Gå til innhold

Kortere krankarmer til Rocky Mountain Reaper 26


Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt en Reaper 26, men denne har 165mm krankarmer, som er alt for langt til sønnen min på 135cm. Kranklageret er oppgitt som Shimano SM-BBMT500, regner med dette da må være BB-MT500-PA? I såfall er det Deore Press-Fit Bottom Bracket 89.5/92 mm shell width, Hollowtech II.

Er det slik at alle Hollowtech II kranker har samme diameter?

Noen som vet om det fins korte kranker til dette lageret? De jeg har sett på AliExpress osv er til 68/73mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg ser at alle de jeg har sett på har 24mm diameter. Jeg målte utvendig avstand mellom kranklageret til ca 98mm, og ser at det er det samme på 68/73mm skrudd lager. 

Så da bør jeg kunne bruke f.eks denne?: Link

Sliter forresten med å få av RaceFace-kranken som sitter der nå. Er en 8mm unbrakobolt på drive side. Regner med denne har vanlige gjenger, og skal løsnes mot klokka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vises 24mm, så det skal funker.  Race Face Ride Cinch, er det crank du har? Vanlig retning er standard men jeg har Ingen erfaring med denne selv eller self extracting

uverifisert tip fant på nett

"Looks like self extracting. Put the pieces back in and the dust cover. Loosen inner Allen screw and it presses against cover."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fikk løs kranken med mye makt. 

Jeg har en Ali-krank på den forrige sykkelen, som lillebror nå skal overta. Prøvde å flytte over denne for å teste, og det ser ut til å passe bra, bortsett fra krankdrevet. Denne ble kjøpt med 6mm offset, siden den ramma ikke er boost. Krankdrevet legger seg her inntil ramma (se bilde): 

https://photos.app.goo.gl/R2pUHGPD5CaDKqA69

De nye jeg har sett på ser ut til å ikke ha noe offset på bildene, jeg burde vel ideelt ha 3mm med boost:

S5565bfaaa80c4ff59e135ca3a26689e6H.jpg

S43f96976c7e44965b759bd4fab0592c9l.jpg

 

Om jeg skal kjøpe nytt krankdrev, hvilken innfesting er dette? Ligner ikke dette på SRAM direct mount?

Trenger jeg evt en spacer mellom krank og lager?  Fikk svar på dette over.

Har ikke funnet merkevare på tilsvarende, bortsett fra Trailcraft, men da blir det fort 3000,-. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.kaniabikes.com/cat/index/sCategory/126

Jeg vår ut etter trailcraft altenativ noen år tilbake. Kania bruker 3 bolt fest du har på bilder, de sa det var normalt SRAM fest, har aldri brukte selv. Sikkert best å få råd from annet hvis du skal bestille chainring som passer dette. Spacers du linked ser riktig ut, men tror tykkelse kan variere. Har 2 på driveside og et på Non driveside på mitt normal Boost sykkel. Usikker på størrelse, tenkt som stem spacers greit å har forjkellig storrelser i tilfelle.  Jeg kjøpt frog kranksett til slutt 3-400 kroner, og brukte square taper BB. Greit nok for lett sykling, men ikke optimalt for sti. Har kjøpt en del ting fra Ali, mest lykket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk denne i dag, men la ikke merke til at den har mindre Q-faktor enn standard, så den funker ikke med boost-ramme. Krankarmene slår borti kjedestaget på venstre side. Såpass mye at det ikke fungerer med avstandsstykker heller.

Heldigvis passet den på Orbea Laufey 24" til lillebror, og kranken som satt på den kunne jeg flytte over til Reaper'n. Måtte bruke avstandsstykker der også, mest pga at drevet er 6mm offset. Ser ut til at det er standard direct mount drev. Noen som vet om 26t eller 28t drev med 3mm offset? Kan jeg bruke drev som er beregnet for 11-delt SRAM til 10-delt Shimano?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått slanket sykkelen med 1 kg nå. Veide 13.4kg uten pedaler orginalt, er nå nede i 12.4kg. Har byttet til slangeløse Rocket Ron, kortere krankarmer og Ashima bremseskiver. Hadde vært mye å hente på lett hjulsett, men kommer ikke til å skje med det første, om jeg ikke kommer over et billig brukt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har et 26" hjulsett fra Light Bicycle med DT SWISS 240 EXP, topp komponenter, 27 mm indre bredde og 1330 gram. Har vært brukt på en Rocky Mountain Reaper 24 som veide 13,7 kg på første turen på vinteren. Har slanket sykkelen ned til 11.2 kg med litt tunge Nobby Nic 26*2,4".
Supert hjulsett, men selges ikke billig.

 

image.jpeg.04e5b664c82cf38ed8fbca370944c96d.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...