Gå til innhold

Dalsland Gravel 21. sept.


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte også sekk. Hadde kun drikke i den. Gjorde ingen stopper så kan ikke huske hvordan matstasjonene var. Ja, man taper nok kanskje litt i klatringene i starten, men de er ganske korte og punchy, så tror ikke det har fryktelig mye å si for å være helt ærlig. Det har vært noen halvvitenskapelige tester i vindtunnel som påstår at drikkesekk gir aerogains. Har man den under trøya så blir det nok ekstrapoeng i gravelverdenen. Det vil utligne evt tapet man lider på i de korte knekkerne i starten tenker jeg.

Jeg pleier å kjøre mye av næringen fra drikke. Det er veldig pratisk, men greit å sjekke at man tåler det. Kjører en sterk miks, f.eks sis beta fuel, maurten eller never second c90. Har også kjørt 100g hvitt sukker i flaska blanda med litt salt og ørlitegrann sitronsaft. Belligere. Supplerer med en og annen bar og eller gel innimellom.  Hadde denne strategien under Offroad Finnmark 150 i fjor bla. der det jo gikk ganske greit. Snitta på 110g carbs i timen på 6:45t der. Men det 100-120g carbs i timen greierne anbefaler jeg virkelig å øve på en god stund. Om/når man tåler det så har man litt ekstra å kjøre med, men hvis man ikke tåler det så er det best å safe på maks 90g som var det absolutte tak i karbohydrat opptak i timen back in the day.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 26.8.2024 den 14.30):

Ja starten i Halmstad var kaotisk både i år og i fjor. Mye løs stein og grus, samt høy fart og store felt. Likevel VM-rittet i Italia i fjor var mange ganger verre. Veldig mye mer løs stein, større stein og en konstant støvsky som gjorde at sikten fremover var veldig begrenset. Jeg så verken computerskjermen eller mer enn tre syklister fremover på det verste. 
Man skal ikke være redd for å få skrammer i ramma i disse rittene i hvert fall. 

Sånn som seg hør og bør på nymotens sykkelritt med racerstyre mao 😉

Screenshot_20240710_174843_YouTube.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (38 minutter siden):

Er det bare å melde seg på SM 160 selv om en er norsk, ser jo at det er norske påmeldte der så antar det ? 

Jeg tok den andre. Swecup+elite AG1. Du får vel ikke resultat på SM uansett? Bare det er samme starttidspunkt så har det vel ikke noe å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvitt sukker, salt og koffein, samt litt smak i flaskene. Blandet sånn at jeg helst kan dekke hele CHO-behovet derfra. Har testet 90-120g/time på trening og i ritt og for min del fungerer det bra. Drikker for tørsten fra drikkesekken, hvor jeg kun har vann. Liker godt å kunne drikke noe uten smak. Dessuten synes jeg det er en fordel å ikke måtte koble hydrering og drivstoff 1:1 - drivstoff (CHO) inntas jevnt gjennom hele rittet, mens hydreringsbehovet gjerne er større etter hvert som det blir varmere. Drikker litt vann hver gang jeg tar en sup fra flaska for å ikke få for høy osmolaritet på sukkerløsningen i magesekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (20 minutter siden):

Jeg liker hvitt sukker, salt og koffein, samt litt smak i flaskene. Blandet sånn at jeg helst kan dekke hele CHO-behovet derfra. Har testet 90-120g/time på trening og i ritt og for min del fungerer det bra. Drikker for tørsten fra drikkesekken, hvor jeg kun har vann. Liker godt å kunne drikke noe uten smak. Dessuten synes jeg det er en fordel å ikke måtte koble hydrering og drivstoff 1:1 - drivstoff (CHO) inntas jevnt gjennom hele rittet, mens hydreringsbehovet gjerne er større etter hvert som det blir varmere. Drikker litt vann hver gang jeg tar en sup fra flaska for å ikke få for høy osmolaritet på sukkerløsningen i magesekken.

Osmolaritet sier du? Dette var ukjent. Hadde du giddet å utbrodere litt kort om mulig?

"Osmolaritet er definert som antall osmotisk aktive partikler per liter løsningsmiddel, der volumet måles etter at partiklene er løst opp i væsken."

"Osmoregulering er prosessene som regulerer opptak og utskilling av vann og salter. Disse prosessene muliggjør et stabilt indre miljø i organismene selv om miljøet rundt har en annen sammensetning av vann og salter."

Ser ut som det kanskje har noe med salt å gjøre? Eller er det sukkeret? Jeg jobber litt med vannkvalitetsmålinger. Blir det noe ala turbiditeten blir for høy? Altså at det er for mye oppløst sukker per liter vann, og du ønsker å vanne det ut for at sukkeret tas bedre opp ved en lavere osmolaritet/turbiditet? I så fall klarer jeg ikke helt å se utfordringen, men nettopp derfor ble jeg veldig nysgjerrig her da jeg kanskje ikke vet bedre. 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er overhodet ikke mitt fagfelt, men det handler om at høyere osmolaritet enn ca 10% (sukrose/h20) kan føre til mageproblemer, så når man blander høy konsentrasjon på flaska er det lurt å vanne ut den "resulterende" løsningen i magesekken.

Diskuteres opp, ned og i mente i følgende tråd hos TrainerRoad:

https://www.trainerroad.com/forum/t/make-sis-beta-fuel-yourself-just-a-few-pence-per-bottle/16117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@imag ah, jeg skjønner! Relatert til mageproblemer ja. Tenkte jo litt at det var det som var cruxet. Jeg skal sette meg ned med den trainerroad tråden senere, men tenker umiddelbart at her spiller mange faktorer inn. Mengden væske, eller rent vann da, som er i magesekken fra før rittet er jo en stor variabel man helt sikkert må ta hensyn til. Gleder meg skikkelig! Her er det potensial for en god kosestund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi kanskje litt langt nedi mikrolendet, men kan også tipse om en anerkjent snarvei der man kan hente plasseringer før en eventuell spurt opp Centralbacken mot mål. Er en liten sti forsøkt merket med pil i kartutsnittet nedenfor. Der tapte jeg plasseringer.. image.png.9023a465d4df66fa851d12a059e5c745.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (7 timer siden):

(...) Har litt redundans i fall jeg mister en flaske (dette gjorde jeg etter under en mil i Halmstad, da var det greit med plan B).

Det fikser du lett med en poststrikk eller annen strikk solid rundt flaskestativet (eller ramma for den del) og toppen av flaska frem til du skal drikke av den. Dette har vært mitt hemmelige birkentriks siden første gang traseen gikk ned den "farlige" og steinete bakken etter Skramstad. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (4 timer siden):

Det fikser du lett med en poststrikk eller annen strikk solid rundt flaskestativet (eller ramma for den del) og toppen av flaska frem til du skal drikke av den. Dette har vært mitt hemmelige birkentriks siden første gang traseen gikk ned den "farlige" og steinete bakken etter Skramstad. 

LarsB

Høyner med King Cage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har King på terrengsykkelen og Mandible på bukkestyresykkelen. Aldri mistet flasker fra noen av dem. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SindreSA skrev (2 timer siden):

Det er altså en liten ekstra sløyfe i starten på ca 5 km med en ekstra klatring. Og så er målgangen litt annerledes, men bare noen hundre meter lengre enn tidligere. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man påmeldt. Værmeldingen er god. Formen har dog flatet ganske kraftig ut etter Halmstad. Men det er kanskje å forvente. 

Satser på en høyere topp til EM i midten av oktober, selv om det er litt skuffende at vi gamliser mellom 45 og 50 der blir avspist med drøye 100 km. Litt stusselig å reise såpass langt som til Asiago for 2 x 51 km. 

https://www.asiagogravel2024.com/en/race-information/course/

Får planlegge noen mer spennende internasjonale varianter neste sesong. 

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som fin temperatur neste helg om ikke annet. Har kjørt litt med sekk i det siste, og blir ikke kjempekomfortabel med det. Er jo sikkert fordi jeg ikke har brukt det nok. Det føltes ikke veldig bra på Birken, men der er den litt tyngre enn det den trenger å være. 
vurderer flaskeholder på undersiden av down tube. Noen som har erfaring med det? Får da eventuelt med 3x1l, det kan også kanskje bli i minste laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å stoppe på mat/drikkestasjon 90ish km og/eller den på 130 for fylle flasker. Er frasyklet av de raske og halvraske lenge før det og bruker ikke mer en 30 sekund til å fylle en flaske eller to. Og når jeg først stopper kan jeg ta 1 minutt til matbit også.  Av erfaring hvis en sykler med andre så langt ut i ritt  har de samme plan. Evt er en alene og slipper å tenke på det. For de som kjemper om å klå svenskene på deres hjemmebane er det selvsagt andre premisser og 30 sekund stopp er 30 sekund en aldri får igjen. 

Sykler med 2 x 75 mm flasker. Har med meg gel og gummigodteri, kanskje seigmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en liten generalprøve i går. I tillegg til Halmstad ++ selvsagt. 
Jeg kjører med en CamelBak Chase vest/sekk. Syklet en 10-milstur i går i Nordmarka med jevnt rolig pådrag. Fylte på 120 gram carbo i sekken, fordelt på 1,5 liter væske. https://www.strava.com/activities/12416420410
2 x 0,6 l flasker på sykkelen. Den ene med 80 gram carbo, den andre med 40 gram elektrolytt-karbo. 
I tillegg konsumerte jeg to gels med 25 gram carbo i hver. Den ene en Maurten 100 coffein. 
Da det bare var trening gadd jeg ikke stresse med særlig konsum av carbs den siste halvtimen. Ser meg fornøyd med inntak av 290-300 gram på firetimers-turen. Kommer til å satse på noe høyere inntak på lørdag. Da fordelt på 200 gram carbo i 2 liter væske i sekken + 120 gram i flaskene. I tillegg er planen å konsumere ca 180-240 gram i geler, inkludert en Notropics-gel med 200 mg coffein etter ca 1.20 min. Denne inneholder også 40 gram carbs og blir andre gel eller tredje for dagen. 
Gel-plan: 

  • 40 min
  • 1:20 - coffein
  • 2:00
  • 2:40
  • 3:20
  • 4:00
  • 4:30
  • 5:00-5:15 målgang. 
  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme sekken (camelback chase) så da går jeg nok for denne. Tenker det blir 1,5l i sekken og 2x1L på sykkelen. Syns det er deilig med vanlig vann også, så vurderer vann i sekken og sportsdrikk i flasker. Også litt godt å ha noe med tyggemotstand på en så lang tur, så vurderer litt haribo. Føler det gir en moralsk boost om ikke annet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...