Gå til innhold

Første sammenhengende solotur på 500 kilometer


Anbefalte innlegg

Suverent!

Tom etter 400 er jo veldig bra! Du åt nok ikkje for lite 🙂 Men det er gjerne sånn at etter eit par hundre km får turen ein annan karakter. Du har berre ein hastigheit å velje mellom, og det blir kosefart heller enn rittfart enten du vil eller ikkje. Og det blir ekstra imponerande å tenkje på dei som faktisk klarar å skvise ut brukbar watt i 24 timar eller meir.

Punkterte og fylte på guffe? Måtte du verkeleg ha meir guffe i, altså?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobbet! Angående lys og sånt ser du kanskje hvorfor de raskeste ultrasyklistene bruker dynamohjul. Du må bare tåle at farten går ned etter 3-400 km. Sånn er det bare. Hvis man spiser et eller annet hver halvtime kan man holde på lenge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 timer siden):

Suverent!

Tom etter 400 er jo veldig bra! Du åt nok ikkje for lite 🙂 Men det er gjerne sånn at etter eit par hundre km får turen ein annan karakter. Du har berre ein hastigheit å velje mellom, og det blir kosefart heller enn rittfart enten du vil eller ikkje. Og det blir ekstra imponerande å tenkje på dei som faktisk klarar å skvise ut brukbar watt i 24 timar eller meir.

Punkterte og fylte på guffe? Måtte du verkeleg ha meir guffe i, altså?

Hehe, kjenner meg godt igjen i påtvunget kosefart.😂

Det virket ikke som den guffen som var i tettet tilstrekkelig. Jeg måtte stoppe og fylle luft 3 ganger, da jeg bare fortsatte å miste jevnt med luft over et par kilometer. Fylte i guffe og pumpet dekket til 70 PSI, da holdt det det litt bedre, men det var dårlig med luft i begge dekka da jeg omsider kom hjem.  

Sun Flyer skrev (2 timer siden):

Veldig bra jobbet! Angående lys og sånt ser du kanskje hvorfor de raskeste ultrasyklistene bruker dynamohjul. Du må bare tåle at farten går ned etter 3-400 km. Sånn er det bare. Hvis man spiser et eller annet hver halvtime kan man holde på lenge. 

Dynamonav er ført opp på ønskelisten!😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat levert Milkit sin landeveis guffe som skal være laget spesielt for dekk med høyt trykk og lite volum.

Den er testvinner i tyske Bike eller Roadbike og er relativt rimelig.

Har ikke rukket å teste, men setter opp neste dekksett med denne guffa

Bikeshop selger

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, @Legendarisk!

Imponerende. Ekstrapoeng er utdelt som belønning og oppmuntring til nye prestasjoner.

Gjenkjennelige praktiske utfordringer 😄

For noen år siden syklet jeg selv tur/retur Oslo-Stockholm på Google Maps, som tok meg ut på motorveier, gjennom skytefelt og over travbaner 😅 Sykkel-computer er åpenbart nyttig, men f.eks. Komoot på mobil i mobilholder vil også fungere i påvente av enda flere elektroniske hjelpemidler. Enkelt å planlegge ruten og appen kan stilles inn slik at du kontinuerlig får stemmenavigering, mens skjermen/kart våkner kun ved svinger, og da i et bestemt antall sekunder. Batteriet vil dermed kunne vare en hel dag.

Enig at fotokromatiske briller er topp. Valg av passende neseputer kan hindre eller redusere gnaging. Brilleforhandlere kan hjelpe.

Hva gjelder guffe, er jeg nesten rørt over at du tok med ekstra 🤍 Men trykktapet du opplevde underveis, indikerer at oppsettet ikke er helt tett. Det kan skyldes at sideveggene ikke er tilstrekkelig tettet av guffen eller at det er lekkasje i oppsettet. Lekkasje kan enkelt sjekkes slik.

Benytter anledningen til å minne om tråden Tubeless punktering på landeveisforumet der vi særlig ser etter og diskuterer guffer som er egnet til å tette punkteringer på høyere lufttrykk. Flere av de kjente og kjære guffene takler dårlig trykk opp mot f.eks. dine 70 psi. Håper erfaringer til @Gullars og andre med forskjellige guffer også kan samles der. Er selv på Silca Ultimate som nevnt av @torhovland, men er nysgjerrig på bl.a. Muc-Offs nye guffe for landevei og grus.

Selv venter jeg spent på at @Alpers & Co i Landevei skal gi oss en skikkelig gjennomarbeidet gruppetest av guffe for landeveisdekk med lufttrykk rundt 70 psi eller høyere, gjerne mer omfattende enn Cycling Tips (video og tekst) og med bruk av både fersk guffe og guffe som har vært noen uker eller måneder i dekket 🙂👍

  • Like 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 24.8.2024 den 10.35):

Gratulerer, @Legendarisk!

Imponerende. Ekstrapoeng er utdelt som belønning og oppmuntring til nye prestasjoner.

Gjenkjennelige praktiske utfordringer 😄

For noen år siden syklet jeg selv tur/retur Oslo-Stockholm på Google Maps, som tok meg ut på motorveier, gjennom skytefelt og over travbaner 😅 Sykkel-computer er åpenbart nyttig, men f.eks. Komoot på mobil i mobilholder vil også fungere i påvente av enda flere elektroniske hjelpemidler. Enkelt å planlegge ruten og appen kan stilles inn slik at du kontinuerlig får stemmenavigering, mens skjermen/kart våkner kun ved svinger, og da i et bestemt antall sekunder. Batteriet vil dermed kunne vare en hel dag.

Enig at fotokromatiske briller er topp. Valg av passende neseputer kan hindre eller redusere gnaging. Brilleforhandlere kan hjelpe.

Hva gjelder guffe, er jeg nesten rørt over at du tok med ekstra 🤍 Men trykktapet du opplevde underveis, indikerer at oppsettet ikke er helt tett. Det kan skyldes at sideveggene ikke er tilstrekkelig tettet av guffen eller at det er lekkasje i oppsettet. Lekkasje kan enkelt sjekkes slik.

Benytter anledningen til å minne om tråden Tubeless punktering på landeveisforumet der vi særlig ser etter og diskuterer guffer som er egnet til å tette punkteringer på høyere lufttrykk. Flere av de kjente og kjære guffene takler dårlig trykk opp mot f.eks. dine 70 psi. Håper erfaringer til @Gullars og andre med forskjellige guffer også kan samles der. Er selv på Silca Ultimate som nevnt av @torhovland, men er nysgjerrig på bl.a. Muc-Offs nye guffe for landevei og grus.

Selv venter jeg spent på at @Alpers & Co i Landevei skal gi oss en skikkelig gjennomarbeidet gruppetest av guffe for landeveisdekk med lufttrykk rundt 70 psi eller høyere, gjerne mer omfattende enn Cycling Tips (video og tekst) og med bruk av både fersk guffe og guffe som har vært noen uker eller måneder i dekket 🙂👍

Selv takk for at du deler tips og tanker!🤩

Når det gjelder guffe er det Bontrager TLR jeg har brukt. Har ikke hatt noe å klage på fram til nå. Kjørt ca. 5000 km. før denne punkteringen. Bontrager sine dekk er derimot søppel. Ruller tregt - og er ikke en fryd for øyet heller. Går nok for Silca Ultimate ved neste dekkbytte.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...