Gå til innhold

Dalsland Gravel 21. sept.


Anbefalte innlegg

Ser ut som jeg får mulighet til å sykle dette. Noen flere som skal? Er det noen her som har sykla før og kan si noe om terreng? Høydemeter, underlag etc. Blir 160km hvis jeg stiller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg syklet i 2022 så var 160km én runde. Var mye fine grusveier og litt asfalt. husker ikke nøyaktig hvor mye, men var ikke så mye at det preget rittet på noe som helst måte. Hvis jeg skal gjette så var det 10-15km. Et kort strekke med slak klatring på gammel togskinne der det humpet litt. Hadde 38mm terreno dry og det funka helt fint i litt småvåte forhold. Jo, var en litt grovere kjerrevei / tursti langs vannet på vei inn mot mål. Og noen meter singletrack i starten med noen steiner i en kort utforkjøring. Veldig gøy løype, og fin atmosfære rundt rittet. Nice med gatekjøkken rett i nærheten av mål 😆 Garderobe til disp på en skole var det vel.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (51 minutter siden):

Når jeg syklet i 2022 så var 160km én runde. Var mye fine grusveier og litt asfalt. husker ikke nøyaktig hvor mye, men var ikke så mye at det preget rittet på noe som helst måte. Hvis jeg skal gjette så var det 10-15km. Et kort strekke med slak klatring på gammel togskinne der det humpet litt. Hadde 38mm terreno dry og det funka helt fint i litt småvåte forhold. Jo, var en litt grovere kjerrevei / tursti langs vannet på vei inn mot mål. Og noen meter singletrack i starten med noen steiner i en kort utforkjøring. Veldig gøy løype, og fin atmosfære rundt rittet. Nice med gatekjøkken rett i nærheten av mål 😆 Garderobe til disp på en skole var det vel.  

Da er det helt sikkert en runde nå også for antar de holder på konseptet og ikke endrer slike. Liker det, er mye mer spennende med 1 runde en 2 ganger 1 runde selv om det også er praktisk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang runde både i fjor og i forfjor. Snakket med noen i Halmstad som mente at løypa hadde blitt litt endret i starten av runden, men bortsett fra det så var det som før. Altså én lang runde på snaut 160 km. 
Her er min logg fra i fjor: https://www.strava.com/activities/9814095792

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (2 minutter siden):

Hvordan var underlaget sammenlignet med årets løype i Halmstad, @SykkelØyvind? Samme type dekk?

Det er mindre grov stein og mer fin-grus i Dalsland en i Halmstad. Mindre hektisk løype med lange strekk på samme underlag og uten voldsom variasjon og så noen korte partier med litt pukk-aktig grus. En del av de siste 7-8 km går i slak motbakke på fin kjerrevei. 

For to år siden kjørte jeg med 35 mm Terra Speed. I fjor syklet jeg med Maxxis Rambler 38. I år blir det enten Terra Speed 40 mm, Rambler 38 mm eller Specialized Pathfinder i 42. Ganske mye mindre krav til dekk som tåler en trøkk i Dalsland enn i Halmstad. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Ble litt overrasket over hvor mye grov grus det var i Halmstad. De første 40 km smalt det kontinuerlig i rammer, hjul, briller og hjelmer rundt meg. Vurderer noe litt raskere enn GravelKing SK til Dalsland, kanskje G One RS eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (6 minutter siden):

Høres bra ut. Ble litt overrasket over hvor mye grov grus det var i Halmstad. De første 40 km smalt det kontinuerlig i rammer, hjul, briller og hjelmer rundt meg. Vurderer noe litt raskere enn GravelKing SK til Dalsland, kanskje G One RS eller tilsvarende.

Ja starten i Halmstad var kaotisk både i år og i fjor. Mye løs stein og grus, samt høy fart og store felt. Likevel VM-rittet i Italia i fjor var mange ganger verre. Veldig mye mer løs stein, større stein og en konstant støvsky som gjorde at sikten fremover var veldig begrenset. Jeg så verken computerskjermen eller mer enn tre syklister fremover på det verste. 
Man skal ikke være redd for å få skrammer i ramma i disse rittene i hvert fall. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes ett litt guffent punkt fra 2022! Var et lite stykke etter det togskinnepartiet mener jeg. Man hadde en litt hardt klatring i forkant, så var det en rask nedkjøring med en veldig brå høyre sving i bunn. Der holdt det på å gå galt for meg og de to jeg lå med. Jeg måtte ut med ene foten for å redde meg inn. Klarte akkurat svingen i bunnen. Kom inn med litt høy fart og oppdaget svingen vel sent.. Verdt å notere seg kanskje. Jeg mener det er den svingen nede ved Kallhem som jeg har merket på bildet. Enig @SykkelØyvind ?

Skjermbilde 2024-08-26 165657.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har kjørt 160kilometeren før: Hvordan gjorde dere det med mat/drikke? Fueling strategy? Sekk? Matstasjoner? Drikke er vel det største «problemet» ved 5t+ og to flaskeholdere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lund skrev (På 26.8.2024 den 14.31):

Ser de skriver det er valgfritt hva slags sykkel man bruker, er det noen som kjører med mtb, eller er det i praksis kun gravel-sykler.

Sett litt på bildene fra tidligere utgaver og det er flere på mtb ser jeg. Ser ut som flesteparten kjører gravel-sykkel, men sikkert også fint på mtb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (16 timer siden):

Dere som har kjørt 160kilometeren før: Hvordan gjorde dere det med mat/drikke? Fueling strategy? Sekk? Matstasjoner? Drikke er vel det største «problemet» ved 5t+ og to flaskeholdere. 

Jeg har kjørt to flasker á 0,6 liter + drikkesekk/vest med 1,5-2 liter. I tillegg kommer så klart geler med noe væske i.  For min del pleier det å funke ok med 0,6 - 0,7 liter i timen. I hvert fall hvis det ikke er for varmt. Ulempen er så klart 2+ kilo ekstra vekt de første par timene.  Det er i denne fasen det er viktigst å sykle litt over evne for ikke å falle av en rask gruppe. De som da kan starte uten mye overvekt får en fordel på 2-3 prosent i bakkene i starten. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mat/drikkestasjoner ? For min henger jeg ikke (lenge) med de beste eller nestbeste likevel så fort mindre grupper og til og med alene og taper lite på å stoppe å fylle flasker (liker ikke drikkesekk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også med drikkesekk (med vann) og så beregner jeg rundt 100-120g CHO per time i form av sukkerløsning på to flasker på sykkelen og noen ekstra gels på baklomma. Har litt redundans i fall jeg mister en flaske (dette gjorde jeg etter under en mil i Halmstad, da var det greit med plan B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 timer siden):

Er det mat/drikkestasjoner ? For min henger jeg ikke (lenge) med de beste eller nestbeste likevel så fort mindre grupper og til og med alene og taper lite på å stoppe å fylle flasker (liker ikke drikkesekk). 

Ja. Både med kopper og mulighet til å fylle flasker med dunker med kran. Jeg benyttet meg av et par av disse for to år siden. Da jeg uansett var alene. 

Jeg kommer til å legge opp til 550-580 gram karbo-inntak i løpet av Dalsland. Med SIS Betafuel på flaskene og i sekken beregner jeg ca 240 gram i drikken (3x80-grams poser).

Resten må komme fra gels. Noe som tilsier åtte 40 grams-gels + en på 25 gram.  Satser på å pakke med 90 SIS-gels, 1-2 Maurten og 1-2 Gu-gels. I Halmstad mistet jeg en Maurten og en 40 grams SIS underveis uten å ha noen i reserver. Dette bidro nok litt til at de siste 20-30 km ble ganske seige.  

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...