Gå til innhold

Fingeravtrykk på skjerm i kontorfelleskap


Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver har innført free seating. Noe som er et jævlig konsept som aldri skulle ha vært innført i the frist place. Det betyr jo at jeg dessverre må forholde meg til flere kontorplasser. Jeg blir stadig overrasket over at skjermene ALLTID er fulle av fingermerker (nei, det er ikke touchscreen). Hvem er det er så j...... inkompetente at de må TA på skjermene?!?!?! Det er mer tafsing på disse skjermene enn det er på Rune Rudberg sine konserter. Hvorfor gjør folk dette???

Jeg kjente at jeg måtte starten dagen med å få ut litt ugg. 

  • Like 1
  • Haha 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd med free seating stort sett siden 1999 og i en konsulentvirksomhet som jeg er i hvor mesteparten av jobben skjer ute tenker jeg at det er det eneste rette konseptet dersom en ikke skal et enormt tomt kontorlokale som i seg selv ikke er særlig trivelig og kostbart er det også. 

Når jeg ser rundt meg her jeg sitter akkurat nå kan jeg ikke si at jeg legger merke til noen fingeravtrykk, selv ikke ytterst i kantene som jo kan være litt utsatt dersom en justerer høyden eller vinkelen på skjermen. Kan jo tenkes at våre skjermer er lite mottakelig for slikt, men vi har flere ulike merker. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (29 minutter siden):

Bruk teip og mel for å finne fingeravtrykket, så sammenligner du med de brukte kaffekoppene i kontorlandskapet for å finne synderen.

I forlengelse av dette kan man samtidig starte etterforskning etter hvem som slenger fra seg snusbleier i vasken og urinalen! Her MÅ det være overlapp.

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (1 time siden):

Min arbeidsgiver har innført free seating. Noe som er et jævlig konsept som aldri skulle ha vært innført i the frist place. Det betyr jo at jeg dessverre må forholde meg til flere kontorplasser. Jeg blir stadig overrasket over at skjermene ALLTID er fulle av fingermerker (nei, det er ikke touchscreen). Hvem er det er så j...... inkompetente at de må TA på skjermene?!?!?! Det er mer tafsing på disse skjermene enn det er på Rune Rudberg sine konserter. Hvorfor gjør folk dette???

Jeg kjente at jeg måtte starten dagen med å få ut litt ugg. 

Tenkt på hvordan tastatur og mus som gjerne deles "ser" ut?

  • Sad 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (25 minutter siden):

Jeg har levd med free seating stort sett siden 1999 og i en konsulentvirksomhet som jeg er i hvor mesteparten av jobben skjer ute tenker jeg at det er det eneste rette konseptet dersom en ikke skal et enormt tomt kontorlokale som i seg selv ikke er særlig trivelig og kostbart er det også. 

I konsulentverden er jeg helt enig i at dette er en god ide og det eneste som er lønnsomt. I andre bedrifter som har et stort flertall med faste ansatte med faste arbeidsoppgaver, så er det meningsløst å ha free seating. Her er det åpenbart noen som har sett mot konsulentverden og hentet inspirasjon uten å forstå forskjellene i arbeidsoppgaver. Det er selvfølgelig utelukkende et spørsmål om kostnadsbesparelser. 

Jeg tenkte at jeg skulle gjennomfør det samme konseptet hjemme. Selvfølgelig uten å konsultere resten av huststanden vil jeg nå selge leiligheten med tre soverom og kjøpe en leilighet med to sovrerom. Sistemann i sengs må sove på sofaen. Tenk så mye penger jeg kan spare 😁🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (9 minutter siden):

Tenkt på hvordan tastatur og mus som gjerne deles "ser" ut?

Vi har privat tastatur og mus som må låses inn. Det er kun egne skitne finger som tar på de 😆

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (5 minutter siden):

På lang sikt kan dere få implementert en social score i kontorlandskapet som vil gjenspeiles i antall feriedager e.l.

Og kombinere dette med en årlig urneavstemning der den kollegaen med flest/færrest stemmer må forlate arbeidsplassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (2 timer siden):

Få med de som ikke evner å sette kaffekoppen sin i oppvaskmaskinen også, for ikke å snakke om de som drikker te og tenker te-posen også kan ligge i koppen de setter igjen. 

Jobba en periode ved et konferansehotell. Du milde oldemor som enkelte er noen grislester, og gamlinger FRÅTSER verst! 
Teposer ble liksom ikke så ille… 

  • Haha 3

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fascinert over konseptet free seating og særlig den tynne argumentasjonen som brukes i innføringen.

Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er om det faktisk reduserer noen kostnader. Jeg jobber i en statlig virksomhet der kanskje så mye som 70-80% er lønnsutgifter. Resterende er teknisk infrastruktur og leie av lokaler. Er det ikke da litt rart å søke å redusere kost på lokaler når free seating erfaringsmessig (og empirisk så langt jeg har skjønt) også reduserer det arbeidsgiver får igjen av lønnskost?

Jeg er negtiv til free seating, men skjønner at jeg om et par år nok må belage meg på å lete rundt etter stol. Det får gå greit det, men jeg sliter seriøst med å aksepter skinnargumenter om samhandling og sånt surr. Jeg sitter pal foran skjermen hele dagen, og av møter så går det mest på teams. Sist gang jeg satt i landskap så gikk produktiviteten min markant ned, og der er jeg ikke unik. Så, what gives? Er det så viktig å redusere kostnader til lokaler at administrasjonen med vidåpne øyer er villig til å redusere effektiviteten for hele arbeidsstokken? Noen som har vært med å innføre free seating som kan forklare hjernegymnastikken her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jo kostnadsreduksjonen veldig an på hvor du jobber. Hvis dere har lokaler i Bjørvika så kan jeg love at man sparer jævli mye penger hvis man kan "kutte" en etasje eller to. Det går jo sikkert an å spørre ansvarlig der man jobber hvor mye de betaler pr kvadrat feks.

Så er det det med hjemmekontor, hvis alle har 1 dag i uka, så har man i realiteten 20% mer dekning enn antall pulter pr hode bare pga det (gitt jevn fordeling for enkelthets skyld).

Også er det det med forskjellige typer og arbeidsoppgaver. For noen har jeg ingen problemer med å tro at free seating kan redusere produksjon. Men at dette skal gjelde for alle blir for enkelt. Det regnestykket går jo kanskje ikke opp for deg personlig, men det kan jo være at den evt reduksjonen i din (og de lik degs) effektivitet fortsatt er en brøkdel av hva man sparer i leiekostnader, og at om produktiviteten går i pluss minus som helhet kan jo være vanskelig å se/finne ut av. En liten reduksjon hos noen og feks ingen endring hos mange gjør jo veldig mye for om det regnestykket går opp eller ikke.

Ja bedrifter er/kan være kortsiktige, trendfølgere og ta avgjørelser på for tynt grunnlag, men de er ikke helt idioter heller. Og hvis de ikke har bakt inn en evaluering og revurdering på et eller annet punkt blir jeg ganske sjokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det der med vurdering og evaluering jeg har til gode å se noen konturer av. Jeg blir ikke sjokka om det ikke er gjort noen tanker rundt dette, særlig mtp. gjennomtrekken av ledere rundt om kring. Så er det helt klart at den eneste kosntadsbesparelsen det blir snakket om er kostnader til leie. Jeg kan ikke huske å ha sett noen - offentlig eller privat - som har evaluert faktisk effektivitet/samhandling/whatever etter endring til åpent landskap. Det jeg har fått med meg fra akademia (om enn lest overfladisk) er vel ganske entydig på motsatt effekt og de virksomhetene som har gått tilbake til cellekontor er vel ikke høyt på banen for å fortelle om akkurat det.

Fullt klar over at folk er forskjellige og at effekt til en viss grad kan jevnes ut, det er bare så rart at innvirkningen på den største kostnaden ikke blir gitt en skikkelig vurdering. Hvis det var sånn at effektiviteten jevnt over ble bedre eller forble den samme så ville det blitt nevnt i en eller annen sammenheng. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig fascinert over konseptet free seating og særlig den tynne argumentasjonen som brukes i innføringen.

Her drar du i overkant mange over en kam. For virksomheter hvor den samme bemanningen er på jobb hver dag er jeg helt enig i at faste plasser, og gjerne på egne kontorer er bra. 

Virksomheter uavhengig av om de er private eller offentlige er ute etter mest mulig verdi pr. krone så enkelt som det. Avviker man fra det over, f.eks at store deler av arbeidet skjer på utsiden av kontoret, f.eks i en konsulentvirksomhet som jeg skrev over, eller man driver byggeledelse ute i felt, er lærer eller sykehuslege, eller man rett og slett har fleksibelt arbeidssted, f.eks hjemmekontor og hvor mange kontorplasser står tomme så medfører det i seg selv en stor unødvendig kost. 

Med et slikt bakteppe vil man forsøke å optimalisere kontorplasser. Videre kan det bety at man velger et mer sentralt sted enn ellers bare for å ta en oppside som man ellers muligens ikke ville ha fått. 

Når det kommer tap av effektivitet som følge av free seating og åpne kontorlandskap så er kommer det helt an på. Jeg har vært i lokaler som har vært ekstremt godt tilrettelagt for dette både med støydemping, stillerom, sosiale soner og møterom hvor alt har vært veldig smooth, til gamle lokaler som er totalt uegnet for oppgaven. Gjør man en effektivitetsmåling av de to tilfellene får man veldig forskjellig resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

Her drar du i overkant mange over en kam. For virksomheter hvor den samme bemanningen er på jobb hver dag er jeg helt enig i at faste plasser, og gjerne på egne kontorer er bra. 

Virksomheter uavhengig av om de er private eller offentlige er ute etter mest mulig verdi pr. krone så enkelt som det. Avviker man fra det over, f.eks at store deler av arbeidet skjer på utsiden av kontoret, f.eks i en konsulentvirksomhet som jeg skrev over, eller man driver byggeledelse ute i felt, er lærer eller sykehuslege, eller man rett og slett har fleksibelt arbeidssted, f.eks hjemmekontor og hvor mange kontorplasser står tomme så medfører det i seg selv en stor unødvendig kost. 

Med et slikt bakteppe vil man forsøke å optimalisere kontorplasser. Videre kan det bety at man velger et mer sentralt sted enn ellers bare for å ta en oppside som man ellers muligens ikke ville ha fått. 

Når det kommer tap av effektivitet som følge av free seating og åpne kontorlandskap så er kommer det helt an på. Jeg har vært i lokaler som har vært ekstremt godt tilrettelagt for dette både med støydemping, stillerom, sosiale soner og møterom hvor alt har vært veldig smooth, til gamle lokaler som er totalt uegnet for oppgaven. Gjør man en effektivitetsmåling av de to tilfellene får man veldig forskjellig resultat. 

Jeg er nok farget av egne erfaringer, og skal ikke kategorisk avvise at det kan fungere noen steder og at det har økonomisk fornuft der det er lav belastning på lokaler og stor fleksibilitet på hvor arbeidet utføres.

Men jeg tror likevel at majoriteten av de som hamrer løs på et tastatur daglig har relativt fast oppmøtested. 
 

edit: sånn helt innerst inne elsker jeg å være i tomme kontorlandskap. Det er en helt spesiell stemning som jeg har digget helt siden jeg var med far innom jobben hans på en søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet på kontor tidligere, men har nå ganske mange år med åpent kontorlandskap bak meg. Free seating har jeg aldri prøvd, men det er jo åpenbare fordeler og ulemper med både cellekontorer og åpent landskap, også på gode og dårlige cellekontorer/åpne landskap. 

Hver gang diskusjonen kommer opp hos oss om free seating virker det som om mange av de som nå trives i åpent landskap går rett ned i skyttergraven og det høres jo tidvis ut som om man jobber i Fredrikson fashion (for de som tar den referansen). Det jeg imidlertid sliter med å se er hva de reelle ulempene med free seating er? I alle fall forutsatt at løsningene er ganske gjennomtenkte og gode... Det kommer opp argumenter som "jeg er avhengig av papirene og notatene mine" (noe som angivelig ikke er et problem de 50 prosent av tiden man sitter på hjemmekontor), "jeg har særlige behov med tastatur (tastatur kan medbringes), pulten min er stilt inn til mine ergonomiske preferanser (mange ergoterapauter sier at den beste stillingen er "den neste") osv. 

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Free seating eller öpna landskap tar jeg under samme kam, sikkert litt mer styr med leting etter plass med free seating. For min del så skjer det noe med konsentrasjonen og over tid så blir jeg mer ufokusert. Og for de stakkars kollegaene mine så må de høre på tastaturhamringen min. Så synes jeg det er rart å jobbe med fortrolige saker i åpent landskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (16 timer siden):

Hver gang diskusjonen kommer opp hos oss om free seating virker det som om mange av de som nå trives i åpent landskap går rett ned i skyttergraven og det høres jo tidvis ut som om man jobber i Fredrikson fashion (for de som tar den referansen). Det jeg imidlertid sliter med å se er hva de reelle ulempene med free seating er? I alle fall forutsatt at løsningene er ganske gjennomtenkte og gode... Det kommer opp argumenter som "jeg er avhengig av papirene og notatene mine" (noe som angivelig ikke er et problem de 50 prosent av tiden man sitter på hjemmekontor), "jeg har særlige behov med tastatur (tastatur kan medbringes), pulten min er stilt inn til mine ergonomiske preferanser (mange ergoterapauter sier at den beste stillingen er "den neste") osv. 

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer! 

1) Konsentrasjonsaspektet: Jeg jobber i en avdeling med 30 mennesker, som er delt inn i fire team.  Vår free seating løsning er dessverre like tilfeldig som om et lottotall. For meg ødelegger det merkverdig mye mer av konsentrasjonen at de rundt meg prater om andre fagområder enn det jeg selv jobber med enn å sitte i en gruppe der mitt eget fagfelt diskuteres. I tillegg kan det være et faglig behov å sitte i samme gruppe som de som jobber med de samme problemstillngene. Det hjelper ikke meg at naboen snakker om bygg og entreprise, mens jeg lurer på IT-rett.

2) Underdimensjonering: Hvis ALLE stoler i bygget medregnes, så har min arbeidsgiver dekning på 90 % prosent i gjennomsnitt. Med "alle" så mener jeg alle plasser, inkl møterom og konferanserom med 67 plasser.  Dersom eksterne deltar i møter  eller at man booker ett litt større møterom enn nødvendig så faller selvfølgelig dekningen.  I praksis, finnes det noen arbeidstakere som jobber som møteromsnomade ved at de flytter seg fra ledig møterøm til møterom for å ha en arbeidsplass slik arbeidsgiver legger opp til?

Dette gjør at det ikke er nok plass i bygget til alle ansatte og hvis jeg kommer senere enn 0830 så risikerer jeg at det er fullt. De dagene jeg både må levere i barnehage og lufte bikkja før jeg kan dra på jobb, så kan jeg glemme å komme på jobb og få plass. Da sitter jeg hjemme. Arbeidsgiver oppfordrer også til hjemmekontor mandag og fredag. Det hjelper ikke at det er 90 prosent overkapasitet mandag og fredag, mens kapasitetsproblemer tirsdag - torsdag. Dette er forøvrig noe jeg kaller free seating paradokset. Jo større sannsynlighet for å ikke få plass, jo oftere er jeg hjemme. Jo oftere jeg er hjemme, jo oftere er mitt fravær med på å bygge opp under at det er overdimensjonering av kontorplasser

2b) Streessaspektet: I tråd med det ovennevnte, så må jeg dra tidlig hjemmefra for å få plass. Det å komme seg avgårde tidsnok har blitt en varig stressfaktor som gjør at samboer må ta de fleste leveringer i bhg. 

3) Ergonomiaspektet: Jeg tror vi har ihvertfall fem forskjellige typer kontorstoler som går på rundgang. Hver kontorstol er som et romskip hva gjelder tilpasning. Høyde, bredde, armstøtte, lårstøtte, korsryggstøtte, hodestøtte you name it. Alle kontorplasser har to skjermer, men det finnes sikkert 100 forskjellige måter å justere dette på. Høyde, horisontal vinkel, vertikal vinkel pluss alle digitale justeringer som fargenivå, lysnivå osv. Rart hvordan min forrige arbeidsgiver mente at ergonomi var så viktig at de hadde en fast terapaut som gikk rundt og tilpasset kontorplassen etter behov, mens denne arbeidsgiveren gir totalt f. 

Jeg overdriver ikke at jeg bruker fem minutter HVER dag på å tilpasse den hersens kontorplassen. Hvis vi legger til grunn at alle 200 i bygget må gjøre det samme, så går det med 1000 minutter hver dag til å tilpasse dette. 

Så må jeg tilbake til den første posten. Etter at alt er justert, da ser jeg at skjermen har blitt tafset på. 

4) Sheldonaspektet: "My spot". Det er et fryktelig irritasjonsmoment at noen har tatt plassen min. Vi har alle faste plasser på bussen, i kantina, i sofaen, i senga,og over alt ellers. Det er til og med de som har faste plasser i flysetene Hvorfor skulle ikke dette gjelde kontorplassen?

5) Kontorfasilitetsaspektet: Det er forskjellige vinduforhold, vifteforhold, lysforhold, luftforhold osv. Alle har sin preferanser, men å sitte på feil plass i henhold til egne preferanser,  gjør at man blir varm, kald, ukonsentrert osv. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innført bookingsystem av celle kontorene våre. Hvor idiotisk er ikke det. Da må man booke for 2 dager frem. 
Det er for «å unngå at folk sitter på de samme plassene» og «skape spredning sosialt». 
95% av de ansatte booker sine gamle kontorplasser. De andre 5% booker nye plasser og det er det stort sett ledelsen og mellomledere som gjør. 
Får å få dette til å spille har det blitt kjøpt inn like skjermer og tastatur på alle kontorer og investert i en booking løsning app.

Kostet noen 100.000 kr dette. 
Galskap. 

  • Like 1
  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...