Gå til innhold

Dekk for grus og asfalt


Anbefalte innlegg

On 8/30/2024 at 11:21 PM, BentKa said:

På asfalt er de nesten helt på høyde med 32C GP 5000 S TR 😲

Dei dekka der høyrest ut som perfekte for Transcontinental Race. Kva er forventa levetid? Kan dei tåle 4000 km?

EDIT: Kjøpte meg abonnement på bicyclerollingresistance så eg kan sjå litt meir på for eksempel kor tjukke dekkbanen og sideveggane er. Eg såg nemleg dei skreiv at det er på det området Caracal Race ikkje er best. Og ja, der er GP 5000 All Season og Challenge Strada Bianca Pro HTLR ein del betre. Men dei rullar altså ikkje fullt så bra som Caracal Race (men nesten).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (57 minutter siden):

Er det forresten nokon som har tal på kor stor skilnad det er i luftmotstand mellom 35 og 40 mm, i watt?

Forskjellen er nok noen watt, men det en får igjen av komfort er vanskeligere å måle. Jeg kjørte på 35mm på nc, og en medsyklist kjørte på 40 mm og kom i mål få plasser bak meg.

Jeg har forsatt ikke følese i lillefingerene, og det går nok noen mnd til før den er tilbake 

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BentKa skrev (På 30.8.2024 den 23.21):

Fikk tatt en kjapp tur ut i dag på kjente grusveier iblandet litt asfalt med de nye Caracal Race og de er definitivt de raskeste grus dekkene jeg har testet så langt 👍

Takk for rapport!

Kult at franske Hutchinson får omtale og velfortjent anerkjennelse.

Merket har en stolt historie med tidslinje fra 1953. Hutchinson var blant pionerene som utviklet slangeløst allerede i forrige århundre og var grytidlig ute med slangeløse landeveisdekk. Men da risikoen var tatt og teknologi og et minimum av standarder først var lagt, hoppet de store aktørene i sykkelindustrien på og tok i høy grad markedet. Skal ikke nevne navn, men (kjepphestvarsel!) sist ute var altså Conti 😄

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare rapportere at et lokalt verksted fikk på Tufo Thundero-dekkene på 303S-settet etter mye om og men, løsningen var 1 runde felgtape og 1 runde tubelesstape oppå det som var der fra før. Fikk syklet på dem i Strade Statsskog Classico der de taklet både asfalt, grus og kjerrevei samt en sandgrop og noe jernbanegreier med glans, anbefales med forbehold om at man får dem på hjulet 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Caracal Race-dekkene så interessante ut! Kan det være de ultimate blandeveisdekkene?

Nylig har jeg kjøpt Pirelli P zero race tlr RS 32 (målt til 33-34 mm) med sort sidevegg og de er merkbart raskere enn Terra speed 40 mm. Noe mindre komfort men ellers virker det greit. Jeg har ikke testet «grensene» så mye på grus enda. Snittfart på rolige landeveisturer har økt fra 24 til 27 km/t. Sykler med Unaas wide 40 felg og litt for brede aerothan tpu slanger.


Jeg er også spent på levetiden og når jeg punkterer med Pirelli-dekkene. Selv om punkteringssikkerheten er tilsvarende Terra speed (ifølge BRR) så har Terra speed levert lenge. Jeg vet ikke hvor mye mer trygghet de gir vs 33 mm slicks på grov grus. På våt asfalt er Pirelli noe bedre i følge BRR..

Ser også at Terra speed har kommet i E-25 variant som ruller noe dårligere.
 

Testet GP5000 AS 35 i vår men de punkterte ikke lenge etter 😁Så også at det var en del kutt og rifter i gummien i motsetning til godt brukte terra speed eller pirelli-dekkene som jeg har nå. Brukte Gp5000 AS bare på asfalt den lille tiden de varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til innkjøp av S-Works Pathfinder 42 mm på fredag. Monterte dem raskt opp slangeløst i går, uten bruk av dekkspaker, men med Tubolight innlegg bak. 

Første tur i dag i Nordmarka. 101 km oppom Heggeli, Snøplog osv. Dekkene føltes veldig bra. Rullet skikkelig lett på asfalten og fin grus. Høy komfort pga god størrelse. Noe tight i ramme og gaffel, men bra nok klaring så lengde det ikke er gjørmete. https://www.strava.com/activities/12416420410

420 gram per dekk er også fint å ta med seg. 

Ganske ok grep i svingene, men ikke på høyde med Rambler eller Terra Speed akkurat her. Likevel er dette favorittdekket nå til alt av grussykling, unntatt litt klissete føre, da de vil bli for store. 


Bilder av Rambler 38 mm og Pathfinder 42 på 3T-felger med 29 mm innvendig bredde og krokprofil. 

IMG_0998.jpeg

IMG_0999.jpeg

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort forsøk med gravøl-sykler i dansefeltet før Gylne Gutuer for en uke siden. Det er trodd slt 5 år diden sist de fikk være med. Man landet på racer og 30-32 mm.

Selv kjører jeg ikke ritt og ikke har jeg plass til mer enn 28 mm heller. Artig å tenke på at da vi begynte å utforske disse veiene i 2010 kjørte vi med det som den gang ble regnet som brede dekk. De var 25 mm. 

  • Like 2

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...