Gå til innhold

Gravelsykkel i prisklassen 15-25k


Anbefalte innlegg

Disclaimer: Tror jeg har pløyd gjennom alle relevante tråder på temaet, men føler fortsatt at jeg trenger innspill fra ekspertisen. Drister meg derfor frempå med en ny tråd.

Er på jakt etter en anvendelig grusracer, med en ikke altfor aggressiv geometri som likevel ruller godt på landeveien.

Litt bakgrunnsinfo:
Etter en del research landet jeg for en tid siden på Merida Silex 400. Jeg er stisyklist, og dette var min aller første grusracer (har heller aldri prøvd en ren landeveissykkel). Noen referanser finnes dermed overhodet ikke. Jeg ble umiddelbart hektet på denne for meg helt nye formen for sykling. Med en litt trøblete rygg var det også veldig tilfredsstillende at sittestillingen på sykkelen opplevdes veldig behagelig. Det som imidlertid ikke var like bra, var at jeg opplevde mye sluring/støy fra krank/kjede/gir. Jeg har ingen forutsetninger eller kompetanse til å vurdere hva dette var eller hva det kom av. Selgeren medga at dette ikke var helt normalt og de forsøkte ikke mindre enn tre ganger å justere uten at det ble helt bra. Fikk derfor en ny Merida av samme type, men nå 2024-modell (den første var 23). Nok en gang opplever jeg sjenerende støy. Butikken tilbyr meg å heve kjøpet men jeg vil jo egentlig ikke det, for alt annet med sykkelen er helt topp. De uttrykker at forventningene mine til drivverket kanskje er for høye (…). Så hva skjer? Er det jeg som har for høye forventninger til et "stillegående drivverk", som ikke er mulig på denne typen sykler i denne prisklassen? Jeg synes det er påfallende at jeg finner svært lite misnøye med Merida-syklene i aktuelle forum, og begynner å halle mot at det er jeg som er for kritisk....

Specs på Silexen:
Krank    Shimano GRX600, 46-30T
Kranklager    Shimano Pressfit BB71
Framgir    Shimano GRX400
Bakgir    Shimano GRX400
Kassett    Shimano CS-HG50,  11-36T, 10-speed

Kanskje må begynne på å lete etter noe annet? Isåfall trenger jeg hjelp. Her er mine ønsker:

-          Grusracer som vil bli brukt 80-90 % på asfalt, men like fullt må fungere godt I Oslomarka og på litt røff grusvei.

-          Ruller godt på landeveien. Ideelt sett et dekk som takler både grus og asfalt men kan til nøden vurdere to sett.

-          Ikke altfor hissig geometri. Gjerne noe al a Merida Silex 400 som jeg vet funker.

-          Pris 15-25k, men helst i nedre sjikt.

-          Siden sykkelen brukes hovedsakelig på landevei vil jeg anta at 2-delt krank er å foretrekke. Frykter at jeg ikke har tungt nok gir i nedoverbakker og ikke lett nok i klatringene om jeg har enkel krank. Om dere mener bekymringen er helt ubegrunnet kan jeg la meg overtale til å droppe 2-delt.

-          Må kunne funke til light-bikepacking.

Av tilgjengelig sykler i prisklassen er det en del å velge mellom, men jeg har ikke prøvd noen av dem og har for lite kunnskap til å gjør en god vurdering basert på oppgitte specs.
Orbea Terra H40 eller H30, Canondale Topstone 2, masse ulike Gekko-varianter, Superior X-Road Comp, BMC URS AL three, Rondo Ruut, Trek Checkpoint, Basso Tera, Gavia Terra, Giant Revolt, Scott Speedster osv.

Long story short:
- Er Merida Silex 400 sykkelen jeg bør gå for? Ingenting vil gjør meg mer happy, så sant jeg blir kvitt (det meste av) støyen.
- Hvis nei - hvilken sykkel anbefaler dere til beskrevet behov?
- Er det riktig tenkt at todelt krank er å foretrekke når sykkelen brukes 80-90 % på landevei?
- Hvilke dekk ruller godt på asfalt men gir likevel en nybegynner trygghet på rufsete grusveier? (45mm maxxis rambler, som står på Meridaen, kan vel med fordel byttes med noe litt mer rullevennlig?)

På forhånd takk for alle innspill.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Silex er heilt sikkert ein god sykkel. I same situasjon kunne eg glatt ha vurdert likeins som du.
  • Har ingen andre konkrete forslag – med unntak av at det kan vera lurt å ta ein sving innom Finn.no.
  • Todelt krank er det som fungerer best på landeveg. Med mindre du kjøper sykkel med Campagnolo Ekar, da.
  • Eg har Continental Terra Speed i 45 mm og synest dei er strålande. Reine landevegsdekk er marginalt raskare.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Vemod Zachariassen
Tenker at min første sykkel av denne typen skal være fra forhandler nettopp for å gi meg selv litt ryggdekning som 100 % nybegynner på feltet. Da får det heller koste litt ekstra.

Interessant det du skriver om 45mm Terra Speed. Nok en gang aner jeg at min antagelse om at Maxxis Rambler er for grove, nettopp er en feilaktig antagelse. Som den nybegynneren jeg er vil det kanskje bare være marginalt mer fart å hente på å skifte dekk? (og samtidig tape verdifullt feste på grus?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1x drivverk på min grusracer, den brukes nok også mest på asfalt. Det er kun i nedoverbakkene jeg klarer å tråkke ut det tyngste giret. Nå skal det nevnes at jeg har fyrstikkben og aldri har hatt noe særlig til fart på flatene, men til og med på trening med klubben så holder jeg fint følge med 1x. Det beste av alt, sykkelen er helt stille (jeg har for øvrig Continental Terra Speed 40mm) 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. slitsomt at ikke alle kan være enig om at det finnes kun èn fasit 🙂
Det er absolutt interessant. For det er vel slik at med 1x drivverk så vil det alltid være mer stillegående? Og at med 2x så følger det alltid med en viss "støy" (jeg vet ikke helt hvilke ord som best beskriver det jeg sikter til, men jeg antar at det er noenlunde forståelig...)
Kan jeg spør hvilken grusracer du har @parob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RogerB skrev (15 minutter siden):

Kan jeg spør hvilken grusracer du har @parob?

Jeg har en noen år gammel Rocky Mountain Solo 70. Den kom egentlig med 27,5" hjul men jeg bruker den med noen gamle 700C hjul (og benytter 27,5" med piggdekk på vinteren).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RogerB skrev (28 minutter siden):

Takk, @Vemod Zachariassen
Tenker at min første sykkel av denne typen skal være fra forhandler nettopp for å gi meg selv litt ryggdekning som 100 % nybegynner på feltet. Da får det heller koste litt ekstra.

Interessant det du skriver om 45mm Terra Speed. Nok en gang aner jeg at min antagelse om at Maxxis Rambler er for grove, nettopp er en feilaktig antagelse. Som den nybegynneren jeg er vil det kanskje bare være marginalt mer fart å hente på å skifte dekk? (og samtidig tape verdifullt feste på grus?) 

Rambler er sikkert gode dekk, men Maxxis er ikkje kjende for å vera spesielt raske. Utan at eg har sjekka, vil eg tru at Terra Speed er ganske mykje raskare.

parob skrev (24 minutter siden):

Jeg har 1x drivverk på min grusracer, den brukes nok også mest på asfalt. Det er kun i nedoverbakkene jeg klarer å tråkke ut det tyngste giret. Nå skal det nevnes at jeg har fyrstikkben og aldri har hatt noe særlig til fart på flatene, men til og med på trening med klubben så holder jeg fint følge med 1x. Det beste av alt, sykkelen er helt stille (jeg har for øvrig Continental Terra Speed 40mm) 🙂

Etter mitt syn er det ikkje spenn i utveksling som er utfordringa med 1 ×. Det eg ikkje liker så godt, er at det fort blir litt for store sprang mellom gira.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje slik at billige utstyrsgrupper har større tendens til å lage sjenerande støy. Kvalitetsmessig er billige og dyre grupper veldig like, det er stort sett materialvalg og dermed vekt som er skilnaden (og ikkje minst gruppelogoen). Og det er heller ikkje sånn at 2x lagar meir bråk enn 1x, så sant gira er riktig stilt inn. Snarare tvert imot så får du betre kjedelinje med 2x. Men på kona sin innesykkel er det 10-delt Tiagra, og det er eit eller anna støy der som eg ikkje heilt har klart å finne ut av. Men eg trur det kunne ha skjedd uansett utstyrsgruppe.

Ingenting er som eit lydlaust drivverk!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (21 minutter siden):

Det er nok ikkje slik at billige utstyrsgrupper har større tendens til å lage sjenerande støy. Kvalitetsmessig er billige og dyre grupper veldig like, det er stort sett materialvalg og dermed vekt som er skilnaden (og ikkje minst gruppelogoen). Og det er heller ikkje sånn at 2x lagar meir bråk enn 1x, så sant gira er riktig stilt inn. Snarare tvert imot så får du betre kjedelinje med 2x. Men på kona sin innesykkel er det 10-delt Tiagra, og det er eit eller anna støy der som eg ikkje heilt har klart å finne ut av. Men eg trur det kunne ha skjedd uansett utstyrsgruppe.

Ingenting er som eit lydlaust drivverk!

Det var jo en slags trøst at det ikke er slik at "støy må man regne med når man kjøper en sykkel som kun koster 18.000". I dialog med forhandleren har jeg fått et inntrykk av det, og at jeg har urealistiske forventninger til drivverket.

Bare for å understreke det - hvis realiteten er slik at sånn er det bare, så kan jeg leve med det altså, men jeg har som nevnt ingen referanser og vet dermed ikke hva jeg kan forvente. Stisykkelen min har aldri laget plagsom støy, men jeg har skjønt at dette er et annet ballgame.

Hvor melder jeg meg for å plukke opp det lydløse drivverket, sa du? 🙂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blesvik skrev (20 minutter siden):

Støy i drivverk kan jo være så mangt, men gitt riktig justering så vil jeg mistenke et skjevt girøre?

Det har du helt rett i. Og jeg vet som sagt ikke hvordan jeg skal beskrive det. Det er ikke èn bestemt støy, og det har utrolig nok bare endret seg til en litt annen type støy etter justeringer. Tre ganger har forhandleren forsøkt uten at det har blitt bra.
Jeg forventer med andre ord ikke at dere skal gi meg fasit på hvorfor det er som det er, men det er interessant å høre om det faktisk er slik at man skal forvente at et slikt drivverk lager en del lyd, og ikke minst er det interessant å høre fra andre Silex-eiere. Basert på tidligere kommentarer kan det virke som lydløst drivverk på en grusracer er en krevende kunstform.

Mest av alt lurer jeg på hvilken grusracer som kommer til å gjør meg mest mulig lykkelig basert på nevnte preferanser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange faktorer som kan lage støy i et drivverk, men så mange er det ikke og sykler er jo stort sett laget etter standarder så det bør være ganske likt fra sykkel til sykkel forutsatt like deler.

På et 2 delt drivverk så vil du jo få større forskjeller i kjedelinje enn på et drivverk med et framdrev om du bruker ytterpunktene framme og bak - typisk største framme og største bak og motsatt, men du kan og får bråk i andre posisjoner.

GRX har i tillegg 2.5mm bredere kjedelinje enn for eks 105 for å ha bedre plass til dekk og dette øker muligheten for støy pga kjedelinje.

Dersom kjedet tar borti framgir pga vinkel eller dårlig justering så vil det lage støy, men den vil jo variere i forhold til hvilke gir du er i.

Tanning på framdrev kan lage støy om det ikke helt matcher kjede.

Skjevt girøre kan gi gnaging på neste drev på kassetten 

Uorginalt kjede kan gi lyd - for eks KMC på Shimano eller andre kombinasjoner.

En kjapp sjekk via Google tilsier at din sykkel har et KMC X10 kjede.

Om jeg ikke husker helt feil så har Silex ganske lange kjedestag som i så tilfelle gir langt kjede og litt mindre ekstreme vinkler, men det kan og overmanne clutchen på bakgiret slik at det blir bråk.

Hovedpoenget er at det nok ikke hjelper å bytte sykkelmerke, men det kan hjelpe å bytte komponenter, men mest sannsynlig så kan det justeres vekk eller i værste fall minimeres.

Det er vel heller ikke noen bombe at enkelte som skrur sykkel i butikk ikke kan justere gir godt nok.

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar, @Gullars
Da krysser jeg fingrene for at det kan justeres vekk eller minimeres. Det siste kan jeg leve fint med vil jeg tro.
Har du noen anbefalinger på sykkelverksted i Oslo eller Follo som er gode på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde alle som kaller seg sykkelverksted klare og for såvidt de fleste som sykler😉

Den eneste jeg kan anbefale, basert på egne erfaringer, er Claes Henrik Sykkel i Drøbak, men du må påregne litt venting om du ikke har veldig flaks for han er populær. Han leverer 110% hver gang.

 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken verksted på Røa har vel vært det mest blesta for god service i år - tidligere hadde vi Tommek på Skøyen som en som ga det lille ekstra, men han forsvant vel til utlandet for noen år siden.

Erfaringen min med de fleste "vanlige" verksted er at det funker bedre å fikse slike vanskelige problemer om vinteren når de har god tid til å gi det mer TLC enn det man strengt talt betaler for timemessig, enn om sommeren da de må ta unna så mye de kan så fort de kan og har fullbooket mange uker frem i tid. Eller enda bedre - feilsøke og fikse det selv 🙂

Dersom du er ute etter den beste dealen på markedet nå i det prissegmentet, vil jeg si at Bikeshop/Gavia sin karbongrusracer Terra er mye for pengene - selv til fullpris. Har syklet lykkelig rundt på forrige modell i 4 år. Den er dog ikke noe utpreget oppreist, i motsetning til Silex - vil heller si at den er nøytral. Men som de andre sier, virker det poengløst å bytte sykkel/ramme for ditt problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...