Gå til innhold

Min ultimate all-road N+1 killer


Anbefalte innlegg

Når vi er igang og snakker "kina ramme"😀

Er det noen som ha kommet over en leverandør med godt renomme som har en ramme som likner litt på Crux for eks??

Kom over ett delvis grupesett med GRX600 og har hjul og det meste annet, men mangler en rammesett (ramme/gaffel)

Tenker gravel ramme med plass for 700x50mm dekk og relativt enkel intern kabelføring og helst BSA eller T47 krankhus. 

 

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (7 minutter siden):

Kina, men ikke kinapris, men titan 🙂

https://planetx.co.uk/products/planet-x-tempest-titanium-gravel-road-frame-2

Large matcher ganske bra med Crux i geometri, men ekstern kabelføring da. 

Jeg har denne https://www.jlaverack.co.uk/grit-range/

 At mye produseres i Kina/ østen osv er uunngåelig, det man bør unngå er direktekjøp av billig "ræl" . Dette transporteres med fly, rundt 100 for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, innen sykkel kommer man ikke utenom, men greit å ha en solid leverandør/distributør i ryggen.

Har en Exploro Team i dag, men frister fortsatt med en titanramme igjen, selv om det er deilig med skjulte kabler, så får se hva som dukker på salg etterhvert, blir selvfølgelig med AXS for å slippe kabler 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke keen på noe drit, men det finnes jo iblant noen gullklumper som går oss hus forbi.

Kan godt hende at jeg skal selge unna et par sykler og kjøpe noe skikkelig med en gang, er litt stor turnover i sykkelstallen om dagen.

Greit å ha noen "keepers"😀

Den eneste som ikke er bytta på ei stund er en Trek Domane SL5 og den blir nok med ei stund til.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VeloNord skrev (1 time siden):

Sikkert , og de setter Made in Taiwan i Kina før de sender ramma til Taiwan .

IMG_3395.jpeg

Nei, det klistremerket kommer sikkert på når sykkelen er montert 🙂

Såså... Men sykkelen er sikkert veldig bra, altså.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (45 minutter siden):

Nei, det klistremerket kommer sikkert på når sykkelen er montert 🙂

Såså... Men sykkelen er sikkert veldig bra, altså.

I følge bikeshop.no Montering og sending av sykler:
Alle sykler er bygd opp og kontrollert av profesjonelle mekanikere hos oss før vi sender deg sykkelen. Vi sjekker bremser/gir og alle komponenter.

Jeg har kjøpt denne til min kone , jeg har selv Canyon Grizl CF SLX altså den høyere utgaven av karbon ramma og forskjellen på stivheten  på ramma til Gavia er som mellom min Canyon Endurace CF og Grizl CF SLX . Jeg må si at jeg er imponert over kvaliteten , komponentene og prisen . 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp satt 45mm terra speed på sykkelen min, jeg var jo redd at det ikke skulle gå ref diskusjonen her ang wide og sånn. Det er god klaring forsatt på min sykkel med ikke wide verken krank eller fremgir.  Dekkene måler riktig nok kun 43mm nå med en gang, men det ser egentlig ut som at 50 mm burde gå. Det er på batteriet på fremgiret det er minst klaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Sveinung1 said:

Jeg har nettopp satt 45mm terra speed på sykkelen min, jeg var jo redd at det ikke skulle gå ref diskusjonen her ang wide og sånn. Det er god klaring forsatt på min sykkel med ikke wide verken krank eller fremgir.  Dekkene måler riktig nok kun 43mm nå med en gang, men det ser egentlig ut som at 50 mm burde gå. Det er på batteriet på fremgiret det er minst klaring.

På min ser det ut til at eg får ca. 5 mm klaring til framgirbatteriet med wide framgir og 40 mm dekk. Så det kan virke som at eg treng wide.

Eg skal måle litt meir nøyaktig når eg faktisk har ting montert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 30.8.2024 den 18.04):

Massevis av skjermfester og flaskefester her.

Skjermfester også ja. Fikk inntrykk fra Spørsmål og svar-seksjonen til Bikeshop at de anbefaler et skjermsett man monterer med reimer. At det er ordentlige fester for skjermer gjør denne enda mer aktuell. Vil det være mulig å feste f.eks. Bluemels eller lignende skjermer her?
Og hvor brede dekk ser det ut til at rammen kan takle i størrelse XL?

Har gått mye frem og tilbake med oppgradering av pendlesykkelen min siden jeg vurderer å prøve meg på ultraritt neste år og den sykkelen skal fungere til begge deler. Til pendling er lange skjermer med skvettlapp et minstekrav for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tippar at det ikkje går. Då kunne dei jo ha kome unna med å berre tilby ein type framgir. Men du treng jo berre å få tak i ein wide venstre krankarm, slik eg gjer.

Quote

The WIDE front derailleur will work fine with 46/33 rings.

I'm not sure if the WIDE front derailleur will work well with a standard width crankset, since the derailleur is shifting outward away from the frame by 2.5 (but the chainrings won't be).

I DO know that a standard front derailleur will work OK with a WIDE crankset, but just barely. You basically have to set the high limit at its max position. I wasn't really comfortable with not have any additional high limit adjustment, so in the end, I purchased the WIDE version of the front derailleur to work with the WIDE crankset.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (27 minutter siden):

Jeg trodde det ville være trangt mellom kjedet og et bredt dekk, men det er jo bare på batteriet det er trangt. Jeg har 5mm der nå,  og wide vil gi 2,5 mm til?  Kan en justere wide fremgir til standar krank?

Har du noe å gå på med preload justeringen på venstre side? Kanskje du kan space ut nok på drivsiden for å få justert giret?

  • Like 1
  • Thanks 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/31/2024 at 8:37 PM, Fivestage said:

Og hvor brede dekk ser det ut til at rammen kan takle i størrelse XL?

Med 38 mm dekk er det minst 11,3 mm klaring til ramma overalt bak og 15,5 til gaffelen. Det betyr ikkje at 60 mm går bra, men det er godt med klaring.

PXL_20240902_163326230.jpg.7d1e682a574c79716d0b3bb39e00be57.jpg

On 8/31/2024 at 8:37 PM, Fivestage said:

Vil det være mulig å feste f.eks. Bluemels eller lignende skjermer her?

Bluemels går bra. Det blir omtrent som dette. Du må kutte det øvre spileparet framme, men resten ser greit ut. Det som stikk opp foran gaffelen er ikkje ein spile, men boltfestet som skal ein cm lenger bak. Vanskeleg å seie korleis dekklaringa blir med skjermane på.

PXL_20240902_162205480_MP.jpg.7698f0e88b5d941f1fbb01fb0ecc8881.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enormt. Tusen takk for svar med bilder og nøyaktige mål. Det virker som en enda bedre deal enn jeg først antok. For min del blir det nok også 2-delt foran og da er det veldig greit at du har gjort mye forarbeid med utforsking av wide (eller ikke) på forhånd 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok og installerte krank og wide framgir no (med original 175 mm wide venstre krankarm medan eg ventar på 170 mm). Det ser ut til at klaringa til framgiret blir 9 mm, altså eit par mm mindre enn med 1x. Det burde gå greit å køyre 45 mm bakdekk (inkludert eventuelle knastar og gumminuppar).

Non-wide krank såg ikkje bra ut. Lilledrevet tok så og seie borti ramma.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...