Gå til innhold

Privat utleie av sykkelverktøy


Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig avtalt et verktøylån med noen her på forumet. Jeg tenkte det var rimelig å legge til en enkel regel i avtalen: "you break it, you buy it." Med andre ord, hvis verktøyet blir ødelagt under lånet, forventer jeg at låneren dekker kostnaden for reparasjon eller erstatning.

Dette prinsippet virker fair for meg, men det virket som personen jeg skulle låne til, ikke var helt komfortabel med dette. Han valgte å trekke seg fra avtalen da han fikk låne gratis fra en kompis, og nå sitter jeg igjen og lurer på om jeg var urimelig eller om det var en rimelig forventning. Utleiesum var ikke så høy da er det ikke krise for min del.

Hva tenker dere? Er det urimelig å forvente at låneren skal ta ansvar dersom verktøyet ødelegges under bruk? Er dette noe som burde vært forventet uansett, eller var det rett av meg å være tydelig om det på forhånd?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er helt selvsagt. Hva slags alternativ så leietager for seg? At han potensielt kunne ødelegge verktøyet og så slippe unna kostnader?

Helt fair å si fra i forkant, og like greit at det ikke ble noe av IMHO.

  • Like 4

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier seg selv. Dersom jeg låner en bsa fres av deg og ødelegger den, klart den blir erstattet men en ny av samme type. Om lånetager ikke ønsker det, er det bare å kjøpe eget verktøy. 
 

 

Trodde slikt var normal folkeskikk..

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den eneste måten å gjøre det på. Knekker jeg dingsen din kjøper jeg en ny eller gir deg penger det koster. 
Vær bare glad for å slippe risikoen for en diskusjon med som ikke innser noe så så selvsagt.

LarsB

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumutleie er vel det samme som å «låne av kompis». Det leveres alltid tilbake i minst like god stand. 

Vil man ha det mer kontraktsbasert kan Hygglo være et aktuelt sted. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Sånn litt off topic, men har hatt lagerpresse og glidehammer til utlåns i et års tid på hygglo. Ingen henvendelser.

Jeg ser at du ikke har lagt det under kategorien «Sykkelverktøy». Kanskje de ikke er så lett å finne. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte en relativt dyr skrumaskin av et samarbeidende firma. Maskinen gikk i stykker under normalt bruk, og det var jo ikke noe alternativ til å erstatte maskinen med en ny. Men én virkelig dyr lærepenge da vi strengt tatt kunne kjøpt å hatt den i eie selv etterpå 😎 er selvsagt ikke noe alternativ til denne løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...