Gå til innhold

Savner vekta på Trailstar dekka


Anbefalte innlegg

Det var en gang , i hinne harde år, da man endelig hadde funnet det ultimate (fram)dekket. Magic Mary Trailstar, 800g+++ (mulig jeg husker feil). Så, fastforward, bare noen år, så har alle de deilige, lette, trofaste, bombesikre Schwalbe dekka blitt 250g tyngre. Hva skjedde?? 
 

Mulig at folk, i takt med mer kapable sykler, har behov for mer bøllete dekk, men jeg vil ha lette, fete dekk, på kapable sykler, til langt under kiloen. 
 

Helt spesifikt: på min Cotic Solaris Max har jeg et hjulsett med 30mm felger og 2.6 Nobby Nic Trailstar. 860g, morken gummi med tvilsom holdbarhet. Ønsker fersk gummi, i hvert fall foran. Dagens Super NoNi starter på 1080g. Jeg vil ha 2.6 volum, myk gummi, grove knaster og NULL EKSTRA CASING. Jeg punkterer ikke. Hvor vanskelig kan det være. Men neida…. WHAT to do?? Hadde håpet å bare kunne friske opp framgummien, men jeg nekter å nærme meg kiloen på dekka til denne sykkelen. Nekter å kjøpe Bontrager av grunner jeg ikke veit sjøl. Noen tips, og forklaring på hvorfor dekka har blitt så mye tyngre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av bildet:

Schwalbes terrengdekk er nå enten konstruert for E-25 (elsykkel) eller godkjent som E-50 (S-Pedelec/moped) under ECE-R75.

Det gjelder også Magic Mary og Nobby Nic, der forskjellige modeller er enten E-25 eller E-50.

F.eks. nye Magic Mary Radial er alle E-50 og dermed også s-pedelec/mopeddekk.

Dekk som er E-25 og særlig E-50 konstrueres med tanke på høyere vekt, høyere moment og til dels høyere fart.

Det samme ser vi i andre sykkelklasser. Schwalbes blandeveisdekk ble også tyngre og med til dels høyere rullemotstand etter innføring av E-25.

E25E50.jpg.fbd7db9aeae9b206ced975e5f331adc3.jpg

  • Thanks 2
  • Sad 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare Schwalbe som har lagt på seg, og såvidt jeg kan forstå er det ikke noe E-sykkelstertifisering for de andre som er årsaken. Jeg savnet mine Nobby Nic 2.35 Trailstar, og stilte et lignende spørsmål i fjor i denne tråden og konsensus var vel sånn ca at dette må vi leve med. Du kan se på Specialized dekk i T9 gummi. 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specialized T9 er et godt tips. T7 kan også funke, men  T7 tror jeg kan oppleves litt glatt for mange, men T7 ruller også veldig bra. Specialized har mange fine dekk. 

Har selv Purgatory T7 Grid (925gram) foran på hardtailen etter å ha hatt et utslitt Magic Mary SuperGravity Soft 29 på rundt kiloen, altså fra tiden før de ble beefet opp. T7 har mindre grep enn et nytt Schwalbe, men føles mye kvikkere. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, pils1xxx said:

Men er det ingen som lager store (2.6) dekk, med grove knaster, myk gummi men UTEN all den casingen??? Sub kg

De dekkene vil være vonde å kjøre på når hastigheten blir litt over nordmarkaknot. 

Uten støtte i casingen så vil man trenge høyt lufttrykk for å unngå at de store knastene vrir seg unna når du faktisk bruker dem. Videre så vil den tynne casingen kreve høyt lufttrykk som igjen gjør dekkene uforutsigbare i seg selv i situasjoner hvor du har mer grep enn over våte røtter og stein. 

Husk at markaknoting på stier med masse våte røtter og steiner i forholdsvis lavt tempo er en noe spesifikk øvelse som kun gjøres i Norge. Ofte kombineres denne type kjøring med høyere hastigheter og eller en grusklatring andre steder i verden... 

Jeg ser dog poenget for lettere ryttere at de kanskje kan ønske seg mykere gummi, men de vil samtidig ikke ha glede av de store knastene fordi en lett/svakere rytter vil uansett ikke klare å få de skikkelig ned i underlaget. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøve meg på lettere dekk foran i år.Er i utgangspunkt mer åpen til bredde, men 2.6 var første valg. Magic Mary super ground er en "nyhet", men 2.4. Bike24 har de på lager i soft 27.5/29. Til slutt valgt jeg Conti Der Baron på bikeshop.no. Skulle være under et kilo, men min veied 1050 Grams. Jeg tenkte hvis jeg var ikke fornøyd med grep kunne byttes til bakhjul. Har vært veldig fornøyd på bløt forhold som nå, men ultrasoft og maxxgrip er mykere. Har litt angst å har en bakdekk så lett. Ikke "helt" enig med siste avsnitt til Supermann, men resten er jeg veldig enig, morsom å lese. Veldig lav fart på hjemmestier hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lettere hjulsett med Fast Trak og ønsker godt med volum på det bredere hjulsettet. Åpenbart for å gi litt squish i baken når det går litt fort på grovere sti. Monterer nevnte 2.6 NoNi (860g) foran og bak nu. 28mm felg og Tubolight innlegg bak. Har egentlig klokketrua. Nå er ikke jeg noe Blake Samson, men gøy har jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magic Mary i Super Ground!!!! Er ikke nettopp dette jeg her etterlyser??? Hmmmm, føles rart å ha mer volum bak enn foran. Hmmm

Edit: haha E-50 sertifisert og flere hekto tyngre enn gode gamle MaMa Trailstar  2.35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem lager stisykkeldekk som IKKE er ment å tåle el-sykling??  Stisyklister som sykler med og uten el-assistanse har jo virkelig ganske så forskjellige behov og ønsker?!? På samme måte som landevei og gravel har forskjellige behov og ønsker.,, Nei, jeg skjønner det fortsatt ikke hva som skjedde med de perfekte stidekkene, deres skjebne gir meg ingen mening, men meg om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, baronKanon said:

Hvorfor på død og liv 2,6"? Det er etter min erfaring et kompromiss hele veien.

Aldri oppleved noen negativ (bank på bordet) med 2.6, trives med fleste bredder. Kan forstår at noen er sensitiv til det. Lav kranklager er jeg sensitiv til, fordel finnes ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke denne trenden. Både Schwalbe og Maxxis har blitt gradvis tyngre de siste årene. Maxxis Rekon 3C/EXO 29x2.6" veide i 2019 790g. Kjørte disse foran og bak et år, ingen punkteringer. DHR2 veide 950g i 29x2.6 EXO, DHF 995g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Specialized. Har som trådstarter savnet de gamle dekkene. Butcher T9(ikke Trail )er er suverent framdekk på ca 950 gram for oss som trenger grep men ikke biff.

Tror det kommer i 2.6 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars skrev (På 4.9.2024 den 13.14):

Specialized har visst notoriske variasjoner i vekta. 950 gram som jeg finner på nett ble 1015 på kjøkkenvekt (ikke kalibrert) 

PXL_20240903_164221453.jpg

Hvis man må ha extra beskyttelse så kan man like godt gå for andre produsenter som er bedre på akkurat det.

GRID tar bort alt som er bra. De blir omtrent like tunge som resten og ikke minst stive. 

På generell basis ang vekt så er min løsning å holde meg på 2.4 ish, men hvem savner vel ikke den gamle gullkomboen med HD bak og MM i front på omtrent samme vekt som et downkøntri oppsett veier nå om dagen (?)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (22 timer siden):

Hvis man må ha extra beskyttelse så kan man like godt gå for andre produsenter som er bedre på akkurat det.

GRID tar bort alt som er bra. De blir omtrent like tunge som resten og ikke minst stive. 

På generell basis ang vekt så er min løsning å holde meg på 2.4 ish, men hvem savner vel ikke den gamle gullkomboen med HD bak og MM i front på omtrent samme vekt som et downkøntri oppsett veier nå om dagen (?)

Kan det være at du blander Grid og Trail? Trail er slik jeg forstår ekstra beskyttelse i sideveggene.

Dette Butcher dekket er ikke merket med Trail men jeg begynner å lure på om de ekstra grammene er pga Trail? Det står Trail ett annet sted på innpakningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars skrev (På 9.9.2024 den 21.57):

Kan det være at du blander Grid og Trail? Trail er slik jeg forstår ekstra beskyttelse i sideveggene.

Dette Butcher dekket er ikke merket med Trail men jeg begynner å lure på om de ekstra grammene er pga Trail? Det står Trail ett annet sted på innpakningen...

Det er jo en jungel i ord og teknologier og specialized synes ihvertfall jeg er nesten umulig å holde tunga rett i munnen på 

Tror de opererer med 4 forskjellige casinger 

Control, GRID (litt extra), GRID Trail (Enda litt til) og GRID Gravity (Enda mer) 

Lurer også på om det ikke egentlig er en 5te fordi Sworks dekkene er kjent for å være skjøre som donger. Så da har man (muligens)en enda tynnere casing enn Control

Vet ikke om dekkene dine kommer i Control casing, men eksempelvis Fast Trak veier ca 150 g mindre i Control enn med GRID (og da er man ikke oppe på GRID Trail) 

300 gram til sammen er en del 

At de er stivere i tillegg er basert mer på feeling og blir subjektivt, men for min del er det Control casingen som gjør de nærmest i en klasse for seg siden nesten alle andre har biffet opp alt. Trenger jeg mer solid beskyttelse så ville jeg ikke nødvendigvis ha valgt bort Specialized, men det er mange fler produsenter å velge i. 

Ang jungelen så kommer alle T ene og Gripton også har man ett dekk som heter Ground Control som også kommer i Control casingen og da får man jo et dekk som heter Ground Control Control

Jeg blir ihvertfall svett av halvparten 

De andre er ikke stort bedre med EXO, EXO +, 3C, Double compound, Maxxspeed, Maxxterra  Maxxgrip  Superrace,Supertrail(?), Superduper DH med DD, Enda mer superduper Enduro med litt mindre DD,  Addix speedgrip, Addix Trail, Addix soft og (ihvertfall) en til som jeg ikke husker hva het

Sykling er ikke noe man bør begynne med hvis man ikke har drevet på med det en god stund. Skjønner godt hvorfor folk begynner å løpe istedet for å si det sånn. 

 

 

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars skrev (På 13.9.2024 den 22.13):

Ser at man igjen(?) får tak i Continental Der Baron, ett fremdekk jeg har vært godt fornøyd med. Drøye 950 gram 

https://bikeshop.no/continental/nyconti052/continental-der-baron-projekt-dekk-protection-apex-29x24-980-g

 

Hvordan er gummien på de dekkene der? Er det noe rebound/tackiness i dem i det hele tatt, eller er det null rebound slik som på Black Chili-gummien på Trail King og Mountain King?

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"But Black Chili isn’t just one compound, as this changes from tire to tire along with the subtle changes in the purpose of each model in the range. The rubber compound is thus tailored to maximize performance in its intended use. Even the Der Kaiser and Der Baron differ slightly according to UK Continental man, Rob Scullion. "

Aldri brukt mountain king/trail king, Der Baron blanding skal være helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svært god erfaring med gummien i Der Baron Projekt for mange år siden, det satt helt utrolig bra bl.a. på våte steiner i Åre. Dessverre var det helt håpløst å sette opp slangeløst den gangen, men jeg håper Conti har skjerpet seg siden den gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...