Gå til innhold

Arrangering av bikepackingtur/arrangement - plattform, gjennomføring, tips og råd?!


hardrock

Anbefalte innlegg

Hei!

I april var jeg med på Komoot Womens Rally, en bikepacking-tur kun for kvinner i Spania. Dette var min første bikepacking-tur etter å ha drømt om å gjøre det i flere år. (Mer utdypende rapport kommer nå utover høstens regndager!!)

Det var helt fantastisk, og etter turen har jeg drømt om å arrangere noe i en mindre skala her hjemme, ala bikepacking tur for nybegynnere (bare for damer i første omgang). Med nybegynner mener jeg ikke nødvendigvis ny til å sykle (selv om det kan passe for de og), men ny til å sykle med seterakett (formulering lånt av kunnskapsrike @dothtm) Tanken er ett lavterskel opplegg, da mange kan oppleve en del barrierer for å dra på overnattingstur med sykkel (utstyr, bekymringer). Så tanken min har vært en ikke alt for lang tur, helst med utgangspunkt i Oslo, da det er mange som sykler der og det er logistikkmessig enkelt. Feks leie en hytte slik at utstyrsbehovet blir mindre, og man kan komme unna med feks en pakkpose festa med noen stropper (eller andre hacks). Om det er interesse for det kanskje arrangere en noe lenger tur senere, dette i første omgang er kun ment som en slags intro og drahjelp. Man trenger ikke nødvendigvis være nybegynner heller, men kanskje man ikke har noen å dra på tur med og ønsker å bli kjent med andre å dra på bikepacking-tur med?

Først tenkte jeg å arrangere noe i samarbeid med en sykkelbutikk/utstyrsleverandør, i hovedsak for å ha en kanal å markedsføre arrangementet med og det hadde vært et fint utgangspunkt (og senke utstyrsbarrieren gjennom noen snille rabatter, hehe). Det har ikke vært sååå vellykket enda (men har muligens fått noe i havn nå!), eventuelt arrangerer jeg det som privatperson. Eller kanskje teamer opp med en av de mange sykkelklubbene som har starta opp i Oslo, det er jo også en mulighet kom jeg på nå. Det skal ikke være en kommersiell tur, eventuell kostnad blir hytteleie som deles på deltakerne.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg når ut til eventuelle deltakere? Lager et facebook-arrangement? Noen her med erfaring med arrangement-planlegging og vil gi noen tips? Ellers andre tips for å arrangere en vellykket tur/arrangement? 

 

(Dette innlegget passer også i andre kategorier? men skriver her da jeg føler det er litt blanda)

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring her, så ta det med en klype salt.

Med tanke på den skisserte målgruppen, hva med å gå konkret mot noen grupper der disse kan nås. Tenker da på f eks oslo dawn patrol, oslo pedal pals eller lignende. Ta kontakt med admin på fb-gruppene/strava og hør om det er greit å legge ut. Mistenker at du ikke treffer målgruppen i de tradisjonelle sykkelklubbene (Rye, Frøy, etc).

Alternativt, som du er inne på, høre med noen av butikkene i Oslo (sørensen, unaas,  braa, bull, milslukern) eller sykkel/klesmerker (Fara, velocio, e.l.) som har prøvd å lage noe community om du kan bruke deres kommunikasjonskanal/få til et samarbeid. "Utfordringen" med det er at det fort blir et samarbeid med krav om "eksklusivitet", iallefall i markedsføringen.

Hvordan kom Womens Rally i kontakt med deg? Kan du bruke samme metode?

Synes det høres ut som et bra konsept. Enig i at det lurt med lavterskel. Trenger ikke sykle så fryktelig langt. Lurt med mulighet for noe innendørs, om ikke annet så for det sosiale i tilfelle regn. Vet ikke helt hvor fleksible de betjente markastuene (kikut, kobberhaugen etc) er på dette uten at det blir dyrt, men går kanskje greit sålenge et tilstrekkelig antall overnatter inne/spiser middag. Booke ubetjent dnt-hytte er jo mulig evnt, og enkelt hvis noen ønsker å sove i telt utenfor. 

Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste om komoot womans rally på Gravel Union og forstår godt at dette er noe du ønsker å ta med deg hit. Det så ut som et genuint bra konsept.

Nå er jeg ingen sosialdemokrat, men jeg kjenner likevel at jeg likte mer tanken på å ta utgangspunkt i et sykkelklubb i stedet for en butikk. Hva med å høre med et lokalt kraftselskap om spons av overnatting og mat? Ofte har de penger til og interesse av lokal markedsføring. 

Og vit at bikepackingsritt bare for kvinner akkurat nå treffer veldig bra med zeitgeisten. Jeg er helt sikkert på at alle vil gi 10/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...