Gå til innhold

Diskgolf/Frisbeegolf, hva kjøper man for å komme igang?


Anbefalte innlegg

Jeg bor veldig bra til for frisbeegolf i nærheten av Dragvoll, og kunne tenke meg å gå noen runder. 

Er det noe poeng i å nerde for mye om disker, eller er det bare å løpe på XXL og kjøpe et rimelig sett ala https://www.xxl.no/latitude-64-retro-burst-advanced-disc-golf-starter-set-discgolfsett-flerfarget/p/1177855_1_Style ?

Jeg anser meg som noe over snittet god til å kaste frisbee og har en tendens til å treffe ganske bra når vi har testet diskgolf på jobb og sånt, så tror ikke jeg er helt borte sånn teknikkmessig, selv om jeg ikke skal skryte på meg mye rutine. 

Eller bør man dykke ned i et kaninhull? 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • perbl endret tittelen til Diskgolf/Frisbeegolf, hva kjøper man for å komme igang?

Kaninhullet klarer du uansett ikke å unngå. Det er som en malstrøm. Men når jeg skal ut på en runde uten å ta med hele baggen så velger jeg oftest 2, 3 eller 5 disker:

2: Understabil driver + putter. (Fordi jeg ikke er god nok til å kaste langt med en mid-range.)
3: Understabil driver + overstabil mid-range + putter.
5: Overstabil driver + understabil driver + overstabil mid-range + understabil mid-range + putter.

Siden jeg har vært Innova-mann siden tidlig 90-tall så aner jeg ingenting om Latitude, så jeg kan ikke si noe om hva akkurat de diskene i trepakningen er gode på.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også golfdiscer.no som holder til i Trondheim.

Vi har kjøpt inn en håndfull discer til utlån her i firmaet hos oss, etter at vi har hatt discgolf som sosial aktivitet et par ganger.

Jeg er helt amatør på dette. Selv har vi holdt på i familien i et par år, men vi har kun klart oss med hver vår midrange og brukt den til alt. Så kjøpte yngstedattera en driver da hun slet litt med å få til lengde, så ble det en til kona også, så nå går de med hver sin driver og midrange. Jeg har fremdeles bare midrange. Putter har vi aldri prøvd.
Discene våre har vært diverse fra XXL.

Så tilbake til de vi kjøpte til firmaet fra golfdiscer.no - det er Mako3 midrange vi har, og makan til stabil og fin flyvebane på dem. Liker den mye bedre enn de vi har privat fra før. Så hvis du ønsker å sjekke ut flere tilbud enn det fra Frisbeebutikken så har du enda et alternativ her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet Valkyrie selv, men den ser ut til å ligge et sted mellom Katana og Sidewinder, som er de to driverne jeg bruker mest, så den funker sikkert fint i et tre disc-oppsett. Putter er putter og Aviar er vel helt standard i så måte. Og Leopard er en fin-fin mid-range som jeg har et par stykker av.

(Disclaimer: Hvis det høres ut som at jeg spiller mye så er det helt feil. Jeg har bare mange disker. Har vel gått tre runder denne sommeren. Spilte veldig mye for 30 år siden, og så relativt mye for ti år siden. Etter det, litt i rykk og napp.)

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Dan said:

(Disclaimer: Hvis det høres ut som at jeg spiller mye så er det helt feil. Jeg har bare mange disker. Har vel gått tre runder denne sommeren. Spilte veldig mye for 30 år siden, og så relativt mye for ti år siden. Etter det, litt i rykk og napp.)

Dette har vært historien om meg og sykling denne sommeren 😄

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet, dra til en butikk som selger discer. Lettere å bli fortrolig med de ulike discene når du har den i hånden. En putter, mid og fairway driver er et greit utgangspunkt.

Forslag

Putter: aviar, luna, reko

Mid: mako, roc3, buzz

Fairway: leopard3, passion, FD

Alle disse discene er gode å kaste backhand. Jeg foretrekker litt mer stabilitet ved forehand. Typ firebird. 

Husk at det også finnes utallige forskjellige typer plast. 

 

Det beste tipset er å besøke en fysisk butikk, evnt møte opp på ukesgolf hvis det arrangeres i nærheten. Bra sport! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...