Gå til innhold

Klubbrytter eller klubbløs?


SindreSA

Anbefalte innlegg

Jeg har stått utenfor sykkelklubb fellesskapet i noen år nå - litt pga flytting mellom landsdeler og mye pga fokuset jeg har opplevd i klubblivet. 
 

Når klubbens målsetting ofte er knyttet opp mot Styrkeprøven, Lillehammer - Oslo, Birken eller andre enkeltritt, har jeg rett og slett ikke sett noe poeng i å være klubbrytter. 
 

Så forumfolk, hvorfor skal jeg evt melde meg inn i en klubb? 

For ordens skyld - er bosatt i Oslo-området. 

📷 sindresandersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisens gir god forsikring om uhellet skulle være ute - selv på treningstur. Og etter hva jeg skjønner kan det meste defineres som treningstur...

Men sitter litt i samme situasjon selv - har ikke kjørt ritt på mange år, og min lokale klubb har ikke lenger noe tilbud utover fellestrening for landevei (siden jeg var siste bastion som oppmann for sti & terreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire-fem stykker som jeg "trener" sammen med og ser ikke helt behovet for å melde meg inn i en klubb eller løse lisens gjennom en klubb. Den lokale sykkelklubben har kjørt bakkedrag i de samme bakkene de siste femten årene med de samme trøtte figurene og jeg vet ikke helt om jeg er der.
Hvis jeg skal trene 4x4 eller tilsvarende så gjør jeg det best på egenhånd.

For en som flytter til ett nytt sted kan en sykkelklubb eller en eller annen form for forening være løsningen for å skaffe seg en omgangskrets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv med i klubb men den er veldig sosialt fokusert. Det er fellesturer på søndager med kaffestopp og mandag og onsdag kveld er det to-timers turer i samarbeid med det lokale treningssenteret. Ikke noe strukturert trening og intervaller utenom det. Om noen ønsker å delta på ritt eller lignende så sponser klubben noe men det er så langt ritt-fokuset er dratt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg opplever litt samme inntrykk som trådstarter, og for meg har svaret vært enkelt.

Om ikke det sosiale tilbudet ER der, så får man bygge det fra bunnen av SELV. Om klubben har litt oppegående ledelse så får du støtte på alle slike initiativer.

Hos oss begynner det å se veldig, veldig bra ut på sub-18 år nå, og nå skal vi jobbe videre på andre siden av 20-tallet.

Det er fortsatt høyt innslag av gamlinger, og mentalitet og treninger er deretter.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg holder til så er klubb terreng lik småunger pluss de ivrigste/mest pliktoppfyllende voksne. Jeg har ikke små barn og føler heller ikke noe kall for å stille opp som trener eller annet. Til det er fokuset for mye på prestasjon. Jeg gidder ihvertfall ikke å ta med meg unger på G sport sykkel med hockeypucker som dekk i det jeg anser som tekniske stier selv for voksne med FS og grove dekk. De voksne sykler lite og hvis de gjør det så er det de driver med ikke det jeg synes er kult. 

Landeveisgruppe for oss vanlige dødelige er nesten ikke-eksisterende. Antakeligvis fordi rolig tur ofte ligger godt over 30 i snitt. 7 mil er en kort tur....

Klubbturer for elite ser jeg også lite til.

Det ble opprettet en annen klubb her nede litt før jeg flyttet hit. Den skulle i utgpkt være en klubb med mer bamsemums og klassisk sti fokus, men utviklet seg fort til å bli oppover cruxing på de blauteste stiene samt generell stiknoting og gjerne med EL. De utgjør ca 3 pers i snitt på de faste Torsdagene så noen banger er det tydeligvis ikke. De var visst fler til å begynne med.....

De sykler stort sett motsatt vei av det jeg gjør. Altså ingen match der heller. 

Generelt så er det overraskende få som sykler her uansett disiplin på tross av et fantastisk stinettverk, drømmelandeveier og gravel samt nærheten til hovedstaden så antallet i organiserte klubber med trening og konkurransefokus ville uansett ikke vært veldig høyt.

Noe for meg er det uansett ikke. Ritt driver jeg ikke på med lengre heller så å være (støtte)medl pga lisens faller også bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...