Gå til innhold

Garmin edge 1040 vs 840 vs 1050


Busch

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag Garmin 1030+ og vurderer å bytte den i en av de over nevnte computerne. 

Hvilken anbefaler dere og hvorfor?

Er det beste å lukke øynene og bare betale det det koster for en 1050, eller skal man ta på den økonomiske hatten og gå for 840. Hva går man glipp av da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars-Erik har Garmin 1050 og har kommet med sine refleksjoner her. Han kan virkelig sine saker, så det er god lesing. Skjermen virker veldig bra. Pulssonen har også skrevet litt om den. Vil en detaljnerde er jo DC Rainmaker alltids kilden. Pris og batteritid trekker litt ned. En skal drive med ganske heftige ting for å slite med batteritiden (og da har en vel gjerne med en powerbank). Prisen er høy, men det virker som kanskje en sykkelcomputer som pga. skjermen er noe en kan ha ganske lenge? Tipper gjensalgsverdien også er ganske ålreit.

Det mest økonomiske er vel å beholde 1030+ til Black Friday, og kanskje håpe på litt avslag på 1050. Da går en glipp av et par måneder med strålende høstsykling med en flott skjerm.

Anbefaler å ikke gå å titte på 1050. Iallefall ikke sammenligne den med andre. Jeg har tittet litt på Garmin klokker med bedre skjerm enn min Fenix 6. Det er ikke noe en bør gjøre, siden skjermforskjellene er synlige og man vil ha noe nytt.

DC Rainmaker:

vlcsnap-2024-06-25-18h09m16s409.png

I praksis tenker man kanskje ikke på skjermforskjellene om man har "unge" øyne eller ikke bruker computeren veldig aktivt. Da er det kanskje funksjonene som er det viktigste.

Garmin 1050: 9 099

Garmin 1040: 5 799

Garmin 840: 4 999

Alle computerne koster endel, men 1050 virker ganskje som den som vil gi størst positiv overraskelse? Og så en kommentar som vil få alle forbrukerøkonomer til å rynke på nesa; Den er jo ikke så mye dyrere enn 1040.

Størrelsesforskjellen på 1040 og 840 er ganske solid. Om det har praktisk betydning kommer vel ann på hva en bruker den til. Til navigering er litt størrelse fint. Jo mer sliten man er, jo bedre vil man egentlig ha det, om det skal brukes til navigering.

Garmin-Edge-840-vs-1040.jpg

Selv hadde jeg kanskje gått for 1050 om jeg skulle kjøpt. Skjermen er litt for fristende, og selv mine 40 år gamle øyne kan tidvis slite når lysforholdene er litt varierende. Den er dyr, men venner en seg først til å bruke en god skjerm, så får en veldig mye nytte ut av det.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å investere i en ny computer,  har Wahoo Bolt v.1 og Garmin Fenix 5X i dag.

Det jeg savner på Wahoo er enkel navigering, ellers er jo Bolt solid både på bruker grensesnitt og batteri ++

Er Edge Explore 2 er reelt alternativ til trening og tur eller er det mer en "oppdagelse/tur" computer??

Om den funker til Badlands(torhovland) eller TCR(Viggo) så åer den vel bra nok for meg og??

Er det noe viktig den mangler??

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 1040 i ett år og har myst på en 1050. Har elendig syn og bruker gpsen mye til navigering og lange turer/ritt, f. eks Offroad Valdres og stiloking. 1040 er jeg særs fornøyd med og den har f.eks ingen problemer med sterkt sollys. Enorm batteritid er også en egenskap jeg setter stor pris på, f.eks til Jotunheimen rundt. Har tom. blitt glad i Garmins økosystem og bruker f.eks FR965 som pulsmåler til 1040. Skjermen på 1050 er åpenbart bedre, men jeg har ikke planer om å oppgradere. 1040 gjør jobben for meg.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Gullars said:

Er det noe viktig den mangler??

Av ein eller annan grunn kan den ikkje køyre Garmin workouts. Ganske tullete begrensing. Ei like tullete begrensing er at du har tre profilar som ikkje kan endrast (bortsett frå å skifte namn): Indoor, Road og Offroad. (EDIT: Du kan naturlegvis endre dei i form av å konfigurere kva slags skjermar og datafelt dei skal vise. Men du kan ikkje endre at den eine vil logge ein MTB-aktivitet hos Garmin, etc.) Og så manglar den heilt sikkert ein del fancy formberekningsfunksjonalitet. Men den er heilt fin til både navigering, logging og display av data, og sidan den kan køyre Garmin IQ Store apps så er det eit hav av moglegheiter. Eg brukar for eksempel MapDashboard, Smart Bike Lights og WindField. Kjem også til å ta i bruk Xert XSS Buckets.

@Sun Flyer kjem til å seie at navigeringa er treg og tullete. Eg meiner at den er bra så lenge du har automatisk omruting avskrudd (som du bør uansett type Garmin). Den er langt meir responsiv enn 1030 og 820 og har mykje betre touchskjerm.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@torhovland Takk for svar.

Jeg har vel funnet ut at jeg både liker å trene og oppleve, men jeg trenger ikke alltid se alt på skjermen til enhver tid og så lenge jeg får det opp på Strava til slutt så er jeg happy😉

Kart, logging og display av data er vel den rekkefølgen jeg prioriterer på en sånn dings ergo burde denne funke bra.

Prisen er jo skikkelig stas om det går an å si noe sånt om en relativt ensporet elektronisk dings.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles Edge Explore 2. Må innrømme brukte deg til tcr i fjor og hatet den. Så kom en programvareoppdatering som hjalp i fjor høst. Den har hjulpet. Jeg syns fremdeles det er en irriterende liten jævel. Men kan jo innrømme at den virker. Jeg likte Wahoo bolt v2 bedre, men ladeporten gikk til helvete ganske fort, så jeg kan ikke stole på en sånn. Det er et vanlig problem på de. Min edge virker bare på noen utvalgte ladekabler.

Nå vurderer jeg å prøve noe nytt og kjøpe inn en Coros dura. Først og fremst pga batteritiden. Influencerene slaktet programvaren for 2 måneder siden. Men nå er det flere som har tatt den i bruk. Håper på et ærlig review snart. F.eks blir den profilert her:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå etter UltraBirken skal jeg prøve å komme med noen tilbakemeldinger på Garmin 1050. 
1. Fantastisk skjerm

2. Veldig gode kartbeskrivelser (lett å sykle etter kartet

3. lett å sette opp slik som jeg ønsket å ha den

 

sikkert mye annet også, men dette er de tingene som jeg har merket meg etter 1 dags bruk ( ett ritt)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2024 at 12:50 PM, torhovland said:

Av ein eller annan grunn kan den ikkje køyre Garmin workouts. Ganske tullete begrensing. Ei like tullete begrensing er at du har tre profilar som ikkje kan endrast (bortsett frå å skifte namn): Indoor, Road og Offroad.

Eg fann ytterlegare ei tullete begrensing på Edge Explore 2. Du kan ikkje kople SRAM AXS til den.

Det betyr at eg ikkje kan sjå kva gir eg er i på skjermen, ikkje kan bruke blips til å skifte side, og heller ikkje kan bruke SRAM AXS Web til å sjå kva slags gir eg brukar mest 😠

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 28.8.2024 den 12.42):

Enorm batteritid er også en egenskap jeg setter stor pris på, f.eks til Jotunheimen rundt.

Jeg har Edge 1040 Solar og synes ikke batteritida har vært så enorm... Jeg tok en liten langtur på ca 200km i sommer, og selv om jeg skrudde lysstyrken ned til et "knapt leselig" minimum (i skarpt sollys) halvveis på turen, etter å ha kjørt "Auto"-lysstyrke fram dit, var det bare så vidt at det holdt. GPS-en skrudde seg av noen sekunder etter at jeg kom fram, etter 8 timers bruk. Den var avskrudd i en halvtime mens jeg var på Bastøferja...så egentlig snakker vi om 7,5 timers bruk. Det er jo ikke så voldsomt lenge.

Lurer på hva folk gjør når de sykler betydelig lenger!

Jeg tipper batteriet går fort fordi jeg ofte har kartet synlig og har eksterne sensorer (watt & puls). Men jeg har ikke sett på det som særlig aktuelt å droppe dette, når jeg først har en dings som er kjøpt for det formålet...

Anmeldelsene av Edge 1050 sier den har dårligere batterikapasitet enn 1040 (antakelig pga. skjermen). Litt kjipt om man må ha med batteribank på småturer? 🤷‍♂️

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegning av kart drar veldig mye batteri, tror også at mange av autofunksjonene som varsel om svinger og klatringer drar en del. Sjeldent jeg synes ClimbPro er særlig spennende, så har den liggende i bakgrunnen men orker ikke masse autopopup på tur ellers. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar herfra også mtp levetid på batteriet på 540. Jeg styret fælt med 520en min på JR i 2022 mtp lading, og oppgraderte til 540 før fjorårets start og den imponerte for å si det mildt. 
Startet selvsagt med 100%. Jeg kjørte med navigasjon og 10 % skjermbelysning, samt telefon, puls, baklys, watt og AXS-systemet koblet opp mot den og ankom Sogndal med 45 % gjenværende batteri etter 18 t. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (37 minutter siden):

Jeg har Edge 1040 Solar og synes ikke batteritida har vært så enorm.

Jeg kjenner ikke til 1040 solar, men dette høres jo altfor dårlig ut. Det hender jo at batteri degraderer fortere enn forventet. Jeg ville kontaktet Garmin Norge. De er kjent for veldig framifra service og kansje får du ny enhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (3 minutter siden):
anderfo skrev (42 minutter siden):

Jeg har Edge 1040 Solar og synes ikke batteritida har vært så enorm.

Jeg kjenner ikke til 1040 solar, men dette høres jo altfor dårlig ut. Det hender jo at batteri degraderer fortere enn forventet. Jeg ville kontaktet Garmin Norge. De er kjent for veldig framifra service og kansje får du ny enhet.

Ja, skal vurdere det. Har fått erstattet en del Garmin-dingser tidligere.

Mtp. "Solar"-delen og hvor nyttig denne er: I løpet av en slik 8-timers langtur i sola nede på Sørlandet og Østlandet (riktignok sto sola lavt på himmelen på slutten) ladet den til nesten 7 minutter ekstra driftstid, ifølge Garmin Connect:
https://connect.garmin.com/modern/activity/16497519873

image.png.f051f6d24a5a22d11ea2db6de6894f8e.png

Så jeg vil ikke si at solcellene virker spesielt nyttige.

På den andre siden, uten disse ville jeg vel gått tom for strøm 6-7 minutter før jeg kom fram... 😉

  • Haha 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (44 minutter siden):

Jeg har Edge 1040 Solar og synes ikke batteritida har vært så enorm... Jeg tok en liten langtur på ca 200km i sommer, og selv om jeg skrudde lysstyrken ned til et "knapt leselig" minimum (i skarpt sollys) halvveis på turen, etter å ha kjørt "Auto"-lysstyrke fram dit, var det bare så vidt at det holdt. GPS-en skrudde seg av noen sekunder etter at jeg kom fram, etter 8 timers bruk. Den var avskrudd i en halvtime mens jeg var på Bastøferja...så egentlig snakker vi om 7,5 timers bruk. Det er jo ikke så voldsomt lenge.

Lurer på hva folk gjør når de sykler betydelig lenger!

Jeg tipper batteriet går fort fordi jeg ofte har kartet synlig og har eksterne sensorer (watt & puls). Men jeg har ikke sett på det som særlig aktuelt å droppe dette, når jeg først har en dings som er kjøpt for det formålet...

Anmeldelsene av Edge 1050 sier den har dårligere batterikapasitet enn 1040 (antakelig pga. skjermen). Litt kjipt om man må ha med batteribank på småturer? 🤷‍♂️

Det må være noe feil med din enhet , min holder betydelig lenger , eks : Offroad Finnmark  20 timer sykling med navigasjon , tilkoblet puls , watt og gir så hadde jeg igjen over 40 prosent. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (1 minutt siden):

Det må være noe feil med din enhet , min holder betydelig lenger , eks : Offroad Finnmark  20 timer sykling med navigasjon , tilkoblet puls , watt og gir så hadde jeg igjen over 40 prosent. 

Jeg ser på https://support.garmin.com/en-US/?faq=Q2uh2dhUjI4A05hW8t2ow8 at jeg burde forvente "inntil 45 timer" driftstid med den bruken jeg har hatt, så lenge lysstyrken står på Auto. Men jeg måtte altså skru ned til minimal lysstyrke etter 4 timer for å få det til å vare i 8 timer.

Ja, skal melde det inn til Garmin og se hva de foreslår.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@anderfo Noe er alvorlig galt med din gps. Jeg brukte min 1040 på UB, nesten 6,5 time. Batteriet gikk fra 98% til 84% med skjermen på, spor hele veien og pulsbelte og AXS tilkoblet. I fjor sykla jeg Jotunheimen rundt, 17 timer, skjermen på hele turen, wattmåler tilkoblet, gikk fra 100% til 80 %. Skjermlys er satt til auto, som er mer enn nok, skjermen er særlig god i direkte sollys. (I motsetning til min Forerunner 965 som er håpløs i sollys).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1050 brukte 30% på ca 6 timer på UB. Det stemmer godt med tidligere målinger på ca 20 timers batteritid med puls, watt og axs tilkoblet. Kart for navigasjon framme hele tiden.

Til trådstarter. Skjermen er helt rå på 1050 i forhold til de tidligere så hvis det er viktig (det er det for meg) er det ikke noe å lure på. Til navigasjon er størrelsen helt topp men jeg kommer nok selv til å bytte til 850 på grunn av den nettere størrelsen når den sikkert dukker opp en gang neste år.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (6 minutter siden):

@anderfo Har du installert noko frå Garmin IQ Store? Det høyrest veldig ut som at du har ein batterisugande app gåande. Dersom nei, så er det heilt klart reklamasjonssak. Dei vil be deg om ein factory reset, så du kan like gjerne forsøke det også.

Ja, jeg har noen jeg bruker. Den ene er MapDashboard (for å få litt flere felt synlig under kartet), den andre er Windfield. Tror jeg innimellom har brukt Edge MapFields, men jeg husker ikke om jeg brukte den i sommer. Alle disse er veldig utbredt, så man skulle tro det var velkjent hvis de påvirket batteriet mye mer enn forventet.

Skal teste en factory reset. Da mister man alt på den, men mesteparten (?) kommer tilbake etter sync?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1040 s holder nesten 3 dager sykling fra morgenen til kvelden, men jeg har også opplevd at den sluker strøm fort. Da stod lyset på skjermen på hele tiden.  Jeg er dårlig på å finne ut hvordan ny elektronikk virker og vet ikke alltid hva jeg trykker på😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...