Gå til innhold

Reklamasjon på elmotor


Anbefalte innlegg

Fikk melding fra XXL i dag om at reklamasjon på min elsykkelmotor ikke var godkjent fra Shimano da garantien er utløpt. Sykkelen er kjøpt 16.08.2021. Forbrukerrådet sier at det skal være 5 års reklamasjonsrett på elsykkel gitt at vedlikehold er fulgt. https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektriske-sykler/ 

Forslag til videre gang i saken? Sykkelen er ikke kjøpt hos xxl, men de er min LBS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor har du reklamert til XXL dersom den ikkje er kjøpt der? Du må reklamere til den forhandlaren du har kjøpt hos, og dei må følge 5 års reklamasjonsrett. Garantien til produsenten er uvesentleg her.

Dersom du har kjøpt sykkelen hos privatperson blir det litt meir komplisert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk saksforhold. Dette er et problem for din forhandler og ikke for deg. 

Om du har brukt produktet slik det er tiltenkt og slik det ble kommunisert med butikken så kan butikken velge å gjøre dette enkelt og greit, eller vente til du kommer med tyngre rettslig skyts. Det siste koster mer kraft for begge, men butikken vil tape såfremt det er en reklamasjon etter forbrukerskjøpsloven. 

Edit: Skjønner ikke hvorfor du har dratt inn XXL inn i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (41 minutter siden):

Kvifor har du reklamert til XXL dersom den ikkje er kjøpt der? Du må reklamere til den forhandlaren du har kjøpt hos, og dei må følge 5 års reklamasjonsrett. Garantien til produsenten er uvesentleg her.

Dersom du har kjøpt sykkelen hos privatperson blir det litt meir komplisert.

Du har samme reklamasjonsrett til butikk/produsent selv om du har handlet privat, men du må ha kvittering. I Norge følger garanti/reklamasjon produkt, ikke eier.

Der skiller vi oss markant fra resten av verden.

Hvis den er kjøpt i Norge, med norsk kjøpslov... 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 minutter siden):

Du har samme reklamasjonsrett til butikk/produsent selv om du har handlet privat, men du må ha kvittering. I Norge følger garanti/reklamasjon produkt, ikke eier.

Der skiller vi oss markant fra resten av verden.

Hvis den er kjøpt i Norge, med norsk kjøpslov... 

Men det er komplisert å reklamere til en butikk via postordre, når det er elsykler... derfor BØR man kjøpe elsykkel i en butikk man kan besøke. For sending av slikt er håpløst, og butikker krever omtrent alltid å tafse på produktet selv.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reklamerte på min Shimano motor når den var 4,5år. Fikk det fikset på reklamasjon. Butikken jeg forholdt meg til sa de sendte reklamasjonsforespørsel til Shimano sentralt som så vurderte om det var dekket. Så jeg antar butikken du snakker med må gjøre det samme. Vil tro XXL selv i dette tilfellet ikke er interessert i saken og kanskje ikke har tatt dette med Shimano sentralt. Rart om Shimano velger å ikke godta reklamasjon. For min del så var det aldri noe spørsmål om bruks/servicehistorikk. Er ikke noe servicepunkter uansett som skal følges på disse motorene.

Er det en mulighet å reklamere mot evt nettbutikk og forsøke få de til å gjøre avtale med en lokal butikk hos deg som kan utføre jobben med å bytte motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons hos flere. Ser ut som det er unison enighet om at det er 5 års reklamasjonsrett som gjelder. 

Sykkel ble kjøpt på Bikester da utvalget i byen var tyynt. Reklamasjonen startet i det tidspunktet de var meldt konkurs. Kontaktet derfor Shimano som sier at hvem som helst som er forhandler kan sende inn til oss. XXL har vært behjelpelige og tatt inn sykkelen. Betaler selvsagt for tiden de bruker på det. 

Har spurt om XXL kunne ta kontakt igjen med Shimano for å be om en begrunnelse. Ringte nettopp til Shimano som bekreftet at det er 5 års reklamasjon som gjelder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikester(GMBH) er Tysk og Shimano er japansk, men så lenge slaget går gjennom registert norsk foretak så er det det som gjelder.  
Etter konkursen er de nå registrert som Svensk, men mener at de var eget foretak i Norge før. Sjekket opp i dette før jeg bestilte. 

Får ta kontakt med dem om XXL ikke går igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert om Shimano hjelper deg med dette, men eg kan ikkje sjå for meg at dei gjer det. Du har jo ikkje kvittering på at du har kjøpt ein motor av dei, du har kvittering på sykkel hos Bikester. Så den einaste reklamasjonsretten du har er mot dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (10 minutter siden):

Supert om Shimano hjelper deg med dette, men eg kan ikkje sjå for meg at dei gjer det. Du har jo ikkje kvittering på at du har kjøpt ein motor av dei, du har kvittering på sykkel hos Bikester. Så den einaste reklamasjonsretten du har er mot dei.

Man har rett til å reklamere til tidligere salgsledd (gitt at Bikester var registrert i Norge på kjøpstidpunktet og at det regnes som kjøp fra norske Bikester):

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§35

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd trådstarter er i en klemme med å få gjennomslag for det som etter norsk lov uomtvistelig ville være en reklamasjon. Det var svært vanlig at det kommer en annen lovanvendelse enn norsk forbrukerkjøpslov til anvendelse selv om nettsiden var på klingende norsk og domenet var .no. Selv der hvor det finnes lokale norske selskaper kan det kun vært f.eks for å håndtere garanti etc. på en smidig måte og ikke det reelle salgsleddet som det ikke alltid er lett å finne ut av uten å lete med lys og lykte på nettstedet som ellers framstår som lokalt. 

Hvis det i tillegg er slik at det selskapet har gått konkurs så blir det vanskelig. 

Håper det løser seg for trådstarter, men det å kjøpe elsykkel via nettbutikk er risikosport nærmest uansett, og er den utenlandsk får man i tillegg reklamasjonsdelen av det på toppen av det hele. For stibruk er dessverre feilraten fremdeles høy selv fra de normalt anerkjente produsentene som Shimano i dette tilfellet. 

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere postet hvordan kjøp av elsykkel fra Bikester og med etterfølgende defekt motor forløp, riktignok Bosch og innenfor garantien på 2 år. Bikester ba den gang om å få tilsendt sykkel, til Tyskland. Det var for meg uaktuelt. Ringte da Bosch Norge og fikk snakke med en "sykkelansvarlig". Det løste seg med at jeg fikk byttemotor fra dem men jeg måtte finne verksted som var villig til å gjøre byttet til en fornuftig pris. Det fant jeg etter å en rekke telefoner hvor flere oppgav en ublu pris noe jeg mistenker ble gjort for at de ikke ønsket å påta seg et bytte. Bosch hadde oppgitt for meg hvor lang tid et bytte ville ta. Mener å huske det var 1t 50 min. 
Byttet ble gjort og arbeidskostnaden ble betalt og refundert til meg av Bikester.

I flere tråder på pedelec.de og under Bosch har flere fått erstattet ødelagt motor etter garanti på 2 år. Dette har de benevnt som "Goodwill". Jeg vil tro at det også kan være tilfeller under Shimano hos pedelec.de.

Anbefaler trådstarter å ta kontakt med Shimano Norge og en "sykkelansvarlig" der og forklare problemet. Ofte er det en bedre og sikrere måte å gjøre det på for å få et korrekt og endelig svar enn hva en får f.eks. via XXL.

SHIMANO NORDIC CYCLE
Vakåsveien 7
1395 Hvalstad
Telefon: 66778010
0E-post: infono@shimano-eu.com

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (1 time siden):

Jeg har tidligere postet hvordan kjøp av elsykkel fra Bikester og med etterfølgende defekt motor forløp, riktignok Bosch og innenfor garantien på 2 år. Bikester ba den gang om å få tilsendt sykkel, til Tyskland. Det var for meg uaktuelt. Ringte da Bosch Norge og fikk snakke med en "sykkelansvarlig". Det løste seg med at jeg fikk byttemotor fra dem men jeg måtte finne verksted som var villig til å gjøre byttet til en fornuftig pris. Det fant jeg etter å en rekke telefoner hvor flere oppgav en ublu pris noe jeg mistenker ble gjort for at de ikke ønsket å påta seg et bytte. Bosch hadde oppgitt for meg hvor lang tid et bytte ville ta. Mener å huske det var 1t 50 min. 
Byttet ble gjort og arbeidskostnaden ble betalt og refundert til meg av Bikester.

I flere tråder på pedelec.de og under Bosch har flere fått erstattet ødelagt motor etter garanti på 2 år. Dette har de benevnt som "Goodwill". Jeg vil tro at det også kan være tilfeller under Shimano hos pedelec.de.

Anbefaler trådstarter å ta kontakt med Shimano Norge og en "sykkelansvarlig" der og forklare problemet. Ofte er det en bedre og sikrere måte å gjøre det på for å få et korrekt og endelig svar enn hva en får f.eks. via XXL.

SHIMANO NORDIC CYCLE
Vakåsveien 7
1395 Hvalstad
Telefon: 66778010
0E-post: infono@shimano-eu.com

 

 

Liten kommentar ang tid. Det kommer veldig an på sykkelen. Jeg har tatt ut motoren (Bosch) på Scott Patron noen ganger. Gjør man det på 1,50 da skal det klaffe veldig. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering i saken her hvis det er flere som står i samme situasjon. 

Bikester svarer raskt og ryddig, og litt som forventet. De skriver at de er et nytt selskap med ny eier etter 18/03-2024, og derfor ikke kan hjelpe meg. Jeg kan evt ta kontakt med Interstores for å sjekke muligheter der. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen_ka skrev (21 minutter siden):

Oppdatering i saken her hvis det er flere som står i samme situasjon. 

Bikester svarer raskt og ryddig, og litt som forventet. De skriver at de er et nytt selskap med ny eier etter 18/03-2024, og derfor ikke kan hjelpe meg. Jeg kan evt ta kontakt med Interstores for å sjekke muligheter der. 

Jepp, ikke overaskende. Null bindende ansvar ved konkurser, er jo som i byggebransje i Norge også...

Men direkte kontakt til Shimano kanskje da?

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt kontaktet av en del kunder som har kjøpt både Orbea og Wilier fra Bikester, og både før og etter konkurs. Skal du kjøpe elsykkel vil jeg nærmeste hevde at du MÅ kjøpe via norsk forhandler. Med tanke på hvor mye styr el-sykler kan gi er det stor risiko å kjøpe det i fra utlandet. 

Heldigvis har som regel ikke merkene god nok kontroll på hvor varen er solgt, så vi har bare meldt det inn som reklamasjoner fra oss og fått nytt her. Men det er egentlig ikke helt etter regelboka. 

Så jeg tror eneste sjansen du har for å fikset dette er goodwill fra Shimano dessverre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil Unaas skrev (34 minutter siden):

Vi har blitt kontaktet av en del kunder som har kjøpt både Orbea og Wilier fra Bikester, og både før og etter konkurs. Skal du kjøpe elsykkel vil jeg nærmeste hevde at du MÅ kjøpe via norsk forhandler. Med tanke på hvor mye styr el-sykler kan gi er det stor risiko å kjøpe det i fra utlandet. 

Heldigvis har som regel ikke merkene god nok kontroll på hvor varen er solgt, så vi har bare meldt det inn som reklamasjoner fra oss og fått nytt her. Men det er egentlig ikke helt etter regelboka. 

Så jeg tror eneste sjansen du har for å fikset dette er goodwill fra Shimano dessverre. 

 

Er nok enig i at det kun er goodwill som kan fikse saken. Siden E8000 motoren vært ute av produksjon en stund kan det nok være vanskelig å få tak i denne. 

Noen som vet hvor my komponenter som må skiftes for å sette inn en EP8 motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er vel å be om goodwill fra Shimano, og kanskje gratis eller avslag på ny E8000 motor.

Om du skal bytte er det tydligvis endel som har gjort det. F.eks. denne videoen.

Det virker ikke spesielt billig når en ser prisene på nett. Alt fra 800-1300 USD for motor eller kit.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...