk) av forskningsfeltet på menneskelig atferd og kriminologi. Jeg er ingen ekspert, men det er mitt inntrykk.

For å ta ditt siste punkt her litt på alvor: Du vil ikke stjele fordi du har ikke behov for det, men kanskje hvis du var et sykt konkurransemenneske, kun hadde råd til en biltemasykkel, ble lei av å være sjanseløs i sykkelløp bare pga utstyret. Hvis så muligheten bød seg. Kanskje Røkke forlot Maseratien sin med en ulåst, men standard masseprodusert toppsykkel ved siden av bilen din på en uovervåket rasteplass...
Og hvis ikke du hadde gått på, så kanskje 9/10 i tilsvarende sitch hadde gjort det, eller 6/10 eller noe. Men sjansen går iaf opp ifht din sitch i dag med en "god nok" sykkel feks.
Som securitas-vakta sa på et sikkerhetskurs for mange herrens år siden "Ærlighet er bare mangel på mulighet" 😄

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at mange av forumets medlemmer følger med på nyhetene og har sett hva som skjer etter naturkatastrofer i hhv Japan og USA.

I Japan rusler folket ut i gatene og rydder opp på eget initiativ,
I USA blir det opptøyer og plyndringer.

Så kan man spørre seg om hva dette skyldes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Jeg tenker at risiko/konsekvens vs vinning er stikkordet. Konsekvens trenger ikke være straff fra myndighetene, men sosial utfrysning for eksempel.

.......

Jeg liker å tro at folk flest er ærlige, uavhengig av risiko for å bli tatt og straffet.
Men det hender at jeg blir bunnløst skuffet over mine medmenneskers lave moral når jeg ser hva de gjør for helt marginale gevinster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å selge en lett sporbar Cervelo-ramme eller komplett sykkel, men det er ikke utenkelig at bruktmarkedet for deler er ganske lukrativt for sykkeltyver. Både nasjonalt og internasjonalt. Ebay, Facebook-Marketplace og Finn. Slike deler kan også selges i bulk til sykkelbutikker over hele verden.

De siste års mediesaker om hvor lite innsats politiet gir, selv om de får inn navn/Finn-annonse, viser at bruktmarkedet for deler er et ganske lett sted å selge tyvgods. Et SRAM Red gruppesett fra en Cervelo, er vanskelig å spore. Likt med verktøy. Kunde er som regel opptatt av at de har gjort et ganske ok kjøp. Såfremt selger ikke er helt ute, er Fiks ferdig løsningene en gavepakke til slik virksomheter. For bulk-salg er det tidkrevende å spore opp opprinnelsen til delene, utover at det kanskje er en OEM-del.

Nå bruker jeg lite Finn, men et enkelt bankID-krav ville gjort det lett å luke ut slikt. Brukere med hyppig småsalg av slikt, hadde vært lett å kontrollere. Slikt kommer vel neppe med det første, da det er konkurranse blant markedsplassene, spesielt i Norge, for å beholde markedsdominansen sin. Det må komme et påbud fra det offentlige om slikt, noe som kanskje kommer, da slik kriminalitet og flipping er lett å kontrollere med riktige midler.

Tipper mange er motvillige for slikt. En kan se den dårlige aksjeløsningen Stortinget nylig kom med. Teknologien ligger klar, og enkle script kan kontrollere det på et par minutt. Istenfor velger de en 1980talls løsning, som baserer seg mye på tillit.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (4 timer siden):

Regner med at mange av forumets medlemmer følger med på nyhetene og har sett hva som skjer etter naturkatastrofer i hhv Japan og USA.

I Japan rusler folket ut i gatene og rydder opp på eget initiativ,
I USA blir det opptøyer og plyndringer.

Så kan man spørre seg om hva dette skyldes

Må du ikke ramle fullstendig inn i "hva hører jeg om vs hva skjer" hullet her, det er garantert supermasse prososial atferd i usa etter naturkatastrofer. Det vi begge har fått med oss er at enhver mistenkt opptøye/plyndringssituasjon i usa kommer til å bli vist i amerikanske (og internasjonale) medier 24/7. Vil bare få fram at det er mulig at mediebildet ikke er helt representativt.

Men det kan fortsatt være tilfelle at det er mer asosial atferd i usa etter naturkatastrofe enn i mange land, og hvis så, tror jeg det eneste man bastant kan si der er at årsakene til dette nok er utrolig mange og sammensatte. Helt klart interessant å se på, men da tror jeg forskning gir et bedre bilde enn det man får hjemme i stua i norge feks.

 

 

 

Endret av Ndreas
  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I serien av lenkeposting kan jeg dele denne historien om Bjartmar Leósson, sykkelhviskeren fra Island

Quote

Often, he says, bike thieves hand over bikes without being asked and some former bike thieves have started to help him

https://theguardian.com/news/2023/dec/25/bicycle-jesus-vigilante-who-finds-stolen-bikes-bjartmar-leosson-reykjavik

Litt av en omvending, det er jo det motsatte av dystopisk 🤪

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (På 28.12.2023 den 9.19):

Barneidrett er flotte saker, men ungdomsidrett er undervurdert

Dette er jeg faktisk helt enig i. Ikke for å dra inn enda mer anekdotisk "vitenskap" her men alle de jeg vokste opp med og rundt som i dag sitter heller har sittet for alt fra narko til drap var helt streite unger da vi gikk på barneskolen men sklei sakte men sikkert inn i gjengmiljøer i løpet av slutten av ungdomsskolen og begynnelsen av videregående.

Fotball, som er det "alle" drev med der jeg vokste opp var veldig inkluderende og fokusert på å få med alle så lenge vi fortsatt spilte 7-er men rundt overgangen til 11-er endte alle de som ikke hadde nok talent/innsats utafor og med noen unntak (hei hei spiller fra VIF og AIK) var det ganske grei overlapp mellom de som hang med feil folk og de som slutta.

Såååå Segway over til noe sykkelrelatert, vi trenger en sykkelpark på Huken. Ikke bare fordi det er sykkel men fordi all lagidrett for ungdom nødvendigvis ikke kan gi et tilbud til alle slik barneidretten kan. Så er det sikkert et diskusjonsspørsmål om et MTB-anlegg på Ammerud vil føre til flere eller færre sykkeltyverier 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 28.12.2023 den 11.36):

I USA blir det opptøyer og plyndringer.

Amerikanere går jo til angrep på egne myndighetsbygninger bare de taper et valg. Det er ikke så mange hundre år siden det landet bokstavelig talt var ville vesten og det sitter nok dessverre fortsatt igjen i kulturen der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye omtanke for gjerningspersonen her, men jeg vil slå et slag for offeret for handlingen. Uansett bakgrunn som gjerningspersonen måtte ha, så står det et offer der som har krav på oppreisning og at ikke minst at politiet tar saken på alvor. 

En sykkel koster ofte mye penger, og at fellesskapet skulle plukke opp regningen via forsikring, eller at offeret selv skal måtte bruke ti-tusenvis av kroner på å erstatte egen eiendom har jeg lite sans for. 

Har selv vokst opp i drabantby i Oslo hvor både kriminalitet og dop hadde gode forhold, men jeg mener at alle har et valg, og tar man feil valg så får man også stå for konsekvensene av de.

Derfor er jeg for straff, og overhodet ingen strafferabatt. Har man stjålet en sykkel skal man få straff for det, er det hundre så skal man få utmålt straff for alle hundre og da bør man også i skjerpende retning øke straffen. Akkurat som jeg mener at Breivik skulle fått 21 år pr. drap han begikk samt straff også for de han skadet. Så hadde vi etter 10 år sluppet at han krevde seg prøveløslatt, og nå gjør han det jammen igjen med loven i hånd. Hvordan tror dere ofrene har det her? 

Har fått stjålet altfor mange gjenstander opp gjennom tiden, og det har ikke stått på at jeg har gjort tiltak for å gjøre det så lite attraktivt som mulig, herunder securmark, sporing mm. Siste var nå i våres hvor undervannshuset på motoren forsvant til en kost av nær 100k, de tok ikke hele motoren fordi den var utstyrt med startsperre som ikke lar seg omgå, men de tok fem andre komplette i samme raid. Klart jeg ønsker at de skal straffes. 

Ved at politiet ser en annen vei på denne type vinningskriminalitet så sanksjonerer de også at det skjer, det får meg til å gremmes. Ikke har jeg noe sympati for deres argumenter om manglende kapasitet heller, med tanke på at det er allment kjent at de bruker enorme ressurser på svært få (og kompliserte) saker. Hadde de brukt litt mindre ressurser på dette, så hadde de også kunnet løst langt flere saker, særlig de med kjent gjerningsperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

Det er mye omtanke for gjerningspersonen her, men jeg vil slå et slag for offeret for handlingen. Uansett bakgrunn som gjerningspersonen måtte ha, så står det et offer der som har krav på oppreisning og at ikke minst at politiet tar saken på alvor. 

 

Helt enig at det er viktig at politiet tar saken på alvor, vi ønsker alle at saken blir oppklart og tyven tatt.

Men derfra ser vi nok veldig forskjellig på det. Tar du med kostnaden for straff i kalkylen her? Hvor stor ratio mellom kostnad (etterforskning/straff) er greit for deg? Hvordan straff tenker du er fornuftig for en "gjennomsnittlig" vinningsforbryter som tar sykler, båtmotorer etc? Jeg spør ikke for å nagle deg til noen vegg her, jeg har heller ikke gode svar på dette (ei heller kjennskap til program som virker superbra), men jeg spør fordi det er iaf viktig å ha i bakhodet. Jeg er heldig og har bare fått to sykler (en billig, en gammel/sentimental) stjålet av signifikante ting ila livet mitt, så derfor er det nok lett for meg å ta på rosa-brillene. Men vi må også passe oss for at vi ikke blir en fengsel/hevn-nasjon som uansett bare gjør ting verre.

Lynkjapp googling gir meg 2700kr/døgn for fengsel (2017-tall). Kombinert med dårlig avskrekkende effekt og/eller krimskole så har jeg iaf lite tro på den type straff for vinningskrim.

 

Kan du gi noen eksempler på "få og kompliserte saker" som politiet heller burde bruke mindre ressurser på? (og hvordan vet vi at man fjerner "overflødige", og ikke kritiske ressurser fra disse).

 

Til syvende og sist så vil vi jo det samme, vi vil ha færre vinningstyverier (i denne tråden). Men jeg tror ikke vi får til å straffe oss dit, jeg tror vi må jobbe preventivt og derfra høste gevinstene om 5-10-15-20år etc. Det blir ALT for dyrt å skulle straffe seg dit, der snakker vi milliarder inn i politi og krim som i tillegg tar penger bort fra preventivt arbeid.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (3 timer siden):

Sykkelannlegg, speiderannlegg, hekleområde, frimerkesamlingområde, fotballbaner, lesekrok, korsstingområde, styrkepark, klatrepark, discgolf osv... Bare man holder seg unna en knarkepark. Jo mer arenaer som legger opp til positiv aktivitet er bra. Har ett menneske noe meningsfyllt å fylle hverdagen med, så har også mennesket det bedre med seg selv. Styrke fellesskapet og individet. Styrker man det, er det også en større sjanse for at disse styrker videre generasjoner. Men, desverre så kan ikke alle reddes, det det alltid være noen som snubler.

Det vil ikke være mulig å "redde" alle fra ett liv i elendighet, men de aller fleste kan ledes i rett retning. Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til heller

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...