Gå til innhold

Dekk for grus og asfalt


Anbefalte innlegg

Siden fremgiret på min landeveissykkel kollapset for noen dager siden er jeg fanget på grussykkelen jeg brukte på bright midnight. Altså, at grusdekkene ikke funker på asfalt er tull. Det er overraskende bra. Det kan føles som mer motstand siden de bråker litt i fart, men generelt går det i omtrent/nesten samme fart som landeveisdekk. Pirelli cinturato H 40mm.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (2 timer siden):

Siden fremgiret på min landeveissykkel kollapset for noen dager siden er jeg fanget på grussykkelen jeg brukte på bright midnight. Altså, at grusdekkene ikke funker på asfalt er tull. Det er overraskende bra. Det kan føles som mer motstand siden de bråker litt i fart, men generelt går det i omtrent/nesten samme fart som landeveisdekk. Pirelli cinturato H 40mm.

Ganske enig i dette. Syklet på torsdag et drag opp Vollsveien på Bærumsiden av kommunegrensa til Oslo. Et segment på 4 km og 124 hm. Asfalt hele veien. På torsdag hadde jeg grusdekk (Maxxis Rambler 38 mm). Tidligere i sommer har jeg syklet det samme segmentet med tilsvarende innsats med landeveisdekk - 28 mm GP5000. Vindforholdene kan nok ha vært litt forskjellige. Nå på torsdag var det ganske god medvind. Men i juni var jeg også bevisst nok på vinden til at jeg gikk for pers - noe som tilsier fin sønnavind da også. 


Uansett - med 365 i snittwatt  på grusdekkene gikk den slake klatringen unna på 8:05 på torsdag.

I slutten av juni gikk klatringen unna på 7:57 med 357 i snittwatt og landeveisdekk.

Sykkel og oppsett forøvrig var likt - bortsett fra forskjellige dekk og hjulsett. 

Forskjell i tid utgjør ca 2%.  Forskjellen i watt utgjør omtrent også 2%. 

For meg så går det altså ca 2 % saktere med 2 % ekstra innsats med grusdekk enn med landeveisdekk. La oss da si at forskjellen på dekkene utgjør 3%. Det vil kreve en del flere beregninger å avgjøre hvordan ting slår ut på flatmark kontra klatring osv, men.  Med mer lettrullende dekk som Terra Speed vil forskjellen være mindre. 

Noen vil kanskje si at dette er en ganske vesentlig forskjell. Andre vil tenke at forskjellen ikke er større enn at det er helt greit å sykle landeveisturer med grusdekk, også sammen med andre som har landeveisdekk. 

3% utgjør 10-15 sekunder i Grefsenkollen, 25-35 sekunder til Tryvann, 90-130 sekunder på en times klatring tilsvarende Alpe D'Huez. 

På en firetimers langtur vil forskjellen kunne utgjøre litt over 7 minutter. Klart betydelig, men samtidig ikke verre enn at det kan utlignes med å rulle rolige videre mens andre stopper for å tisse, eller ved å ligge litt mer på hjul enn dem med raskere dekk. 

  • Like 5

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (6 timer siden):

Dette er nok i kategorien 80/20 asfalt/grus, men:

Adrien Liechti sykla inn til ein 12. plass og null punkteringar på TCR med Rene Herse Bon Jon Pass 35 mm (38-39 mm på hjula hans).

Robin Gemperle vann med Continental GP 5000 AS 35 mm. Usikker på om han punkterte, men det var neppe mange gongar.

Christoph Strasser på andre plass køyrde med TPU og Specialized Turbo Pro 30 mm (32 mm på hjula hans), og hadde 10 punkteringar.

Daniel Gottschalk sykla med vanlege GP 5000 og hadde 10 punkteringar på den korte distansen frå ferga i Tyrkia til CP4!

Ja. Men omformulering av spørrsmålet: Hvor går grensen fra slicks til knaster. for min del er jeg ute etter dekk som triller bra på fast underlag asfalt\grus, men greit med gode egenskaper på vått og ruskete føre. Kanse GP 5000 AS 35 er veien å gå her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge sidan eg har brukt klassiske landevegsdekk, men for meg som ikkje konkurrerer, opplever eg at det er lite å tena – iallfall fartsmessig – på å gå bort frå eminente Terra Speed i 45 mm. Eg har vurdert GP 5000 All Season i 35 mm, men det er mest med tanke på styrepresisjon og grep på våt asfalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenkte å kjøpe inn Pirelli Cinturato Gravel H til nysykkelen (3T Racemax med Zipp 303S).

Velger man 35mm eller 40mm? Er det mye å tjene på å velge 35mm i form av lavere rullemotstand og lavere vekt? 
 

Bruken min er ca 70% asfalt / 30% fin grus. Pendling på kun asfalt, turer i Nordmarka (ring 4), til Vangen i Østmarka, en og annen intervalløkt i motbakke på både asfalt og grus (Kongsveien, Haukåsen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asterix skrev (6 timer siden):

Bruken min er ca 70% asfalt / 30% fin grus. Pendling på kun asfalt, turer i Nordmarka (ring 4), til Vangen i Østmarka, en og annen intervalløkt i motbakke på både asfalt og grus (Kongsveien, Haukåsen). 

Til så mye asfalt, og null sti, ville jeg gått for et punkteringssikkert og slitesterkt landeveisaktig dekk.  Iallefall bak.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asterix skrev (11 timer siden):

Tenkte å kjøpe inn Pirelli Cinturato Gravel H til nysykkelen (3T Racemax med Zipp 303S).

Velger man 35mm eller 40mm? Er det mye å tjene på å velge 35mm i form av lavere rullemotstand og lavere vekt? 
 

Bruken min er ca 70% asfalt / 30% fin grus. Pendling på kun asfalt, turer i Nordmarka (ring 4), til Vangen i Østmarka, en og annen intervalløkt i motbakke på både asfalt og grus (Kongsveien, Haukåsen). 

Det er et veldig bra dekk med overraskende lav rullemotstand. Jeg har vært strålende fornøyd med mine på 303S over noen tusen kilometer på tilsvarende kjøremønster som deg. Jeg har bare brukt 40mm-versjonen og om jeg kjøper nye Cinturato H kommer jeg til å prøve 35 selv om jeg mistenker forskjellen mellom 35 og 40 mm er knapt merkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (2 timer siden):

Hvor fikk du tak i det? Spent på rapport

Fant en nettbutikk i det store utland som hadde hele 2 stk. på lager 😇

Disse vil da foreløpig erstatte mine 45x700C Schwalbe G-One RS.  
 

Blir test i morgen tenker jeg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BentKa skrev (3 minutter siden):

😂

Blir enda værre når jeg endelig får SW versjonen av de nye 303 XPLR hjulene i hus 🫣

Det går fint. Har ikke råd til de uansett. 😂

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BentKa skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg heller 😩😂

Tror jeg vil fraråde å kjøpe de. Så fort jeg trykket på knappen KJØP så ble jeg så dårlig at jeg ikke har fått syklet noen ting. Skylder på hjulene.😀

  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (34 minutter siden):

Tror jeg vil fraråde å kjøpe de. Så fort jeg trykket på knappen KJØP så ble jeg så dårlig at jeg ikke har fått syklet noen ting. Skylder på hjulene.😀

Blir å krysse alt som krysses kan her da 🤞🫣🤞

Får teste de ut på FC’ene så lenge 😉

Måler 42.4 mm på 303 FC med 25 mm innvendig bredde og med Tubolight Gravel innlegg.

 

IMG_9223.jpeg

IMG_9225.jpeg

IMG_9224.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (39 minutter siden):

Goddamnit de må jeg ha. Orker ikke mer tyggegummifølelse.

Skal bli morsomt å få testet de og se om det er noen merkbar forskjell til mine Schwalbe G-One RS som jeg nå har tilbakelagt over 3000 km på 🙂

På tide å teste noe nytt nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 minutter siden):

Det var en nesten skammelig ren sykkel @BentKa

On topic, nå fikk jeg veldig lyst til å ikke selge grusraceren likevel bare for å prøve dekk som får så bra testresultater

Liker å holde ting i orden selv om det blir 20-25 timer i sadelen i uka 😉

Er heldig og har oppvarmet garasje med vaskemuligheter 👍

Gøy å teste litt forskjellig ja. 
Disse skal jo rulle på høyde med de beste 32-38 mm landeveisdekka 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (4 timer siden):

Gratulerer igjen med Caracal Race @BentKa

Spørsmål:

I motsetning til G-One RS som @Olechr ruller på, er Caracal er for øyeblikket ikke oppført på Zipps liste over dekk som er kompatible med dine kommende hookless 303 XPLR med 32 mm indre felgbredde. Har du hørt med Zipp eller Hutchinson?

Er ikke så veldig bekymret for den lista egentlig 😉

Har drevet med tubeless siden veldig tidlig på 2000 tallet før tubeless i det hele tatt var en greie og man måtte være ekstra kreativ med taping og blanding av egen guffe. Alt var prøv og feil…..ofte med tilhørende lange trilleturer hjem 😂

Caracal skal definitivt prøves på de nye hjulene i likhet med både Inter og Slick versjonen av Goodyear dekkene som jeg har bestilt og selvfølgelig også G-One RS (som jeg har rullet de siste 3000 + kilometerene på) 😉👍

Har også litt Pirelli og Challenge utvalg liggende som har vist seg å være dårligere match for hookless enn de ovennevnte 🤔

Viktigste er at dekkene fungerer greit med hookless og at mønsteret fungerer når dekket blir strekt såpass. 
Ser f.eks at G-One RS ser mye bedre ut i 45 mm bredde enn i 40 mm bredde når de blir strukket ut på felgen. 

Men over dammen ser man at de er fullt i gang med eksperimenteringen med forskjellige dekk på de nye XPLR hjulene. 

Her med RaceKing i 2.0 versjon 😉

 

IMG_9182.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt en kjapp tur ut i dag på kjente grusveier iblandet litt asfalt med de nye Caracal Race og de er definitivt de raskeste grus dekkene jeg har testet så langt 👍

IMG_9278.jpeg.3ee1244e3ba84f3706c547ec077ff398.jpeg

På ordentlig hardpakket grus er de merkbart raskere en G-One RS som jeg hadde på før byttet. 
På litt løsere grus er forskjellen mindre (sammenlignet med 45C G-One RS), men fremdeles med ett lite overtak til Caracal.  Kantgrepet når du legger deg over er derimot dårligere på Caracal (som forventet når man ser på mønsteret).
Her biter G-One RS merkbart bedre  

I gjørme (traktor spor gjennom en åker) så er de GLATTE 🫣
Så kanskje ikke de riktige dekkene hvis man er litt skvetten av seg og kjører med litt høye skuldre. Når det blir litt løsere må man være komfortabel med at det «rører litt på seg» 😜

På asfalt er de nesten helt på høyde med 32C GP 5000 S TR 😲

Dekkene spratt på hokless felgene uten bruk av spaker og poppet lett på plass før tilføring av guffe.

Kjører de med Tubolight Gravel innlegg foran og bak + 90 ml MucOff MTB guffe i hvert hjul.

På mine 303 FC med 25 mm innvendig bredde måler de 42.4 mm.

Testen på litt lokale gruspartier ble belønnet med mange nye PR så noe må Hutchinson tydeligvis ha gjort riktig 😇

IMG_9277.jpeg.22a4284cf618141707ff4e26d2a8e915.jpeg

Tar med meg at de nye dekkene er raske nok til at jeg kanskje og bare muligens kan klare å få utbytte av de nye XPLR SW hjulene 🫣😂

 

IMG_9245.jpeg.d16b397c9eb26e747314f4426371194a.jpeg

IMG_9272.jpeg.97e48f4f62a09874eb719acb383e32d8.jpeg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...