Sun Flyer Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Siden fremgiret på min landeveissykkel kollapset for noen dager siden er jeg fanget på grussykkelen jeg brukte på bright midnight. Altså, at grusdekkene ikke funker på asfalt er tull. Det er overraskende bra. Det kan føles som mer motstand siden de bråker litt i fart, men generelt går det i omtrent/nesten samme fart som landeveisdekk. Pirelli cinturato H 40mm. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Sun Flyer skrev (2 timer siden): Siden fremgiret på min landeveissykkel kollapset for noen dager siden er jeg fanget på grussykkelen jeg brukte på bright midnight. Altså, at grusdekkene ikke funker på asfalt er tull. Det er overraskende bra. Det kan føles som mer motstand siden de bråker litt i fart, men generelt går det i omtrent/nesten samme fart som landeveisdekk. Pirelli cinturato H 40mm. Ganske enig i dette. Syklet på torsdag et drag opp Vollsveien på Bærumsiden av kommunegrensa til Oslo. Et segment på 4 km og 124 hm. Asfalt hele veien. På torsdag hadde jeg grusdekk (Maxxis Rambler 38 mm). Tidligere i sommer har jeg syklet det samme segmentet med tilsvarende innsats med landeveisdekk - 28 mm GP5000. Vindforholdene kan nok ha vært litt forskjellige. Nå på torsdag var det ganske god medvind. Men i juni var jeg også bevisst nok på vinden til at jeg gikk for pers - noe som tilsier fin sønnavind da også. Uansett - med 365 i snittwatt på grusdekkene gikk den slake klatringen unna på 8:05 på torsdag. I slutten av juni gikk klatringen unna på 7:57 med 357 i snittwatt og landeveisdekk. Sykkel og oppsett forøvrig var likt - bortsett fra forskjellige dekk og hjulsett. Forskjell i tid utgjør ca 2%. Forskjellen i watt utgjør omtrent også 2%. For meg så går det altså ca 2 % saktere med 2 % ekstra innsats med grusdekk enn med landeveisdekk. La oss da si at forskjellen på dekkene utgjør 3%. Det vil kreve en del flere beregninger å avgjøre hvordan ting slår ut på flatmark kontra klatring osv, men. Med mer lettrullende dekk som Terra Speed vil forskjellen være mindre. Noen vil kanskje si at dette er en ganske vesentlig forskjell. Andre vil tenke at forskjellen ikke er større enn at det er helt greit å sykle landeveisturer med grusdekk, også sammen med andre som har landeveisdekk. 3% utgjør 10-15 sekunder i Grefsenkollen, 25-35 sekunder til Tryvann, 90-130 sekunder på en times klatring tilsvarende Alpe D'Huez. På en firetimers langtur vil forskjellen kunne utgjøre litt over 7 minutter. Klart betydelig, men samtidig ikke verre enn at det kan utlignes med å rulle rolige videre mens andre stopper for å tisse, eller ved å ligge litt mer på hjul enn dem med raskere dekk. 5 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleF Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august torhovland skrev (6 timer siden): Dette er nok i kategorien 80/20 asfalt/grus, men: Adrien Liechti sykla inn til ein 12. plass og null punkteringar på TCR med Rene Herse Bon Jon Pass 35 mm (38-39 mm på hjula hans). Robin Gemperle vann med Continental GP 5000 AS 35 mm. Usikker på om han punkterte, men det var neppe mange gongar. Christoph Strasser på andre plass køyrde med TPU og Specialized Turbo Pro 30 mm (32 mm på hjula hans), og hadde 10 punkteringar. Daniel Gottschalk sykla med vanlege GP 5000 og hadde 10 punkteringar på den korte distansen frå ferga i Tyrkia til CP4! Ja. Men omformulering av spørrsmålet: Hvor går grensen fra slicks til knaster. for min del er jeg ute etter dekk som triller bra på fast underlag asfalt\grus, men greit med gode egenskaper på vått og ruskete føre. Kanse GP 5000 AS 35 er veien å gå her. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vemod Zachariassen Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Lenge sidan eg har brukt klassiske landevegsdekk, men for meg som ikkje konkurrerer, opplever eg at det er lite å tena – iallfall fartsmessig – på å gå bort frå eminente Terra Speed i 45 mm. Eg har vurdert GP 5000 All Season i 35 mm, men det er mest med tanke på styrepresisjon og grep på våt asfalt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asterix Skrevet 22. august Del Skrevet 22. august Tenkte å kjøpe inn Pirelli Cinturato Gravel H til nysykkelen (3T Racemax med Zipp 303S). Velger man 35mm eller 40mm? Er det mye å tjene på å velge 35mm i form av lavere rullemotstand og lavere vekt? Bruken min er ca 70% asfalt / 30% fin grus. Pendling på kun asfalt, turer i Nordmarka (ring 4), til Vangen i Østmarka, en og annen intervalløkt i motbakke på både asfalt og grus (Kongsveien, Haukåsen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vims Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Asterix skrev (6 timer siden): Bruken min er ca 70% asfalt / 30% fin grus. Pendling på kun asfalt, turer i Nordmarka (ring 4), til Vangen i Østmarka, en og annen intervalløkt i motbakke på både asfalt og grus (Kongsveien, Haukåsen). Til så mye asfalt, og null sti, ville jeg gått for et punkteringssikkert og slitesterkt landeveisaktig dekk. Iallefall bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Audunsen Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Asterix skrev (11 timer siden): Tenkte å kjøpe inn Pirelli Cinturato Gravel H til nysykkelen (3T Racemax med Zipp 303S). Velger man 35mm eller 40mm? Er det mye å tjene på å velge 35mm i form av lavere rullemotstand og lavere vekt? Bruken min er ca 70% asfalt / 30% fin grus. Pendling på kun asfalt, turer i Nordmarka (ring 4), til Vangen i Østmarka, en og annen intervalløkt i motbakke på både asfalt og grus (Kongsveien, Haukåsen). Det er et veldig bra dekk med overraskende lav rullemotstand. Jeg har vært strålende fornøyd med mine på 303S over noen tusen kilometer på tilsvarende kjøremønster som deg. Jeg har bare brukt 40mm-versjonen og om jeg kjøper nye Cinturato H kommer jeg til å prøve 35 selv om jeg mistenker forskjellen mellom 35 og 40 mm er knapt merkbar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blesvik Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Hver gang en slik tråd kommer opp så liker jeg å komme med denne grafen fra 3T om hjulbredde målt (WAM) og planlagt underlag 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blesvik Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Og også disse tallene fra 3T, siden det er kjekt å ha https://blog.3t.bike/2022/04/18907/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Blir spennende å teste disse 🤩 Fra BicycleRollingResistance: 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imag Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Hvor fikk du tak i det? Spent på rapport Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august imag skrev (2 timer siden): Hvor fikk du tak i det? Spent på rapport Fant en nettbutikk i det store utland som hadde hele 2 stk. på lager 😇 Disse vil da foreløpig erstatte mine 45x700C Schwalbe G-One RS. Blir test i morgen tenker jeg 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august @BentKa du vet at du nå har ødelagt nattesøvnen til @Olechr 2 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Sepeda skrev (8 minutter siden): @BentKa du vet at du nå har ødelagt nattesøvnen til @Olechr 😂 Blir enda værre når jeg endelig får SW versjonen av de nye 303 XPLR hjulene i hus 🫣 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august BentKa skrev (3 minutter siden): 😂 Blir enda værre når jeg endelig får SW versjonen av de nye 303 XPLR hjulene i hus 🫣 Det går fint. Har ikke råd til de uansett. 😂 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Olechr skrev (10 minutter siden): Det går fint. Har ikke råd til de uansett. 😂 Ikke jeg heller 😩😂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august BentKa skrev (Akkurat nå): Ikke jeg heller 😩😂 Tror jeg vil fraråde å kjøpe de. Så fort jeg trykket på knappen KJØP så ble jeg så dårlig at jeg ikke har fått syklet noen ting. Skylder på hjulene.😀 1 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Olechr skrev (34 minutter siden): Tror jeg vil fraråde å kjøpe de. Så fort jeg trykket på knappen KJØP så ble jeg så dårlig at jeg ikke har fått syklet noen ting. Skylder på hjulene.😀 Blir å krysse alt som krysses kan her da 🤞🫣🤞 Får teste de ut på FC’ene så lenge 😉 Måler 42.4 mm på 303 FC med 25 mm innvendig bredde og med Tubolight Gravel innlegg. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Goddamnit de må jeg ha. Orker ikke mer tyggegummifølelse. 2 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august andersar skrev (39 minutter siden): Goddamnit de må jeg ha. Orker ikke mer tyggegummifølelse. Skal bli morsomt å få testet de og se om det er noen merkbar forskjell til mine Schwalbe G-One RS som jeg nå har tilbakelagt over 3000 km på 🙂 På tide å teste noe nytt nå 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosandholm Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august Det var en nesten skammelig ren sykkel @BentKa On topic, nå fikk jeg veldig lyst til å ikke selge grusraceren likevel bare for å prøve dekk som får så bra testresultater Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 29. august Del Skrevet 29. august rosandholm skrev (6 minutter siden): Det var en nesten skammelig ren sykkel @BentKa On topic, nå fikk jeg veldig lyst til å ikke selge grusraceren likevel bare for å prøve dekk som får så bra testresultater Liker å holde ting i orden selv om det blir 20-25 timer i sadelen i uka 😉 Er heldig og har oppvarmet garasje med vaskemuligheter 👍 Gøy å teste litt forskjellig ja. Disse skal jo rulle på høyde med de beste 32-38 mm landeveisdekka 🤩 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Gratulerer igjen med Caracal Race @BentKa Spørsmål: I motsetning til G-One RS som @Olechr ruller på, er Caracal er for øyeblikket ikke oppført på Zipps liste over dekk som er kompatible med dine kommende hookless 303 XPLR med 32 mm indre felgbredde. Har du hørt med Zipp eller Hutchinson? Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Sepeda skrev (4 timer siden): Gratulerer igjen med Caracal Race @BentKa Spørsmål: I motsetning til G-One RS som @Olechr ruller på, er Caracal er for øyeblikket ikke oppført på Zipps liste over dekk som er kompatible med dine kommende hookless 303 XPLR med 32 mm indre felgbredde. Har du hørt med Zipp eller Hutchinson? Er ikke så veldig bekymret for den lista egentlig 😉 Har drevet med tubeless siden veldig tidlig på 2000 tallet før tubeless i det hele tatt var en greie og man måtte være ekstra kreativ med taping og blanding av egen guffe. Alt var prøv og feil…..ofte med tilhørende lange trilleturer hjem 😂 Caracal skal definitivt prøves på de nye hjulene i likhet med både Inter og Slick versjonen av Goodyear dekkene som jeg har bestilt og selvfølgelig også G-One RS (som jeg har rullet de siste 3000 + kilometerene på) 😉👍 Har også litt Pirelli og Challenge utvalg liggende som har vist seg å være dårligere match for hookless enn de ovennevnte 🤔 Viktigste er at dekkene fungerer greit med hookless og at mønsteret fungerer når dekket blir strekt såpass. Ser f.eks at G-One RS ser mye bedre ut i 45 mm bredde enn i 40 mm bredde når de blir strukket ut på felgen. Men over dammen ser man at de er fullt i gang med eksperimenteringen med forskjellige dekk på de nye XPLR hjulene. Her med RaceKing i 2.0 versjon 😉 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Fikk tatt en kjapp tur ut i dag på kjente grusveier iblandet litt asfalt med de nye Caracal Race og de er definitivt de raskeste grus dekkene jeg har testet så langt 👍 På ordentlig hardpakket grus er de merkbart raskere en G-One RS som jeg hadde på før byttet. På litt løsere grus er forskjellen mindre (sammenlignet med 45C G-One RS), men fremdeles med ett lite overtak til Caracal. Kantgrepet når du legger deg over er derimot dårligere på Caracal (som forventet når man ser på mønsteret). Her biter G-One RS merkbart bedre I gjørme (traktor spor gjennom en åker) så er de GLATTE 🫣 Så kanskje ikke de riktige dekkene hvis man er litt skvetten av seg og kjører med litt høye skuldre. Når det blir litt løsere må man være komfortabel med at det «rører litt på seg» 😜 På asfalt er de nesten helt på høyde med 32C GP 5000 S TR 😲 Dekkene spratt på hokless felgene uten bruk av spaker og poppet lett på plass før tilføring av guffe. Kjører de med Tubolight Gravel innlegg foran og bak + 90 ml MucOff MTB guffe i hvert hjul. På mine 303 FC med 25 mm innvendig bredde måler de 42.4 mm. Testen på litt lokale gruspartier ble belønnet med mange nye PR så noe må Hutchinson tydeligvis ha gjort riktig 😇 Tar med meg at de nye dekkene er raske nok til at jeg kanskje og bare muligens kan klare å få utbytte av de nye XPLR SW hjulene 🫣😂 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.