Gå til innhold

Nytt (brukt) actionkamera, hva bør man se etter


Svene

Anbefalte innlegg

Har et gammelt Gopro 2 kamera som funker sånn halvveis. Det har ingen bildestabilisering så video på sykkel blir egentlig bare ræl.

Hva anbefales dersom man skulle kjøpt noe brukt? Ser at Gopro 5, 7 og 8 kan finnes til rundt 1000 lappen på finn. De skal vel ha bra bildestabilisering innebygd.

Eller er det andre brukte rimelige kamera man burde vurdert? Det er mest til småfilming så tenkte ikke putte mye penger i det. Har også en del Gopro festeutstyr så fint om det kan gjenbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GoPro 7 og 12. Synes 12 er litt bedre enn 7, naturlig nok. Stabiliseringen er bedre. Bedre batteritid. 12 er litt større og tyngre. En kamerat har 10 og ganske fornøyd. 10ern har vel automatisk stabilisering, så horisonten blir rett, om jeg ikke husker feil. Det har ikke 7ern jeg har, noe jeg savnet.

12ern kan kobles til ekstern strømforsyning, men kan ikke hente strøm fra den når en f.eks. filmer en star/nightlapse gjennom natten. Antar det er en beskyttelse mot overopphetning. Irriterende siden det er noe jeg liker å filme.

Noen liker startrails, uten at jeg husker hvilken modell det kom på.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på produktsiden til 12ern at det står HyperSmooth 6.0 video stabilization with 360° Horizon Lock³ og under Spec->Video 360 Horizon Lock & Horizon Leveling.

Når jeg leser om 10ern  står det HyperSmooth 4.0 Advanced video stabilization + with horizon leveling up to 45°.  og Digital Lenses (SuperView, Wide, Linear + Horizon Leveling, Linear, Narrow). Er et eksempel på hvordan det fungerer på siden.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt/har Hero 6, 7 og 12. Veldig fornøyd med 6´ern, men kjøpte etterhvert 7 pga av litt bedre lyd. Personlig opplevde jeg vel disse 2 som ganske like, men et knepp bedre lyd på 7 var det nok.

Kjøpte 12 i våres og det var nok litt bortkastede penger for min del, men kjøpt først og fremst for muligheten av litt bedre batterikapasitet og muligheten for å bruke ørepropper som ekstern trådløs mic mot kamera. Det leverer på bedre batterikapasitet, men skuffet på lydkvalitet med trådløs (ørepropp) lyd. I hvert fall med de proppene jeg har.

Utover det jeg ønsket meg av kamera har det mange finesser/instillinger, som jeg ikke bruker, men som kan være interresant for andre. 

12´ern har som andre har nevnt Horizon leveling som kan være svært nyttig i visse situasjoner, men til sykling syns jeg ikke det funker. Altså, elektronikken i kamera gjør det den skal, men samtidig syns jeg det blir for "flatt" da de naturlige bevegelsene i sykkel/syklingen blir borte. 

(PS! bestemmer du deg for 7 er mitt pent brukte (i originalemballasje) til salgs inkl ekstra batteri og lader. Pris blir vi enige om.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (41 minutter siden):

Har hatt/har Hero 6, 7 og 12. Veldig fornøyd med 6´ern, men kjøpte etterhvert 7 pga av litt bedre lyd. Personlig opplevde jeg vel disse 2 som ganske like, men et knepp bedre lyd på 7 var det nok.

Kjøpte 12 i våres og det var nok litt bortkastede penger for min del, men kjøpt først og fremst for muligheten av litt bedre batterikapasitet og muligheten for å bruke ørepropper som ekstern trådløs mic mot kamera. Det leverer på bedre batterikapasitet, men skuffet på lydkvalitet med trådløs (ørepropp) lyd. I hvert fall med de proppene jeg har.

Utover det jeg ønsket meg av kamera har det mange finesser/instillinger, som jeg ikke bruker, men som kan være interresant for andre. 

12´ern har som andre har nevnt Horizon leveling som kan være svært nyttig i visse situasjoner, men til sykling syns jeg ikke det funker. Altså, elektronikken i kamera gjør det den skal, men samtidig syns jeg det blir for "flatt" da de naturlige bevegelsene i sykkel/syklingen blir borte. 

(PS! bestemmer du deg for 7 er mitt pent brukte (i originalemballasje) til salgs inkl ekstra batteri og lader. Pris blir vi enige om.)

Så litt på finn nå og spec på disse. 10ern blir for dyr til mitt bruk. Så jeg er svært interessert i den 7ern din. Send meg en PM med hva du tenker om pris, så blir vi nok enige ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesiell kunnskap om actionkamera, utover det jeg har skrevet, men i ettertid tror jeg ikke at jeg hadde giddet oppgradere fra 7 til 12. Man blir litt opphengt i de nye mulighetene, og overser f.eks. det med at en ikke kan bruke kameraet mens det lades.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor avansert skal du ha det?

Jeg stjal datters altfor lite brukte Hero 7 Black(også kjøpt brukt) og dytta inn noen anbefalte innstillinger fra jutubs.
Synes ting ble ganske så bra, selv om klipping og redigering er av laveste nivå 😄


Ryktene sier at batterikapasitet er betydelig bedre på de nyere, så kjøper du en 7er så skaff et lass batteri. Jeg har to, og kunne sikkert hatt 4-5.
 

 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk som nevnt for brukt nr 7. Blir nok å filme mest i 1080 (HD) oppløsning og da skal batteritiden være over 1 time ifølge spec. Har 2 batterier så da skal det holde i massevis til min filming. Prøver å begrense lengde og antall klipp på tur for å forenkle redigeringsjobben. Filma før lange scener på 20-30 min og det var et mareritt å redigere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...