Gå til innhold

Komfortabel sykkelsete?


Anbefalte innlegg

Hva er ulempen med et komfortabelt sete for terrengsykling?

Rumpa er så sår etter en tur at jeg merker det flere dager senere. Og selv om jeg leser at denne smerten forsvinner etter noen uker+++ så hjelper det ikke på slik det er nå.
Så klarer jeg ikke legge fra meg tanken om hvorfor man ikke skal kjøpe et mer komfortabelt sete?  

Er bare snakk om vekt?.. Eller et det noe mer magisk rundt dette 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Det er nok bare vekt ja. Kanskje et bredere sete kan komme litt mer i veien for bevegelse på sykkelen, men tror ikke det er et problem for de fleste. Jeg kjøpte et mykere "damesete" til sykkelen til kona, og det hjalp veldig. Når det er sagt så er det nok en vanesak. Er vondt de første par turene etter langt opphold, men merker ingenting etter det. Jeg bruker vanligvis boxer med padding under stishortsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "komfortabelt" sete er ikke nødvendigvis komfortabelt!

 

Er du sår, kan det være du bruker feil underbukse eller at du har en form som ikke passer deg. Hold deg unna løst bomullstøy til sykling. Det prøvde jeg første gangene jeg syklet sti med baggies, og det gjorde jeg ikke igjen. Det ble sårt som faen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på sår og øm.

 

Å vere øm i baken på dei første turane er eit ganske sikkert vårteikn for min del, etter nokon månadar utan sykling. Dette går over etter eit par-tre turar. Kan hjelpe med sykkeltruse med padding (sykkelbukse).

 

Sår i baken grunna sykling har eg endå ikkje blitt. Undertøy tilpassa sykling (sykkelbukse), eller eventuelt noko anna som ikkje rører seg mot huda i baken vil for dei fleste vere tilstrekkeleg for å unngå at ein vert sår.

 

Det finnes forskjellige seter og diverse måtar å måle rumpa si på for å finne eit sete som passar seg. Eg har stort sett vore nøgd med whatever sete eg har hatt, men nokon er smalare og nokon breiare mellom rumpebeina (dette er ganske uavhengig av fettprosent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sete bruker du i dag?

Hvor lange sitter du på setet på en tur?

Er du overvektig?

Har du prøvd andre seter? Hvilke?

Hvor er det ubehagelig? Er det for hardt? Er det feil bredde? Står setet i vater? Blir du o

øm imellomkjøttet?

Sykler du på landeveien eller i terrenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Selle Rolyal Scientia på en elsykkel type gamlis. (Styret 40 cm høyere enn setet.) Jeg foretrekker et mye smalere og hardere sete på terrengsykkelen og landeveissykkelen, men jeg kan ikke se for meg at Scientia-setet ville ha kommet i veien ute på sti. En har jo senkepinne. Om du virkelig plages, er det vel ikke noe i veien for å finne et komfortsete som er passe bredt. Et stort og klumpete sete ville jeg absolutt ikke ha valgt, og et lærsete vil bare gjøre ting verre inntil du har kjørt det inn, noe som tar lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på en sykkelbutikk for mange år siden og fikk målt bredden på sitteknutene. Kjøpte etter det seter som var riktig bredde. Problemet med vondt ble borte da. Har også slutta å bruke bukse med padding, både på stisykkelen og pendleren. Før måling/nye seter så fikk jeg vondt etter bare 10-15 min på stisykkelen. Nå sykler jeg fint minst 2 timer uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...