Gå til innhold

Dekk for grus og asfalt


Anbefalte innlegg

ranie skrev (På 5.7.2024 den 18.27):

På lista mi har eg nokre kandidatar - og litt spørsmål:

  • Challenge Strada Bianca HTLR 36 eller 40 mm, gitt kva eg får plass til. Nokon som har testa 40 mm på liknande felg og veit kva bredda vart?
  • Ultradynamico Cava 38.??, mest sannsynleg i Race-utgave. Er dei haldbare nok?
  • RH Barlow Pass Endurance/Standard/Extralight, Endurance har fungert bra. Tener ein noko på å velge standard eller extralight?
  • Tufo, har dei noko på lur som kan dere bra?
  • Andre dekk som burde vore med på lista?

Jeg har delvis relevant erfaring for et par av spørsmålene. Jeg har de siste to-tre årene syklet for det meste på Rene Herse Bon Jon Pass Extralight og Ultradynamico Cava/Rose Race 42mm. Bon Jon Pass brukte jeg egentlig til asfalt og noe grus, men de funket så bra på grus så endte opp med å bruke de mer enn 45 mm Pirelli Cinturato H som egentlig var grus-dekkene. Synes extralight-dekkene har holdt overraskende bra. Har bare punktert en gang tror jeg og da har jeg ikke syklet særlig forsiktig nedover. Skal sies at jeg har hatt ganske høyt trykk da, opp mot 50 psi (og sykler med slange, orker ikke å styre med tubeless). De er også utrolig smoothe med overraskende godt grep, men har ikke prøvd de andre versjonene så vet ikke om det er dekket generelt eller extralight som gjør det. Men de føles ganske tynne, så hadde nok ikke turt å velge de for back packing e.l. Og mye av samme erfaringen med Ultradynamico Race 42 mm egentlig men de har litt bedre grep. Og de føles hakket mer solide, men så er det jo litt mer volum også. Med de er jeg nå overhode ikke bekymret for punktering. Syklet feks i ganske full fart nedover de stenete partiene på veien/stien langs togskinnene ved Movatn uten problemer. Men vet ikke i hvilken grad det er overførbart til 38 mm-versjonen. 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig deling av erfaring @Slomo!

Noen tanker helt uten erfaring:

Lekre Ultradynamico Cava Race, som jeg leser at @YOLO også sikler på, oppnår som nevnt sin ettergivenhet, og delvis sin kjapphet og sitt grep, ved hjelp av meget tynne sidevegger. Målt av BRR til 0,4 mm i både 33 og 42 mm. Det er rundt halvparten av hva man finner i for eksempel raske landeveisdekk som GP 5000 S TR, Corsa Pro TLR og Pro One TLE. Med tynnhet kommer dertil hørende lave punkteringsbeskyttelse. Sideveggen er sårbar om den skulle treffe spisse steiner. Det kan skje eller ikke skje. Dette er en egenskap de deler med René Herse Extralight, som også mange er fornøyd med. 

Det er verdt å merke seg at mens sideveggene synes å forbli de samme i de forskjellige størrelsene, blir diamantmønsteret i Cava grovere jo bredere dekket er. Rullemotstanden er uansett lav, men følgelig noe høyere i 42 mm enn i 33 mm. Jeg vet ikke om versjonen i 38 mm er nærmest først- eller sistnevnte. Jeg kjenner heller ikke nærmere til utforming og egenskaper hos makkeren Rosé, der mennene bak Ultradynamico har tatt med seg erfaring fra terrengsykling og laget et dedikert par for grep i front og fri fart bak.

De skjeggete dekk-fetisjistene Pat og Ron er akkurat like kule som dekkene sine, men pedanten i meg kunne ønske at de noen ganger var mindre kule og mer saklige. Hvorfor ikke bare oppgi TPI i stedet for å bruke mumbo jumbo som All of our highest end tires feature luxuriously high TPI mystery casing of varying hues, much like the fine wines of their namesakes 😆 Men selv en surpomp som meg synes det er gøyalt med Continuous center negative dark space aeronautic deltas for pure intoxicating SPEED 😎 Og de er prisverdig ærlig i karakteristikken Zero sidewall protection for premium ride quality. Men noen av formuleringene er tvetydige, som As with any thin, flexible tire designed for performance our CAVA run best at the pressures listed above, unfortunately, enjoying that seductive flex and speed comes at the cost of the long term tubeless compatibility and durability of this tire. Sier Ultradynamico her at ikke bare levetiden, men også evnen til å brukes slangeløst over tid, altså opprettholde tetthet i sideveggene, er begrenset?

Jeg er selv glad i ettergivende dekk, så jeg setter pris på at vi har deilige dekk som Ultradynamico og René Herse, men de ansvarsfulle japanerne i Panaracer som produserer dekkene for dem, velger selv rundt dobbelt så tykke sidevegger i dekkene under eget merkenavn. 

  • Like 1
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Slomo og @Sepeda, takk for meir utgreiing om dekka laga av Panaracer. 

Eg har i tillegg til RH Barlow Pass erfaring med bruk av Soma Supple Vitesse 42 mm, eit anna dekk laga av Panaracer. Kjøpte dei i håp om å få eit dekk med mykje av dei same kvalitetane ein ser hos Rene Herse. Det er eit dekk som visuelt virker å ha tynne veggar, samt at vekta på dei er relativt låg i forhold til bredde. Desse har rulla fint (med slange) på ein grussykkel og no på slutten står dei på pendlesykkelen. Til tider har eg hatt ganske lågt lufttrykk og dratt vogn, så sideveggane har fått kjørt seg, det er i alle fall slik for det eine kasserte dekket, at vevet i sideveggane vart flussa opp før rullebana var utslitt. Sideveggane vart nok etterkvart tørrare, tynnare og solbleika, og veven fekk til slutt brot fleire stader. Burde kanskje ha logga kilometer for å talsetje bruken litt meir. Men det viser kanskje noko av karakteristikken med Rene Herse, Soma og Ultradynamico - dei tynne sideveggane med relativt tett vev er ettergjevande, men meir utsett for slitasje og punktering. Lågt lufttrykk gir meir deformasjon og då meir/raskare mekanisk slitasje av sideveggane. Gir det meining?

Meiner også å ha lest at Rene Herse har lagt på litt meir gummi i rullebana for å få lengre liv i dekka. Ein finn det sikkert i journalen til Jan Heine ein stad.

Det viser oss kanskje at eit ettergjevande, komfortabelt og raskt dekk ofte kjem med ein kostnad: kor haldbart det er. Eller finnast det ei gullkule som løyser alt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett @ranie at det alltid vil være et kompromiss mellom rullemotstand, ettergivenhet, grep, vekt og slitestyrke. Man kan velge et av ytterpunktene der noen utvalgte egenskaper er optimalisert, eller en middelvei der egenskapene er balanserte. Utvalget er uansett bredt.

Hva gjelder René Herse, har Jan Heine og hans lystige venner valgt både forsterket kevlar dekkanttråd og forsterket dekkstamme med tykkere sidevegger for nye Orondo Grade TC 31 mm. Eller kanskje Panaracer har krevd det for å kunne stå inne for økt maksimalt dekktrykk for det slanke, slangeløse dekket. Test i BRR viser at selv i Extralight er sideveggene hos Orondo Grade rundt 50% tykkere enn deres andre dekk og dermed sammenlignbare med Panaracers egne dekk. Heine viser da også til samarbeid med japanske kolleger i intervju om dekkene hos Above Category.

Selv er jeg etter Challenges ikke-vulkaniserte dekk med naturgummi og polyester i 260 TPI nysgjerrig på Vittoria Corsa Pro TLR så vel som den mer solide søsteren Corsa Pro Control TLR, begge med vulkanisert (!) bomull og syntetisk fiber aramid i 320 TPI. Førstnevnte finnes i opptil 32 mm, mens sistnevnte finnes i opptil 34 mm og ble brukt av Mathieu Van der Poel og Michael Matthews i 32 mm på den groveste grusetappen av årets Tour de France. Med dagens preferanser for stadig bredere og grovere dekk, er de gjerne et mer naturlig valg på en all road enn en gravel sykkel. Blandevei 🤍

***

Beklager at dette blir fryktelig nerdete. La oss komme oss tilbake til alminnelige, allsidige dekk med tilbakemeldinger fra forumet om hvilke dere har gode erfaringer med!

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander skrev (På 24.6.2024 den 13.07):

Syklet denne ruta nå i helga (med alternativ rute rundt Trollstigen), på 32 mm Pro One slangeløst både foran og bak. Fungerte utmerket, ingen punkteringer. På denne ruta er det så mye fin grus/silt at det hadde nok gått fint med Corsa i 30 mm også, men det ville kanskje blitt litt mer spennende over det verste partiet på Dovre.

Fin rute! Hvordan er veien over fjellet mellom Oppdal og Folldal? Vurderer å ta den selv i sommer, men er usikker på om mine 30mm Pro One vil være nok dekk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic: jeg monterte 47mm Pathfinder pro på min Crux i dag, og tok en liten runde på alle underlag. Mest sti, type grov og glattvåt. Sammenliknet med 38mm var dette helt suverent, spesielt på grove stier jeg normalt kjører med fulldemper. Syntes ikke sykkelen ble merkbart dorskere hverken på grus eller asfalt.

Hva anbefales av trykk til sånt? Jeg pumpa de til 45 når jeg satt de opp slangeløst, og lot det stå til. Tipper jeg kan gå ned en god del. Er ca 85kg rytter + utstyr, og sykkel på 9.5.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte Vittoria Corsa N. EXT 34mm i clincher versjon. Mest fordi jeg og felgen min henger igjen i 19 pil og bue, og det blir mye godvær og pendling samt lite røft terreng.

Bikeshop sier de får inn strl 16.07 🤞

@Olechr mente de ble fort slitt, men må nok erkjenne at han trolig sykler MYE mer enn meg. Mine G-One Allround fra ~2019 er ikke utslitt, men alderdommen har tatt gummien. Kanskje N. Ext blir en bedre match ved at alderdom og slitasje tar dem samtidig🤞

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (På 12.7.2024 den 13.07):

Fin rute! Hvordan er veien over fjellet mellom Oppdal og Folldal? Vurderer å ta den selv i sommer, men er usikker på om mine 30mm Pro One vil være nok dekk der.

Veien er knall, med unntak av 3 km mellom Såtållia og Hånåbekksætra på traktorvei/sti. Teknisk, men mulig å sykle, også med 30mm. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøver meg på Tour de Dovre og Grimsdalen i morgen, og skulle i den anledning montere mine nye Tufo Gravel Thundero på Zipp 303S. Det gikk rett og slett ikke, til tross for hele Brumlemannvisa med skrubb og kost og såpevann. Prøvde trikset med å løfte bead opp på felgkant, men det har aldri fungert på 303S for meg. Kompressor med opp til 220 psi har jeg også. Litt antiklimaks å montere på Terra Speed 40 etterpå med vanlig gulvpumpe… 

Tenker noen andre skal få bryne seg på Tufo’ene, jeg har mistet tålmodigheten til sånt prakk etter at jeg ble småbarnsfar. Eller, kona har. Går vel for det samme 😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, både tufo Thundero og swampero til meg har gått som en lek på 3 forskjellige hjul... Har montert for en kompis på fjerde sett hjul også og der og rett på uten prob... Men ingen har vært hookless... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ranie - enig 👍

Når man sammenlikner de tre dekkene du nevner, ser vi at

  • Pro One TLE og Strada Bianca Pro HTLR har tilnærmet samme lave rullemotstand, noe som enda en gang bekrefter at sistnevnte også kan anses som et solid landeveisdekk. Samtidig vil håndlagede Strada Bianca Pro med sine 260 TPI og naturgummi være mer ettergivende enn Pro One med 120 TPI og vulkanisert gummi. Men avrundede Pro One vil til gjengjeld være betydelig enklere å montere enn flate Strada Bianca Pro.
  • Selv om René Herse Barlow Pass TC er testet i Standard-versjonen, har dekket betydelig lavere punkteringsmotstand både i sidevegger og rullebane enn de to ovennevnte. Tidligere sammenliknende test av de forskjellige versjonene av René Herse viser at Standard og Extra Light har tilnærmet samme lave punkteringsmotstand, mens man må over i Endurance eller Endurance Plus for høyere punkteringsmotstand. Det er da også dekk i de to sistnevnte standardene man ser oftest i de amerikanske grusrittene. Til gjengjeld ville Barlow Pass i Extralight etter all sannsynlighet ha en rullemotstand like lav som de to ovennevnte, slik testen av Snoqualmie Pass TC Extralight viser.
  • Strada Bianca Pro har svakest grep på vått føre, mens de to andre er målt til omtrent samme grep.

Om du abonnerer på rimelige Pro-versjon av nettsiden, får du opp alle data.

***

Jeg er selv glad i Road Plus, en kategori som man tidligere fant primært i 650b, men som nå alle de ovennevnte dekkene i 700c kan sies å tilhøre. Brede landeveisdekk ruller imponerende godt, og er praktisk deilig på hullete landevei, brostein og over trikkeskinner og fortauskanter. Også behagelige luftputer for bikepacking eller touring med bagasje.

Jeg er derimot ikke glad i brede slicks på grus. Jeg vet at det er andre oppfatninger og opplevelser, så dette er min individuelle preferanse. Smalere dekk på 30-32 mm graver seg ned og får grep, mens brede dekk på 36+ mm lettere flyter på grusen, mister grep og gir en vag styrefølelse. Særlig når det er løs grus på toppen av hardpakket underlag.

Sist opplevde jeg dette på Alpers klassiske Gjøvik-Oslo, som jeg syklet som del av Ringebu-Oslo på Strada Bianca Race TLR i 36 mm, blåst opp til 38 mm på brede felger. I en skarp sving fløt dekket ut på løs grus, og jeg måtte være påpasselig videre, selv i enkle Nordmarka. Opplever ikke det samme på Strada Bianca Pro 30 mm, blåst opp til 32 mm, som er mine standard sommerdekk for norsk grus.

Ser at Alpers anbefaler minst 35 mm for Gjøvik-Oslo. Selv ville jeg ha valgt enten smalere slicks eller knastedekk fra 33 mm og oppover. Det slår meg forresten oftere og oftere at den glemte krosstandarden på 33 mm kan være det beste fra to verdener for min del 😄

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden trenger en ny oppdatering på mitt lykkelige forhold med Specialized S-works Pathfinder 42mm.

Har nå i overkant av 9000km totalt. Fordekket er ikke byttet, men byttet bakdekket på 6000km. Da var det mye igjen, men skulle på langtur i skogen og hadde nye dekk liggende. Tipper jeg fint kunne fått 2000km til på bakdekket. Dekkene måler fortsatt 44,5mm på 22mm felger, så de er litt bredere enn angitt.

Har kjørt uten guffe i forhjulet i hele år. Gadd ikke fylle ny etter vinteren, og det har ikke samlet seg i såpass store klumper at det merkes. De siste ukene har det vært litt lite luft før tur, så til slutt fylte jeg på litt guffe. Det er nå tett og fint igjen.

Hadde den første punkteringen for et par uker siden. Et lite hull i bakdekket som guffa ikke tok. En liten Dynaplug inn og det er nå tett og fint igjen. Ca. 300km etter er det fortsatt tett og fint. Jeg veier sikkert nærmere nitti kg og sykler en fin blanding av asfalt, fin grus og grov grus. Samt litt sti når det må til. Som dere sikkert skjønner er jeg veldig fornøyd med at det tok 9000km før første pung. Spesielt med tanke på at det veier lite (435 gram) og ruller meget bra. Bruker ca. 34 psi foran og 36 psi bak.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var disse så billige at jeg rett og slett må prøve et par, bruksområde type 70/30 asfalt/grus (hard grus):

Gravelking ST til 329,-:

https://bikeshop.no/panaracer/rf735gkd/panaracer-gravelking-st-28-dekk-brun-700-x-35c-foldbart-310g

Ser de klager på dårlig punkteringsbeskyttelse i kundeanmeldelsene, blir nok slangeløst på disse er planen, så håper det holder greit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terra Speed i 40 mm er for tiden på salg på XXL. Jeg bestilte meg et nytt par i går. Blir å sykle med dem i World Series-rittet i Halmstad neste helg. Kjører med Maxxis Rambler 120 tpi/38 mm nå, og de er såpass raske at jeg nesten slo landeveisdekk-persen min i Vollsveien i går. Medvind og watt-pers kompenserte for rulleforskjellen i forhold til 28 mm GP5000. 
Rambler i 120 tpi er uansett veldig gode, men litt ekstra bredde, lavere rullemotstand og bedre punkteringsbeskyttelse er verdt å ta med seg med Terra Speed-dekkene. 

Hvis man skal stole på Bicyclerollingresistance så er Terra Speed blant de aller beste på både rullemotstand og punkteringsmotstand, noe som er gode parametre å ha med seg. 
Synes også de er veldig forutsigbare både på asfalt og grus med +-37 psi. F.eks Zipp XPLR sporer noe på asfalt på min sykkel med de slep-målene den har i hvert fall. Panaracer Gravel King Slick i 35 mm er ikke gode på asfalt på min sykkel - de hekter i hvit-striper og er tungsvingte. - Bare sånn for informasjonens skyld. 
 

  • Like 2
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok i kategorien 80/20 asfalt/grus, men:

Adrien Liechti sykla inn til ein 12. plass og null punkteringar på TCR med Rene Herse Bon Jon Pass 35 mm (38-39 mm på hjula hans).

Robin Gemperle vann med Continental GP 5000 AS 35 mm. Usikker på om han punkterte, men det var neppe mange gongar.

Christoph Strasser på andre plass køyrde med TPU og Specialized Turbo Pro 30 mm (32 mm på hjula hans), og hadde 10 punkteringar.

Daniel Gottschalk sykla med vanlege GP 5000 og hadde 10 punkteringar på den korte distansen frå ferga i Tyrkia til CP4!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...