Gå til innhold

Dusj i kjeller, fukt?


Anbefalte innlegg

Har et hus med balansert ventilasjon. 

Teknisk rom er også vaskerom, og det er installert blandebatteri og opplegg for dusj der. 

Men dette rommet er i kjeller, og det er ikke direkte avtrekk ut. Noen med TEK10-kunnskap nok til å komme med anbefalinger? 

Går det bra å ha en "herredusj" der slik det er, eller bør jeg banke hull på muren og installere et mekanisk avtrekk eller slipper jeg unna med å ha en luftavfukter som kan gå noen minutter ved dusjing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et relativt nytt hus med balansert ventilasjon. På baderommet er det ikke avtrekk direkte ut, men avtrekk som inngår i den balanserte ventilasjonen, på lik linje med avtrekk fra soverom o.l.

Du vil vel helst ikke ha avtrekk ut i det fri når du har balansert ventilasjon, da det vil ødelegge den tiltenkte luftflyten. Det er hvert fall mitt inntrykk av balansert ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, olve said:

Du vil vel helst ikke ha avtrekk ut i det fri når du har balansert ventilasjon, da det vil ødelegge den tiltenkte luftflyten. Det er hvert fall mitt inntrykk av balansert ventilasjon.

Ja, poenget med disse er jo balansen og å få varmegjenvinningen (uten å gå inn i debatten om hvor gode disse er designet/tilpasset individuelle behov).

47 minutes ago, Knirkekne said:

Har et hus med balansert ventilasjon. 

Teknisk rom er også vaskerom, og det er installert blandebatteri og opplegg for dusj der. 

Men dette rommet er i kjeller, og det er ikke direkte avtrekk ut.

Det er vel et avtrekk som del av ventilasjonssystemet i det rommet? På samme måte som på andre våtrom i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, ser den. Ingen ekspert, kun frustrert bruker selv. Om du har et nyere aggregat kan det hende du har mulighet til å enkelt øke ventilasjonen noen minutter (med en "fjernkontroll") eller koble på et hygrometer som gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe ein luftfuktighetsmålar og sjekke om det går lang tid å kome tilbake på normalt nivå etter at dusjen har gått 10 minutt. Og dessutan sjekke om luftfuktigheita blir påverka uheldig i resten av huset.

Så kan du vurdere ventilasjon eller avfuktar når du veit litt meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vilkårlig valgt linksys router oppgir operating conditions på luft fukt

5-90% RH (non-condensing)


Så lenge rommet er passe varmt og du unngår direkte kondensering, så hadde jeg ikke vært særlig bekymret for litt dusjing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Dingo said:

Eller gå over til kalde dusjer så du slipper damp-problematikk 😉

Please don't, vi trenger ikke enda en selvutnevnt influenser som skal mansplaine hvor sprek og vellykket man blir av kalddusjing.

  • Haha 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hardtail stisykkel. Begrenset hvor vellykket jeg kan bli. 

 

Men klart, dersom det er rom for en hvit mann som pusher 50 i påvirkermiljøet, så stiller jeg opp og mansplainer hva som helst for den rette prisen. 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...