Gå til innhold

Tips til plassbygd TV-møbel


Anbefalte innlegg

I kjelleren har vi en vegg som skal bli TV-vegg. Denne er revet til muren og jeg tenkte å benytte anledningen til å utforme selve veggen som en slags TV-reol.

Slik rommet er utformet er det naturlig å gjøre veggen/"møbelet" 30 cm dyp. Planen er å bygge noen innhuk til hyller og TV, samt en skjenk nederst. Det er ikke veldig komplisert, men jeg sliter litt med å få til et innhuk til selve TVen (har tatt utgangspunkt i 75") uten at det påvirker proporsjonene til alt annet så jeg tenkte å høre med forumet.

Her er en enkel skisse som viser elementene og riktige mål på selve veggen, men uten innhuk til TV:

image.png.8eb303aa925f15e0722d49dbc4fb74d0.png

Her vil altså hyllene gå 30 cm inn i veggen og jeg kunne tenkt meg å ha et slikt innhuk til TV også. Kanskje med rundt 20 cm luft rundt rammen? Hyllen over TVen må være der så da må jeg eventuelt fjerne lydplanken (målene til Beam bare tatt med som et eksempel) eller senke skjenken (da blir det veldig lav). Sidehyllene kan godt gjøres smalere og vi må ikke ha lydplanke (men helst noe som gjør lyden bedre). TV bør ikke henge veldig mye høyere med tanke på avstand og øyehøyde fra sofa (som for det meste vil tilhøre veldig korte barn).

Eksempel jeg fant på Google nå som illustrerer konseptet med innhuk (og feil TV-høyde):

hbx-jdi-beaconct-9-65d7a7bf97949.jpg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg innrømme jeg ville sett på det noe mindre WAF-alternativet med innbyggingshøyttalere om jeg skulle gjort noe lignende 🙂

Men det er kanskje ikke et alternativ. Synes bare det er fint å ha de nærmeste veggflatene fra TV-bildet fritt for distraksjoner, sånn som bildet over med lys hadde hvertfall utgått for meg.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville nøyd meg med skjult kabeltrekk i veggen til et punkt bak TV-en og evt. skjulte/innfelte høyttalere.

Sånne plassbygde saker har en tendens til å "gå ut på dato" raskere enn man liker. Finnes sikkert en del sånne "søkk" tilpasset 10 cm tykke 42-tommere rundt omkring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
pbk1 skrev (På 29.8.2024 den 10.56):

Tror jeg ville nøyd meg med skjult kabeltrekk i veggen til et punkt bak TV-en og evt. skjulte/innfelte høyttalere.

Noen tips til trekkerør som er egnet bak vegg? Jeg tenker litt i retning 75 mm avløpsrør.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lignende løsning i tv-stue. Har brukt 40mm avløpsrør der jeg. Men så har jeg også strøm i nisje bak tv så er bare hdmi som trenger å gå i røret. 

Har inwall høytalere som det går et 16mm eller 20mm rør til hver av fra samlepunkt der forsterkeren står. 

Høytalerne er av en type der rista kan males og har samme mørkegrønne farge som veggen, så hele veggen rundt tv er ganske distraksjonsfri. Veldig nice det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 7.9.2024 den 8.44):

Spør du om hvordan du skal bygge en slik køstøm hyllevegg?

Jeg bygger den nok sammen med en tømrer som uansett er her og rehabber kjelleren, men ville hatt en god skisse klar først. Jeg er heller ikke fremmed for å bare henge TV på vegg med skjulte kabler slik enkelte foreslår og heller sette en frittstående skjenk/TV-møbel under, montere hyller osv. Det er det jeg har gjort tidligere, men siden er et naturlig innhuk på 30 cm til TV-veggen tenkte jeg at en mer plassbygd løsning var verdt å vurdere. Jeg kjenner flere med slike løsninger og liker det godt.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. gallery serien til LG (oled g3) er utrolig lekker montert på veggen og har innebygd veggfeste inkl. 

Til min mor bygde jeg en eikevegg med en sånn tv på og tilhørende/matchende slim skjenk under (med plass til soundbar, Apple-tv e.l.) 

Anbefaler egentlig det framfor nisje som tv er innfelt i. Du er mer fleksibel på å bytte ut tv'en i ettertid da. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...