Gå til innhold

Strengere straff for sykkeltyveri?


Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (18 minutter siden):

Hvor stor prosent av de som kjører for fort får bøter tenker du?

De som blir tatt for å kjøre for fort får ihvertfall en klekkelig bot og har muligheten til å få en lenger dom en noen sykkeltyv noen gang har fått.
I tillegg så er det regelmessig kontroller over det ganske land.

De som ønsker mer politi i gatene får stemme deretter ved neste valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har fått svar på en innsynsbegjæring. I Sør-Øst politidistrikt er det i praksis avkriminalisert å stjele sykler.

Av 2318 behandlede saker så langt i år, er 2240 av dem henlagt. Selv de sakene der det ikke er mangel på kjent gjerningsperson blir det henlagt, da i stedet pga behandlingskapasitet. Svaret på min innsynsbegjæring ligger her:

 

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Sad 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDG snappet opp tallene jeg la frem, og Lan Marie har nå sendt et skriv der justisministeren bes svare på hvordan regjeringen skal sikre at politiet følger opp sykkeltyverier 👏

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=96498

Selv liker jeg tanken på at "Sykkelmafiaen" nå er nevnt i offisielle papirer på Stortinget, haha.

  • Like 3
  • Thanks 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2023 at 6:09 PM, olve said:

 Det er litt trist nå som jeg tenker over det, men sykkelen min står enten på kontoret hjemme eller så sitter jeg på den.

Ditto. Har dog sett div videoklipp på sosiale medier av folk som regelrett blir utsatt for sykkelran mens de er på tur. Type bil stopper, to karer dytter syklist overende/bruker vold, og tar med seg sykkelen i bilen.

Har tenkt på om det ikke burde finnes et type system a la fargingen av cash i minibanker. At det går av en stink/røykbombe dersom X oppstår f.eks. Klart det er mye pes, men det er ærlig talt litt pes å dra med seg sykler inn i huset etter hver tur også.

Forrige uke hadde vi en ustabil person som angrep en 10-åring med kniv på jernbanestasjonen her. Heldigvis kom gutten seg unna kun med oppkuttet jakke. Personen ble gjenkjent på signalement, arrestert, sendt til pysisk behandling og skrev seg selv ut etter et par-tre dager.

Eldste kid her hjemme fikk stjålet 3 sykler på 2 år. Under siste tyveri så han tjuven utføre og stikke av, anmeldte med såpass signalement at politiet visste hvem det var med en gang. Fikk beskjed om hvor sykkelen sannsynligvis var, men at vi ikke fikk lov til å gjøre noe med det. Vi dro dit allikevel, og så sykkelen sammen med mange andre. Så måtte vi vente til neste tyvgodsauksjon, og lage et helsikes rabalder for å bevise at det var vår sykkel. Tjuvradden fikk nok en gang null straff, fordi "det hjelper jo ikke allikevel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 17.11.2023 den 22.37):

MDG snappet opp tallene jeg la frem, og Lan Marie har nå sendt et skriv der justisministeren bes svare på hvordan regjeringen skal sikre at politiet følger opp sykkeltyverier 👏

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=96498

Selv liker jeg tanken på at "Sykkelmafiaen" nå er nevnt i offisielle papirer på Stortinget, haha.

Det ligger et svar der nå, limer det inn her også. Et ganske ikke-svar fra Mehl, så kan vel trygt slå fast at dette er ikke noe hun vil ta tak i.

bafkreihgwu65fhvnh2iormdgyu7pzwx2poajz2cpyfay3asiuyfsjyiedy.jpg.55a2068ed2da93b9b7ede88fe061bc6d.jpg

  • Haha 1
  • Confused 2
  • Sad 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet fra Mehl så ut som noe ChatGPT kunne ha skrevet, og framstår komlett verdiløst. 

Jeg tror spørsmålet hun burde besvare er hvorvidt Politiet har(eller burde ha..) myndighet til å sette lover ut av kraft ved å aktivt ta et valg om å ikke følge dem.  Selv er jeg ikke sikker på at vi ønsker et politi som selektivt velger hvilke lover de skal håndheve og ikke. Det vil i så fall frata lovgivende makt nettopp den makten, å være lovgivende, fordi det uansett er politiet som bestemmer. Det er fort et demokratisk problem.

Selv hadde jeg også forventet mye mer fra Syklistenes Landsforening i denne sammenhengen. Om de skal tiltrekke seg medlemmer så må de være synlige i spørsmål som opptar syklister og syklende. Sykkeltyverier er en åpenbar slik sak. Det er ikke mye de må gjøre for å markere seg: Finn fram et par forulempede for eksempelets kraft, vis fram litt statistikk(se over), fortell om konsekvensene, presentere noen argumenter med tydelige ord og gå til media med hensikt å tvinge fram svar. De framstår som en fagforening som  går ekstremt stille i dørene enn så lenge... 

Vi skal ikke forvente at politiet skal løse alle problemer, men å forvente en tydelig instruks fra Mehl er det minste vi burde kunne forvente. Kanskje synd at bønder ikke nødvendigvis bruker sykler i sitt daglige virke... 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.13% er ikke henlagt. Imponerende. Skriver de noe om utfallet i de sakene? Vet at et par sportsbutikker har hatt tyveriforsøk, hvor ansatte ble skadet. Kan dermed være slike saker som ikke henlegges. I tillegg til de få historiene som dukker opp om de som leker dektektiv, finner sykkelen og ringer politiet så de kan hente den.

Lurer på hvor mange prosent av tyveriene har skjedd foran et overvåkningskamera eller at gjerningspersonen har gått forbi et med den stjålne sykkelen. Sikkert ganskje høy prosent.

Utfordringen er vel at det er begrenset antall gjerningspersoner, og for en større andel av dem vil kanskje ikke straff endre på så mye. At etater henlegger eller ser mellom fingrene på lovbrudd, skaper bare flere lovbrudd, og større belastning på etatene over tid. Det gjelder alt fra ordensetaten til f.eks. Plan- og Bygningsetaten.

Er sikkert en høy andel av tyveriene som er meldt uten noen som helst informasjon annet enn gjerningssted og gjenstand. Kun for forsikringskrav. Gjerne en stund etter tyveriet fant sted. Politiet bør vel ha statistikk på slikt. En må oppgi (antatt) tidspunkt for tyveri når en anmelder noe.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Drar frem igjen denne:

Så lenge sykler ikke er registrerte og merkes på en gjenkjennbar måte er det fritt frem å stjele uten risiko for å bli tatt, uansett hvor mange overvåkningskameraer det settes opp

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er nå så er politiet opptatt med streikende samer, folk som demonstrerer for araberes rettigheter i midtøsten, knivstikking, overfall, voldtekter ran og generelle ordensforstyrrelser på byen. Det er kritisk mangel på politi i storbyene og i tillegg har vi en regjering som reduserer antall politistillinger, tross klare advarsel.

Sykkeltyverier blir neppe prioritert og der forblir det fritt frem for småkjeltringer i mange år.

Løsningen er å kjøpe best mulig lås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke 100% sikker på at politiet er opptatt av mitt ve og vel. Har hatt et par episoder gjennom årenes gang hvor det har vært henlagt et par minutter etter å ha levert anmeldelse.

Skal du oppleve respons fra øvrigheta og at lovbrudd tas alvorlig har du holdt 5-10km høyere fart enn tillatt, i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (På 25.11.2023 den 15.46):

Ser heller ingen grunn til å anmelde noe dersom det ikke er ett eller annet forsikringsselskap som krever det. 

God lås er første linje, airtag og balltre er andre linje. 

Det er en grunn til at tjenesten "Anmeldelse på nett" er omdøpt til "Henleggelse på nett". Så skjønner jeg godt utsagnet hele veien til balltre, men for samfunnet er jo det en falliterklæring at politiet framstår som totalt impotente ift. en av sine samfunnsoppgaver, ei heller at det er særlig villighet til å gjøre noe med det. 

En utfordring synes å være at politiet i dag bruker altfor mye ressurser på svært alvorlige saker. Disse sakene rammer ikke nødvendigvis mange personer, og det å pirke i dette er ikke lett, det skjønner også jeg. Det sagt, for en som står i virksomhetsstyringsfaget virker det som om de har noe fundamentalt galt i hvordan de styrer de totale ressursene. En kan alltids be om flere ressurser, men det synes ikke som om det er rotårsaken her, selv om det helt sikkert hadde hjulpet. Ei heller at man åpner lokale lennsmannskontor som politiet selv ikke vil ha. 

Tar man f.eks samfunnskostnadene ved at en tar 100 sykler før en blir tatt vs. 1-2 eller 5, før man så får ekstrem strafferabatt i den grad man i det hele tatt tas, vs. det å faktisk ta ut påtale og dom med en gang, så er ikke det noe bra for samfunnet. I tillegg undergraver den tilliten til en viktig samfunnsinstitusjon som igjen skaper grobrunn for ulike former for selvtekt, som er å sende samfunnet på ville veier. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant poeng at det vies utrolig masse ressurser til profilerte saker, og at dette derfor gir dårligere tilbud mot hverdagslige forbrytelser.
 

Men som det ble påpekt her inne fungerer bare straff som avskrekkelse første gangen. Og kan det være at de profilerte sakene har har andre gode effekter, for eksempel en oppdragende effekt? Kanskje jeg hadde sluttet å bry om å følge lover hvis jeg konstant ble tatt for småting? Bare ser for meg et politi som er allstedværende og gir bot for den minste trafikkforseelse.. Tror jeg raskt ville følt meg trakassert da (ja, vet at jeg drar den litt langt nå)
 

Samfunnsøkonomisk er kanskje det beste å gi en jobb til de som er i faresonen for å stjele, sånn at de får en ærlig karriære de i stedet kan fokusere på (da får de heller ikke tid til å stjele). Burde vi gi mer penger til NAV? Bedre ordninger for videreutdanning?
 

Har tidligere foreslått obligatorisk registrering av sykler, med åpent register som alle kan søke i. Kunne jo enkelt bare åpnet for frivillig registrering hos vegvesenet i første omgang: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?lang=nb

 

Det er (nesten) ingen som stjeler biler. Gjør vi det vanskelig å komme unna med en stjelt sykkel, så løser kanskje myye av problemet seg selv. Ingen gidder reise til Norge for å stjele et lass med sykler som det er lett å finne eieren til, da reiser de heller til andre land. 

Noen her som har kjøpt brukt sykkel i Norge forresten? Sikker på at den ikke er stjelt? Eller om forrige eier kjøpte den stjelt? Vanskelig å vite uten et obligatorisk papirspor..

Vi bør se på underliggende årsaker.. vold er ikke løsningen. Har tenkt på balltre selv mange ganger, men da ender man bare opp med et samfunn med vold.. og fortsatt sykkeltyveri.

Har nå gått forbi en ribba resersykkel i 1-2 måneder. Kunne godt tenkt meg å varsle eieren (eller spurt om jeg kunne kjøpt bakhjulet for et par hundrelapper..) Men har ingen mulighet for å finne ut hvem som eier den.. Så lenge vi synes det er tull å registrere sykler åpent sånn at eier lett kan letes opp, synes jeg faktisk det blir litt dumt å klage på sykkeltyveri. 

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 minutter siden):

Samfunnsøkonomisk er kanskje det beste å gi en jobb til de som er i faresonen for å stjele, sånn at de får en ærlig karriære de i stedet kan fokusere på (da får de heller ikke tid til å stjele). Burde vi gi mer penger til NAV? Bedre ordninger for videreutdanning?

Nå er ikke sykkeltyver en ren homogen gruppe, men vil anta at det brukes allerede relativt store summer for at deler av gruppen skal få et verdig liv. Å delta i yrkeslivet er kanskje ikke mulig, eller ønskelig for noen.

Mulighetene for en form for jobb og utdanning er tilstede om en først har ting litt på stell. For mange er det en ganske lang vei dit.

Uten etterforskning blir det ganske svak statistikk. For alt en vet er det en gruppe gjenvinningsavhengige rike akademikere som hater billigsykler som stjeler størsteparten av syklene, og lever dem som metallavfall på gjenbruksstasjonene. Byens løse fugler får kanskje ufortjent mye av skylden.

PS: Hvis det var ironi eller spøk, så fløy det over mitt aerodynamiske hode.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (32 minutter siden):

Du vil ikke leve i et samfunn der alvorlige saker ikke blir prioritert fordi noen på Holmenkollen har blitt frastjålet sykkelen sin.

Det er ikke at alvorlig kriminalitet ikke skal bli prioritert, det er at at man ikke *bare* kan prioritere alvorlig kriminalitet, for da blir ikke-alvorlig kriminalitet i praksis avkriminalisert. Som jeg skrev om på forrige side går det i mot Riksadvokatens skriv å prioritere slik.

Kan jo ta Lørenskogforsvinningen, feks. Det er lov å stille spørsmål ved om 30+ millioner på én sak der kunne kommet bedre til nytte andre plasser.

Jeg holder forøvrig fast ved at det er to ulike typer sykkeltyiverier: målrettet mot boder, og opportunistisk med låste sykler utendørs. For sistnevnte tror jeg at mye kunne vært gjort før det i det hele tatt ble en politi-greie. Feks med bedre ruspolitikk som gjør at mange ikke har dette behovet for å stjele. Så mer humant i stedet for brukerjakt og annet. Så klart, registrering hjelper også, men redd for at de uansett finner kjøpere, bare får dårlig betalt per sykkel og evt ender opp med å stjele flere.

Men spennende tanke. Synes SLF burde komme med eget register, ikke SVV som er generelt sykkelfiendtlige.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Andreas said:

Nå er ikke sykkeltyver en ren homogen gruppe, men vil anta at det brukes allerede relativt store summer for at deler av gruppen skal få et verdig liv. Å delta i yrkeslivet er kanskje ikke mulig, eller ønskelig for noen.

Mulighetene for en form for jobb og utdanning er tilstede om en først har ting litt på stell. For mange er det en ganske lang vei dit.

PS: Hvis det var ironi eller spøk, så fløy det over mitt aerodynamiske hode.

Det var ikke ironi, jeg tror at ved å løfte de som sliter mest vil de ressurssterke i samfunnet også få det bedre 🙂
 

Å utvide vegvesenet sitt register for å inkludere sykler burde ikke koste så mye. Helt gratis er det ikke, men registeret er jo der allerede, så vil tro kostnaden hadde vært minimal 🤔

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En preventiv ting du kan gjøre er å omlakkere sykkelen. I mine alpin-dager (ikke aktiv) så ble det plutselig en greie å stjele alpin-ski. Det skjedde fra en sesong til en annen, og var bare en fjernt tanke at ville skje før den tid. Jeg gjorde mitt preventive trekk, og det var at jeg omlakkerte overflatene på skiene. Sandpapir og spraylakk. Brunt og rosa på den ene skien, og gult og blått på den andre. Selv etter en haug med maskeringstape (et forsøk på mønster), så så ikke resultatet bra ut, noe som i seg selv var bra. Mine ski ble aldri rørt, Jeg tok pauser innendørs, uten en tanke på at de kunne bli stjålet. Flere jeg kjenner/kjente fikk frastjålet sine. 
Dette er også en tanke for sykling. Spraye over Trek, Merida, Specialized eller hva det måtte være, bør kunne hindre en del av sykkeltyveriene, i hvert fall av hele sykler. Du kan eventuelt bruke selvlagde decaler og klistre over (i hvert fall før tyvene skjønner lunta). 
Uansett vil jeg hardt anbefale å ha minst to sykler. Stihoyen og bysykkelen. Stihoyen setter du aldri i fra deg (bor du i blokk, med boder, så skal den stå på soverommet til vanlig). 
Når det gjelder straff så bør det være fengsel, minimum ett par måneder. Jeg mener også at det skulle vært lov å gi en sykkeltyv som blir tatt på fersken, rundjuling. Jeg håper det åpnes for dette i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vold mot tyvene hjelper, det gjør bare terskelen lavere for at tyveriofrene også blir utsatt for vold. Er det egentlig verdt det? Ja, blir sikkert sint, og tenker at sinnet ville gjort meg "sterk" nok til å ta rotta på tyvene. Men man risikerer jo at det er en selv som blir liggende igjen på fortauet med et ødelagt liv.

 

Før var det lett å stjele bil. Er det virkelig ikke noe vi kan gjøre for å snu situasjonen helt på hodet når det gjelder sykkel også?

 

Antallet biltyverier har stupt på 20 år
https://www.if.no/om-if/presse/nyhetssenter?id=antallet-biltyverier-har-stupt-pa-20-ar

Quote

I 2003 ble det stjålet over 14 600 biler i Norge. Nå er tallet nede i rundt 2400 biler. Kjøretøyene er blitt vanskeligere å stjele, og stjålne elbiler er lite attraktive i utlandet.

Rattlås, elektronisk startsperre og GPS-sporing av moderne biler gjør jobben vanskeligere for biltyvene. På 20 år er biltyverier i Norge redusert med over 80 prosent.

– Etterhvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned i Norge. Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard nærmest sklitaklet vinningsforbryterne, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

 

 

Biltyveri: Derfor stjeles det nesten ingen biler lenger

https://www.tv2.no/broom/derfor-stjeles-det-nesten-ingen-biler-lenger/11531664/

Quote

Det var tidlig på 1990-tallet de første bilene med startsperre dukket opp. Utviklingen skjøt for alvor fart da tyske forsikringsselskap krevde at bilene måtte ha startsperre dersom de skulle utbetale erstatning ved tyveri. Tysk bilindustri fulgte straks opp dette, og deretter tok det ikke lang tid før alle nye biler hadde fått denne viktige nyheten.


– For mange år siden hadde jeg en gammel Mazda 626, og her fantes det absolutt ikke noen startsperre. Jeg kjøpte en stor gul dings som rattlås for å hindre at bilen skulle bli stjålet. Stjålet ble den heller ikke, men innbrudd i den opplevde jeg.

 

Med andre ord har krav til produsentene om hva som skal til for å få selge biler ført til at forbrukerne ikke trenger å drasse på rattlåser som må knotes på plass når man parkerer for et middagsbesøk til svigers. Sikkerhetssystemene er så gode at brukerne ikke trenger å tenke på det! 

 

Hva kan vi gjøre?

Offentlig sykkelregister? Det er så og si gratis å innføre en selvbetjent variant på vegvesenet sine sider. Syklene blir midre lett omsettelige, og det blir enklere å spore tyvgods tilbake til igjen eieren.

 

Sporingsbrikker som Tile og Apple AirTag kan også hjelpe, men da er man tilbake til at den enkelte eieren aktivt må kjøpe og montere (litt som rattlåsen i bileksempelet). Man mister også den avskrekkende effekten fordi tyvene ikke forventer at sykler blir sporet (eller har kamera).

 

Går det an å innføre noen rimelige kollektive løsninger her som vil løfte sikkerheten?

 

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 24.11.2023 den 12.49):

Og nå rett etterpå kom svaret fra Oslo:

 

image.png.44b5d47e58686d619d2d7a9d437abdef.png

 

Hele 41 av tre og et halvt tusen saker som ikke bare ble henlagt. Helt sinnsykt dårlig.

MDG snappet igjen opp tallene, og har fått til en avisartikkel. Takk til dem for at de er på ballen her. https://www.ao.no/99-prosent-av-alle-anmeldte-sykkeltyverier-blir-henlagt-ma-man-akseptere-at-den-bare-er-fritt-vilt/s/5-128-696010

Noen sitater:

Sitat

– Det kjennes inngripende. Jeg kjempefrustrert og oppgitt. Mange av oss har ikke råd til bil, og det er mange som ikke ønsker seg det. Da er det helt avgjørende at sykkelen er i god behold, og da hjelper det å bli tatt på alvor.

...

Nå etterlyser flere høyere prioritering for å få oppklare flere sykkeltyverier.

...

– Det er kritisk at politiet ikke bruker noen ressurser på det for å forebygge tyverier. Det er nærmest straffrihet ved å stjele sykler. Man risikerer ingenting, sier Hermstad (MDG)

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...