AndersD Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august (endret) Styrken på karbonhjul slutter aldri å forundre meg. Jeg kolliderte nemlig med min landeveissykkel hvor rammen ble «knust» og er ikke reparerbar. Traff en bil i siden i ca 40 km/t med rett treff, ble kastet i frontruta og så ned på asfalten. Hjul er DT Swiss ERC 1650 47 mm. Framhjulet (dvs begge) ser nemlig hele ut, ingen tegn på kræsj og det er ikke kast! Gaffelen ser også hel ut. Spørsmålet er bruk eller kast? Vil jo ikke at de plutselig skal bryte sammen, enten i mitt eie eller hvis de selges. Jaeger-Liteseat as sier kast. og ja- det gikk faktisk veldig bra med meg😊, forsikret og ny sykkel er i prosess. Endret 30. august av AndersD 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Først og fremst håper jeg det går bra med deg! Ville kastet hjulene dessverre, kan evt spare på hub etc og bygge noe annet. Har sett riflestokk i karbon som så og føltes helt fin ut, men ved bilde inni var det sprekk gjennom hele. Må evt ta røntgen av den, men for alt man vet kan gelcoaten ytterst ha tålt det, men ikke de innerste lagene med karbon, kjipt å finne det ut i full fart i en hårnålssving. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Verdt å ta til en proff karbon-mann (evt ta med på sykehuset for røntgen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Det kan jo være greit å høre på fagfolk, av og til. Regner med at dette er en forsikringssak ettersom du torpederte en bil, så da er dette ikke noe å lure på. Ta forsikringspengene og løp. Så kan du eventuelt ta vare på smådeler som gir og bremser 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Hvis hjulet fremdeles er helt rett og du ikke ser noen ytre skader selv under felgbåndet, så er det veldig liten sjanse for at det er noen skader. Eikespennet utsetter felgen for så store krefter at selv den minste defekt i felgen vil gi seg utslag som skjevhet. Du kan jo evt legge hjulene på bakken og holde på felgen kl 3 og kl 9 og presse hardt ned så hardt du klarer. Gjør det flere steder og på begge sider. Går ingenting i stykker er du mest sannsynlig trygg. Ole. 9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gråstein Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Siden du er frisk og rask og med forsikring på plass tillater jeg meg en avsporing: Kan det ha gått bra fordi hjulene ikke var hookless? 🙂 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Hookless kan være sterke saker. Jeg solgte et 29" karbon hjulsett i 35 mm bredde, hookless til en fyr som var maks uheldig på Birken i fjor. Trynte voldsomt akkurat idet han gikk fra asfalten nedover mot ballettbakken. Gikk rundt og husket minimalt etterpå, kraftig forslått og med diverse bruddskader. Hjemme igjen fra sykehuset tenkte han at jeg får vel sjekke sykkelen og sende inn skademelding til forsikringsselskapet. Neida- sykkelen var det ikke en skramme på og hjulene var snorrette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jomar Henriksen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august Hør på @Ole han kan hjul 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Gaffelen ville jeg kastet, der er det få tegn på at noe er galt før det plutselig er veldig galt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndersD Skrevet 4. september Forfatter Del Skrevet 4. september @Ole Ikke tatt av felgbåndet enda (sitter jo så fint på), men lagt all min kroppsvekt på felgen. Ikke en lyd, og ingen kast eller reaksjon i eikene. Presset fra begge sider. Legger ved noen bilder av ramma til beskuelse. IMG_4832.mov 3 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.