Gå til innhold

Det mørkner, lykt med ANT, er det Garmin Varia som gjelder?


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte selv med Flare RT en god stund før jeg hoppet over til Varia for et år siden. Ideelt sett ønsker jeg meg lyset til Flare i Variaen. Det er litt kraftigere lys i Flare-lykten så den synes litt bedre i dagslys. Uten at Variaen er dårlig altså, men Flare er hakket vassere.
Radarfunksjonen vil jeg derimot ikke på noen måte gi fra meg igjen, så det er og blir Varia på meg. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte selv med Flare RT en god stund før jeg hoppet over til Varia for et år siden. Ideelt sett ønsker jeg meg lyset til Flare i Variaen. Det er litt kraftigere lys i Flare-lykten så den synes litt bedre i dagslys. Uten at Variaen er dårlig altså, men Flare er hakket vassere.
Radarfunksjonen vil jeg derimot ikke på noen måte gi fra meg igjen, så det er og blir Varia på meg. 

Trek sin nye CarBack er radar med innebygget Flare RT 👍

https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/bike-accessories/bike-lights/bike-rear-lights/trek-carback-radar-rear-bike-light/p/44797/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 time siden):

515 har blinkefunksjon, 516 har ikke og er den versjonen som (stort sett) blir solgt i Europa. Etter sigende pga tysk lovgivning rundt blinkende lykter at det er slik.

Jepp, den er jeg klar over men hvordan er disse kontra 511? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 time siden):

515 har blinkefunksjon, 516 har ikke og er den versjonen som (stort sett) blir solgt i Europa. Etter sigende pga tysk lovgivning rundt blinkende lykter at det er slik.

Visstnok også etter norske regler, 515 har ikke høy nok blinkfrekvens for norsk regelverk hevdes det fra Garmin sin side. Men det er helt uproblematisk å bestille den fra europeisk(e) nettsjapper, jeg og flere her inne har bestilt fra bikeinn.com (som in the end vel er et tysk foretak?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (1 time siden):

Visstnok også etter norske regler, 515 har ikke høy nok blinkfrekvens for norsk regelverk hevdes det fra Garmin sin side. Men det er helt uproblematisk å bestille den fra europeisk(e) nettsjapper, jeg og flere her inne har bestilt fra bikeinn.com (som in the end vel er et tysk foretak?)

Jeg så denne påstanden om norsk lovgivning i en annen tråd. Da jeg bestilte min for ca et år siden var 515 "umulig" å oppdrive. Det var flere utenlandske aktører som påsto de solgte den, men artikkelnummer var alltid likt 516 sitt. Så jeg endte med 516 bestilt fra Garmin Norge og har vært veldig godt fornøyd med det altså, men har registrert at flere nå har fått tak i 515. Men den utvidede levetiden på batteriet på 515 når man bruker blinkemodus kunne jeg godt tenkt meg.   

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (3 timer siden):

Jeg så denne påstanden om norsk lovgivning i en annen tråd. Da jeg bestilte min for ca et år siden var 515 "umulig" å oppdrive. Det var flere utenlandske aktører som påsto de solgte den, men artikkelnummer var alltid likt 516 sitt. Så jeg endte med 516 bestilt fra Garmin Norge og har vært veldig godt fornøyd med det altså, men har registrert at flere nå har fått tak i 515. Men den utvidede levetiden på batteriet på 515 når man bruker blinkemodus kunne jeg godt tenkt meg.   

Fikk tak i 515 fra bikeinn jeg også, for noen måneder siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, RoyE said:

Jeg så denne påstanden om norsk lovgivning i en annen tråd. Da jeg bestilte min for ca et år siden var 515 "umulig" å oppdrive. Det var flere utenlandske aktører som påsto de solgte den, men artikkelnummer var alltid likt 516 sitt. Så jeg endte med 516 bestilt fra Garmin Norge og har vært veldig godt fornøyd med det altså, men har registrert at flere nå har fått tak i 515. Men den utvidede levetiden på batteriet på 515 når man bruker blinkemodus kunne jeg godt tenkt meg.   

https://lovdata.no/forskrift/1990-02-19-119/§5
"
Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torsteis skrev (32 minutter siden):

https://lovdata.no/forskrift/1990-02-19-119/§5
"
Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt."

Det med blink minst hvert halve sekund er et godt poeng. Helst bør det ikke blinke i det hele tatt.
Du kommer veldig langt på et lite sekund i mørket. Så langt at bilistene kanskje ikke ser deg før det er for sent, spesielt inn i kryss med blinkende lys foran. 
Du kan nok havne i farlige usynlighetssituasjoner med blinkede baklys også. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...