Gå til innhold

Strengere straff for sykkeltyveri?


Anbefalte innlegg

Simenf skrev (1 time siden):

Ja, om ikke straff virker individuelt så er å holde kriminelle innelåst en positiv effekt for samfunnet.

Med 2700kr/dagen pluss politi og rettsressurser kan det være det koster mer enn det smaker i en del vinningskrim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 3.8.2023 den 21.46):

ABB blir jo sittende resten av livet
så har vi ett ukjent antall krigforbytere fra Jugoslavia som går fritt rundt i Norge
rundt 200 IS sympatisører/terrorister er dømt for alvorligere handlinger enn ABB,(fx medvirkning til folkemord), men har av en eller annen grunn fått helt andre straffer
personer som er dømt gjentatte ganger for mord og overfalssvoldtekter
Alle disse kunne utmerket gått fått en egen avdeling nederst i kjelleren

veldig grovt anslått; minst 250 krigsforbrytere/terrorister
har ingen peiling når det gjelder mordere og sedelighetsforbrytere

Kort detalj, 70-80%+ av voldtektene som begås i landet er ikke overfallsvoldtekter, disse utgjør en liten andel, men får veldig mye presse.

Mtp utenlandske krigsforbrytere/folkemordere, hvor god/sikker er vi på rettsprosessen her?

Men jdet sagt eg er på ingen måte imot forvaring på våre aller mest farlige/gjentakende farlige forbrytere, så fremt vi er trygge på at vi har riktig person for forbrytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (52 minutter siden):

Kort detalj, 70-80%+ av voldtektene som begås i landet er ikke overfallsvoldtekter, disse utgjør en liten andel, men får veldig mye presse.

Mtp utenlandske krigsforbrytere/folkemordere, hvor god/sikker er vi på rettsprosessen her?

Men jdet sagt eg er på ingen måte imot forvaring på våre aller mest farlige/gjentakende farlige forbrytere, så fremt vi er trygge på at vi har riktig person for forbrytelsen.

flere av de som direkte eller indirekte har vært med på alvorlige krigsforbrytelser har vært ganske åpne om det de har vært med på, eksempelvis IS sympatisører. at disse ikke får dom eller kun bagatellmessige dommer er en skam for rettsamfunnet.
jeg har en mistanke om at mange dommer er poltisk styrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (21 timer siden):

flere av de som direkte eller indirekte har vært med på alvorlige krigsforbrytelser har vært ganske åpne om det de har vært med på, eksempelvis IS sympatisører. at disse ikke får dom eller kun bagatellmessige dommer er en skam for rettsamfunnet.
jeg har en mistanke om at mange dommer er poltisk styrt

Hva mener du her, at politikere (fra forrige og nåværende regjering) ønsker at krigsforbrytere ikke skal straffes? Hvorfor, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Hva mener du her, at politikere (fra forrige og nåværende regjering) ønsker at krigsforbrytere ikke skal straffes? Hvorfor, hvordan?

Ja, mitt inntrykk er at at bestemmende politikere (fra forrige og nåværende regjering) ønsker at enkelte krigsforbrytere ikke skal straffes eller kun få en symbolsk straff
Hvorfor, det vet jeg ikke.
Hvordan, man legger saken til side og ned i en skuff og håper at ingen tar den opp igjen.

Sykkeltyver derimot som tråden handler om, de er relativt lette å arrestere på fersk gjerning, dømme og fengsle. Det er relativt enkle saker å håndtere politisk så der kan vi pese på med ett skikkelig strafferegime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Plankepetter skrev (23 timer siden):

Jepp, og regn på hva det koster. Forsvarsteam, Staten, Bistandsadvokater samt domstolene. Hadde han fått dom for hvert av drapene i stedet, så hadde samfunnet vært skånet for han på alle mulige måter inntil han dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som alle andre som sitter i fengsel så har ABB også krav på rettsvern, uavhenging av hvilke grusomme ting de har gjort. det er derfor vi kan kalle Norge en rettstat :). Jeg er usikker på om ABB ville levd noe mer utrygt under felles soning enn andre mordere, voldtektsforbytere og pedofilie.

det er gode grunner til at mange av våre medborgere sitter inne på lange dommer og med særlige sikkerhetstiltak. vi vil ikke vite hva mange sitter inne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederland er et paradis for sykling, men også for sykkeltyveri. 

Earlier this year, the Groningen Observer reported that bike theft in the Netherlands has become an organised crime. It is easy to buy a stolen bike: the interested person can either contact a dealer on social media or outsource the theft to a homeless person. The price for a bike is around twenty euros, which is less than a fifth of what used bikes offered in legal shops cost. The Dutch police and cycling unions have warned of international gangs targeting bike theft, which are present in most Dutch cities. The thieves use means to overcome locks and forge serial numbers on frames.  https://www.welovecycling.com/wide/2023/06/02/organised-bike-theft-on-the-rise-in-the-netherlands-and-other-not-so-good-news/

90% av syklene var låst, og det er stor risiko hvis sykkelen står parkert lengre enn 5 minutter. Få bruker sporing, og få gidder å rapportere tyveriene. 1.7% av sakene ender med siktelse.

  • Sad 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Nederland er et paradis for sykling, men også for sykkeltyveri. 

Earlier this year, the Groningen Observer reported that bike theft in the Netherlands has become an organised crime. It is easy to buy a stolen bike: the interested person can either contact a dealer on social media or outsource the theft to a homeless person. The price for a bike is around twenty euros, which is less than a fifth of what used bikes offered in legal shops cost. The Dutch police and cycling unions have warned of international gangs targeting bike theft, which are present in most Dutch cities. The thieves use means to overcome locks and forge serial numbers on frames.  https://www.welovecycling.com/wide/2023/06/02/organised-bike-theft-on-the-rise-in-the-netherlands-and-other-not-so-good-news/

90% av syklene var låst, og det er stor risiko hvis sykkelen står parkert lengre enn 5 minutter. Få bruker sporing, og få gidder å rapportere tyveriene. 1.7% av sakene ender med siktelse.

det er omtrent tredve år siden jeg hørte at ingen gadd å låse sykkelen sin og ingen gadd å ha en fin sykkel, den ble stært før eller siden allikevel. og da tok de sykkelen ved siden av i steden.

når det gjelder den organisert delen av sykkeltyveriene så undrer jeg på hva slags "internasjonale syndikater" det er som lever av å selge sykler for 200,- kr/stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter stjeler også, og selger gjerne til andre studenter

Det er ikke noen problem at sykkelen er billig, denne målgruppen foretrekker at de er så billige som det går an

 

Fra Under Dusken, 1998

Dreven sykkeltyv

Han er student og har over 70 sykler på samvittigheten.

Om «Bjørnar» er en typisk sykkeltyv vites ikke, men han har holdt det gående i mange år. Han har stjålet minst 70 sykler og angrer ikke stort på det. Men som oftest skjer ikke tyveriene med overlegg.
- Det er som regel tilfeldig at jeg tar en sykkel. Står det en ulåst og jeg trenger penger, tar jeg den. Jeg går ikke rundt og leter etter sykler. Tyveriet skjer som oftest for å finanisere eget alkoholforbruk, sier «Bjørnar».

Lav risiko
- Du er ikke redd for å bli tatt?
- Nei. Det er minimal sjanse for å bli tatt. Den eneste faren er hvis eieren skulle dukke opp og begynne å løpe etter deg. Det er kjipt. Jeg har hørt om karer som har løpt flere mil for å komme seg unna.
- Hvordan skjer tyveriene rent teknisk?
- Hvis sykkelen ikke er låst, er det ikke noe problem. Men det er ikke noe problem med lås heller. Tidlig i den kriminelle karriéren brekker man gjerne et verksted. Der får man tak i mye snedig utstyr som er greit å ha senere. Det man må ha er en kjempesvær tang. Den tar alle låser. Da er det ikke nødvendig med isspray eller noe annet. Men det enkleste er å kaste sykkelen i en bil.
- Hvor tar du sykler, og hvordan får du avsetning på syklene?

tema_sykkeltyv_mlu.jpg
SYKKELTYV: «Bjørnar» (til venstre) nyter ølet med god samvittighet, selv om det nok er en god del karer som skulle ha hatt fatt i ham.
- Det å selge dem er ikke noe problem. En finner alltids folk som er villige til å kjøpe sykkel. Hvis folk vet at du skaffer sykler, ringer de deg og bestiller. Da går det enkelt. Du kan få fra 500 til 1500 kroner for en sykkel, avhengig av merke og hvem som er selger og kjøper. Når det gjelder åsted, er Dragvoll en skikkelig dårlig plass. Gløshaugen er derimot et bra sted. Man kjører bare bil dit en kveld og tar et par-tre sykler. Dagen etterpå kan man dra tilbake for å selge dem. Det finnes sikkert sykkel-ligaer her i byen, men det har jeg ikke vært borti - man må ha flaks får å få kontrakt med dem. Da kan man jo slutte å studere!

Pengemangel
- Hvordan ser du på sykkeltyverier?
- Selvsagt er det søppelkriminalitet. Du forbinder det jo gjerne med radmagre snowjogg-gutter som går på et eller annet stoff. Men jeg gjør det bare for å få penger når jeg er blakk. Jeg vet ikke hvor mye jeg har tjent på dette, fordi jeg har brukt alt med en gang. Hvis det er planlagte tyverier, er det gjerne hvis man skal til Oslo på konsert eller lignende. Nå på slutten av semestret er det også aktuelt, men jeg har sluttet. Jeg har til og med solgt redskapene mine. Men folk som er drevne i faget ser ikke på en GT-offroader som en sykkel, men som en 500-lapp. Klart de plukker opp en ulåst 500-lapp!
- Har du ikke medfølelse for de som får sin sykkel stjålet?

(Lang tenkepause)

- Nei! De kan jo bare knabbe seg en ny. Man må jo tenke på at det er mange som lever av dette. Men jeg kan skjønne mange blir forbannet når de har brukt 10 000 kroner på en offroad og en eller annen snowjogger selger den for bare 500 kroner. Det må være surt å tenke på.
«Bjørnar» har selvsagt sykkel selv - med to låser. Den er kjøpt.
- Man er ikke så uproff at man har en stjålet sykkel selv.

 
og Margrethe Lund (Foto)
 
 

 

Gode sykkelråd

  • Registrer sykkelen din så du kan spore den opp igjen hvis den blir funnet et annet sted i landet. Jo flere som registrerer sykkelen sin, jo større risiko er det å kjøpe en.
  • Anmeld tyveriet. Politiet kan faktisk hjelpe deg, og jo flere som varsler om stjålet sykkel, jo større prioritet kan sykkeltyveri få hos politiet.
  • Lås sykkelen fast til noe. Det er veldig lett å slenge en sykkel i en varebil.
  • Bruk låser som er forsikringsgodkjent og som er testet mot det meste av bøllete brekkjern.
  • Ta med deg sykkelsetet. Det er plagsomt å stikke av med en sykkel uten sete. Dessuten blir det litt større bry for tyvene å stjele et passende sete til sykkelen.
  • Varier hvor du parkerer sykkelen din. Hvis tyven vet hvor du hele tiden plasserer sykkelen, kan han/hun bedre planlegge røvertoktet.
  • Hvis du ikke finner igjen sykkelen din, let i nærheten. Mange tyver flytter først syklene til et annet sted i nærheten. På kveldstid, når det er mindre folk og mørkere, er det lettere å stjele den.
  • Hvis du har muligheten til det; la ikke sykkelen stå utenfor hybelen din om natten. Tyver spaner på dagtid og stjeler i nattens mulm og mørke.
Tipsene er hentet fra Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min (AISSM) sin hjemmeside. Flere nyttige tips anbefales og kan fås ved å oppsøke siden. Adressen er: http://www.stud.ntnu.no/studorg/aissm
 
 

Innholdsfortegnelse
Ansv. red.: Lars Olav Fosse og Noralv Pedersen
Sist oppdatert 22/04/98

  • Like 1
  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervju med en sykkeltyv fra Bærum

Intervju med sykkeltyven "Tim"


Hentet fra en artikkel av Christian Brevik, Asker og Bærum Budstikke 08.06.96.

 

Det er en del sykkeltyver fra Asker og Bærum. Markedet for denne affæren blir bare større og større. Vi har møtt en gutt i 20-årsalderen som forklarer hvordan ting foregår.

- Hvordan stjeler dere syklene?

- Vi tar de syklene som ikke er låst fast i noe. De kaster vi inn i bilen og stikker av, hjem til vår lille "sykkelbutikk" i garasjen.

- Hva slags sykler stjeler dere?

- Dyre sykler er mest populære, de mellom kr 5.000,- og 10.000,- er de kjøperne vil ha. Og kjøperne er det mange av, alt fra studenter til folk i bra jobber, men som regel er de under 30 år gamle. Jeg skjønner ikke at folk gidder å kjøpe en sykkel til kr 10.000,- når de kan få den til kr 2.500,- hos oss.

Skur fra hverandre

- Det hender hvis vi tar skikkelig dyre sykler med spesielle kjennemerker at vi skrur fra hverandre delene og selger dem. Men vanligvis har folk ikke noe imot å sykle rundt på den stjålne sykkelen selv om de ikke bor langt unna "offeret"!

- Hva med politiet?

- Jeg og kameraten min har aldri blitt tatt, det frykter vi ikke heller. Hva har vi å tape? Vi får kanskje noen tusenlapper i bot og så ferdig med det. Det er helt latterlig hvor mild straffen er, da er det jo bare å stjele en sykkel til, så er boten betalt. Sykler til under kr 5.000,- gidder de ikke å ta, de er det for lite å tjene på. Dessuten har de fleste med dyre sykler forsikring, da får de pengene sine tilbake. Folk vil ha det dyreste og de med mest utstyr.

http://www.sykkeltyveri.no/AISSM/tyv_baerum.html

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Trist sak om at sykkeltyver får herje fritt, selv om «alle vet hvem de er». Politiet prioriterer å følge opp mer alvorlig krim 🙁

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/stjeler-sykler-mens-barna-trener_-_-vanskelig-for-dem-a-forsta-at-det-ikke-tar-slutt-1.16593359

  • Sad 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (7 timer siden):

Trist sak om at sykkeltyver får herje fritt, selv om «alle vet hvem de er».

Alle mine tilfeller og alle jeg kjenner har bare umiddelbart fått en henleggelse tilsendt når de anmelder sykkeltyveri. Som regel får man dokumentet om at saken er registrert og dokumentet om at saken er henlagt i samme brev!

I følge rundskriv 2016-3 fra Riksadvokaten, som gir retningslinjer for adgangen til henleggelse av kapasitetsgrunner, mener jeg politiet er på kanten av hva som er akseptabelt her. Punkt 17 i det dokumentet lyder blant annet:

Sitat

Det er lovgiver, og ikke påtalemyndigheten, som bestemmer hva som er straffbart.
Påtalemyndigheten skal derfor ikke bruke henleggelsesadgangen på en slik måte at enkelte typer straffbare handlinger blir avkriminalisert. Som uttrykt i mål- og prioriteringsrundskriv fra riksadvokaten: "Over tid må de tilgjengelige ressurser brukes slik at lovbrytere (og mulige lovbrytere) får forståelsen av at intet kriminalitetsområde er politiet fremmed."

Men det er det de gjør her. De sier rett ut at det er avkriminalisert å stjele disse barnene sine sykler, for de kommer ikke til å følge det opp uansett.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (12 minutter siden):

Se til Sverige; der har ikke politiet har ikke tid til å etterforske voldtekter eller innbrudd. Selv voldtekter av barn blir nedprioritert når overgriper er kjent,
Sykkeltyverier er ikke mye å grine over i denne sammenhengen

[citation needed]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (15 minutter siden):

Sykkeltyverier er ikke mye å grine over i denne sammenhengen

Det kan klart være viktigere å etterforske voldssaker, men det blir litt whataboutism.

Lurer på hvordan det påvirker den oppvoksende generasjonen at de ser og får føle på at det er "greit" at syklene de har brukt sparepengene på blir stjælt. Kanskje det er bra for ungene for den del, utvikler karakter og blir herdet 😅

Disse sykkeltyvene er tydeligvis flinke til å skru på sykler, jeg sier hank de heller inn og gi de en jobb som sykkelmekanikere (pluss kleptomestringskurs 😊 ) Sånn som det er nå er sykkeltyveri i praksis dessverre avkriminalisert.

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på store norske leksikon at: Avkriminalisering kan skje ved at en annen reaksjon kommer i stedet for straff. Et eksempel er parkeringsovertredelser, der bileier får et gebyr, som ikke regnes som straff.

Her kunne vi gitt politiet mulighet for å ilegge sykkeltyver gebyr per stjålet sykkel. Da tror jeg mange tyver ville blitt svett i sykkelbuksa 😅

  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (17 minutter siden):

Disse sykkeltyvene er tydeligvis flinke til å skru på sykler, jeg sier hank de heller inn og gi de en jobb som sykkelmekanikere (pluss kleptomestringskurs 😊 ) Sånn som det er nå er sykkeltyveri i praksis dessverre avkriminalisert.

Eller er det en mystisk peak i tyverier i off-sesongen for sykkelmekanikere.... 😄

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (50 minutter siden):

Lurer på hvordan det påvirker den oppvoksende generasjonen at de ser og får føle på at det er "greit" at syklene de har brukt sparepengene på blir stjælt. Kanskje det er bra for ungene for den del, utvikler karakter og blir herdet 😅

Etter å ha blitt frastjålet x-antall sykler gjennom oppveksten har jeg blitt nokså apatisk mot tyveriofre. Det har gått så langt at jeg skylder på ofrene som har latt sykkelen stå utenfor husets fire vegger, og når naboer poster i Facebookgruppa for nabolaget at syklene deres har blitt stjålet humrer jeg for meg selv at det går an bli så naive at man tror at en sykkellås stopper et tyveri. Det er litt trist nå som jeg tenker over det, men sykkelen min står enten på kontoret hjemme eller så sitter jeg på den.

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det ganke mye som er avkriminalisert når man oppdager hvordan påtaleunnlatelse blir brukt som "straffe reaksjon" på trusler med kniv, barneran, overfall og verbale drapstrusler. For ikke å snakke om "samtaler med familien" som reaksjon på samme forbrytelser.

Så kan man sammenligne bøtesatsene for å kjøre for fort med det å få påtaleunnlatelse for ovennevnte handlinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...