Gå til innhold

Vask på tur?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer å dele om vaskemidler for klesvask og gjerne annen vask på tur?

Håndvask klær: 

Hører gjerne også om erfaringer med andre vaskemidler og løsninger fra Sea to Summit, som f.eks.

Kompakte/konsentrerte/lette alternativer til Sea to Summit?

Ja, vet at tilgang til vann i seg selv ofte gir god nok vask 😀

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har sett de biotexposene i butikk, tror jeg fortsatt lever på den ene esken jeg kjøpte i nittenpilogbue. Tror Sea to Summit er løsningen, kommer i praktisk oppbevaring klar til bruk. Tips hvis man skal vaske i elv og sånn er et lite vaskenett, gjør skylling veldig mye enklere. Men kommer jo veldig an på hvor lang reise det er snakk om, for egen del har det vært snakk om 5-6 dager i telt eller enkel koie på fjellet, da er terskelen for litt sure klær ganske høy.

Såpe så har jeg som oftest noen porsjonssåper fra hotell etc liggende hjemme, en del av de har også praktisk tut så man kan fylle på doubledusch ol. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal fører også tøyvaskemiddel. Flak i en liten pakke, veier vel rundt 30g. Jeg har ikke prøvd de selv, men skla snart på tur og da blir det å teste litt. Vaskemiddelet er for bomull, men jeg har kun med ull, satser på at det blir reinere enn å ikke vaske...

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke Sushi, men er glad i de små plastfiskene med soyasaus som følger med sånne takeawaypakker. Plastfiskene rommer f eks mer enn nok zalo til ordentlig langtur. Ellers har vel head&sholder liten reiseutgave som også passer bra til shampo etc.

Biotex kan fylles over i posjonspakker med Zipplås.

Vi som er gamle nok husker nok de gode egenskapene og brede bruksområde til Sunlight. Derfor et såpestykke fra Sunlight og en god ostehøvel og skjær så mange skiver du mener du trenger. En såpe for alle nødvendige behov, også til barbering.
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelen er jo det viktigste å vaske, der håper jeg ikke at de som kommer etter meg på bensinstasjonene blir alt for sur når de skal vaske vinduene med utstyr fra de bøttene som står med pumpene😎 ellers er det lite som absolutt må vaskes på 14 dager? Skal sies at lukten i teltet blir totalt ugjenkjennelig etterhvert.  

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også ofte sjampoen eller dusjsåpa man finner på hotell-rommet når jeg sykler flere dager på rad med begrenset med skift.  
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lano må vel være en fin kandidat til håndvask av klær i kaldt vann? 

Til oppvask av kjeler etc så tror jeg at Sun (eller hva det nå var) løser fett bedre i kaldt vann enn det Zalo gjør. Nå husker jeg ikke hvor jeg har det fra, men egenskaper i kaldt vann er åpenbart en greie. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert bannlyst og pisket for dette, men jeg bruker mye bokser under sykkelbukse for å slippe å vaske hele tiden. Syns spesielt det er praktisk på bikepacking turer. Mye enklere/lettere å ha med noen boksere enn flere sykkelbukser. Er også mye enklere å vaske/tørke boksere på tur enn sykkelbukse. Har endel favorittboksere med myke/små sømmer som fungerer veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (5 timer siden):

Blir sikkert bannlyst og pisket for dette, men jeg bruker mye bokser under sykkelbukse for å slippe å vaske hele tiden. Syns spesielt det er praktisk på bikepacking turer. Mye enklere/lettere å ha med noen boksere enn flere sykkelbukser. Er også mye enklere å vaske/tørke boksere på tur enn sykkelbukse. Har endel favorittboksere med myke/små sømmer som fungerer veldig bra. 

Jo.... det der burde du nok ha gått i graven med selv😎

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
janbanan skrev (På 25.8.2024 den 15.12):

Normal fører også tøyvaskemiddel. Flak i en liten pakke, veier vel rundt 30g. Jeg har ikke prøvd de selv, men skla snart på tur og da blir det å teste litt. Vaskemiddelet er for bomull, men jeg har kun med ull, satser på at det blir reinere enn å ikke vaske...

Nå er jeg tilbake fra en drøy ukes vandring i fjellheimen. Vasket tøy med Normal sin tøyvask. Forsøkte først med kaldt vaskevann, det fungerte, men litt vanskelig å få rent tøyet, altså fjerne lukt fra ullklær. Vasket så i lunkent vann og det ble bra.

Vel hjemme igjen så vasket jeg capsen (bomull) i lunkent såpevann og det fjernet all svettelukt.

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...