Gå til innhold

Karbonhjul tåler de alt eller?


Anbefalte innlegg

Styrken på karbonhjul slutter aldri å forundre meg.
Jeg kolliderte nemlig med min landeveissykkel hvor rammen ble «knust» og er ikke reparerbar.  
Traff en bil i siden i ca 40 km/t med rett treff, ble kastet i frontruta og så ned på asfalten. 
Hjul er DT Swiss ERC 1650 47 mm. Framhjulet (dvs begge) ser nemlig hele ut, ingen tegn på kræsj og det er ikke kast!  Gaffelen ser også hel ut. 
 
Spørsmålet er bruk eller kast? Vil jo ikke at de plutselig skal bryte sammen, enten i mitt eie eller hvis de selges. Jaeger-Liteseat as sier kast.

og ja- det gikk faktisk veldig bra med meg😊, forsikret og ny sykkel er i prosess.
Endret av AndersD
  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst håper jeg det går bra med deg! 

Ville kastet hjulene dessverre, kan evt spare på hub etc og bygge noe annet.

Har sett riflestokk i karbon som så og føltes helt fin ut, men ved bilde inni var det sprekk gjennom hele. Må evt ta røntgen av den, men for alt man vet kan gelcoaten ytterst ha tålt det, men ikke de innerste lagene med karbon, kjipt å finne det ut i full fart i en hårnålssving.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å høre på fagfolk, av og til.

Regner med at dette er en forsikringssak ettersom du torpederte en bil, så da er dette ikke noe å lure på. Ta forsikringspengene og løp.
Så kan du eventuelt ta vare på smådeler som gir og bremser
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hjulet fremdeles er helt rett og du ikke ser noen ytre skader selv under felgbåndet, så er det veldig liten sjanse for at det er noen skader. Eikespennet utsetter felgen for så store krefter at selv den minste defekt i felgen vil gi seg utslag som skjevhet. Du kan jo evt legge hjulene på bakken og holde på felgen kl 3 og kl 9 og presse hardt ned så hardt du klarer. Gjør det flere steder og på begge sider. Går ingenting i stykker er du mest sannsynlig trygg.

 

 

Ole.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hookless kan være sterke saker.

Jeg solgte et 29" karbon hjulsett i 35 mm bredde, hookless til en fyr som var maks uheldig på Birken i fjor. Trynte voldsomt akkurat idet han gikk fra asfalten nedover mot ballettbakken. Gikk rundt og husket minimalt etterpå, kraftig forslått og med diverse bruddskader. Hjemme igjen fra sykehuset tenkte han at jeg får vel sjekke sykkelen og sende inn skademelding til forsikringsselskapet. Neida- sykkelen var det ikke en skramme på og hjulene var snorrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...