Gå til innhold

Rekorder på Nordkapp - Lindesnes og slikt


Anbefalte innlegg

Først og fremst, massiv kudos til alle som har gjort turen! I sommer har det vært tre godt dokumenterte gjennomføringer: kjærlighetsferien til Alpers, lagstafetten til HCK, og det som vel må regnes som solo-rekorden til Gjermund Eide Bratberg. Det som gnager meg litt er dette med å snakke om rekorder på sykkel, hva er egentlig kriteriet for en rekord?

https://www.landevei.no/sykkelturer/landevei-challenge/gjermund-eide-bratberg-med-ny-rekord-pa-nordkapp-lindesnes

I mange land har det vokst frem en tradisjon og organisasjon for Fastest Known Times, FKT, og egne grupper som vedlikeholder oversikt på disse. Noen eksempler, de to første med fokus på sykkel, den siste for fotsoldater:

https://www.cyclingfkt.com/
https://fastestknowntimes.org.uk/
https://fastestknowntime.com/

Vi har ikke en slik oversikt for Norge, men det burde vi kanskje få, når folk nå oftere og oftere jobber for å sette den raskeste tiden på en distanse? Kanskje Sykkel.org kan være en god plattform å bygge det på for norsk sykling?

Og så tilbake til mine tanker om hva som burde være kriteriene for en FKT:

  • En satt rute
  • En satt gjennomføringsform
  • En etablert rapportering av gjennomføring

Rute

La oss ta Nordkapp-Lindesnes som eksempel. Det har til nå vært opp til hver enkelt som prøver prosjektet å legge opp til hvor man sykler. Dette har gjort at noen har syklet gjennom tunneler i nord som er stengt for sykler, mens andre har lagt ruten om omkjøringer som er åpne og tilgjengelige. Noen har tatt ferger, mens andre igjen mener at hjulene skal være på vei hele tiden. Kan man sykle via Sverige? Jeg foreslår at det etableres en rute, fra nord til sør, som om mulig utelukkende følger lovlige veier. Jeg tror det er mulig å gjennomføre uten ferger, men her må kanskje mer erfarne ryttere uttale seg. Denne ruten gir vi et navn, feks "Norge på Langs". Forslag til ruter som burde etableres og forvaltes:

  • Norge på Langs - Alltid innenfor Norges grenser
  • Nordkapp-Lindesnes - Korteste mulige løype, Sverige er akseptert, denne kan kanskje være åpen for fri ruting, så lenge alle veier er lovlige veier å sykle på
  • Oslo - Bergen
  • Mjølkevegen
  • Jotunheimen Rundt
  • Trondheim - Oslo
  • Agder Divide
  • Vesterålen på langs

Andre forslag?

Gjennomføringsform

Internasjonalt deler man gjerne opp tidene i forskjellige klasser, etter grad av support man mottar underveis. Med litt øye til hva andre gjør, så foreslår jeg følgende:

  • Alene, uten støtte (AUS)
  • Alene, med støtte (AMS)
  • Gruppe, alle gjennomført (GAF)
  • Gruppe, kontinuerlig sykling (GKS)

Rapportering

Man selvanmelder sitt forsøk på en FKT, og legger ved strava/komoot/øvrig tracking som bevis for gjennomføring. Det bør også foreligge fotobevis fra turen, og en skriftlig turrapport til forum er forventet snarlig etter gjennomføring.

Noen som deler mine tanker?

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også tenkt litt på dette. Og spørsmål 1 blir: kvifor ikkje bruke cyclingfkt.com? Svaret på det er kanskje at den ser litt lite skalerbar ut. Alt må meldast inn til dei som vedlikeheld den per epost.

Å bruke sykkel.org er ein mykje betre ide. I sin enklaste form treng ikkje det vere meir avansert enn ein tråd der folk postar med ein viss struktur når dei meiner å ha satt ein FKT, dvs. namn på rute, gjennomføringsform, ny tid, og link til dokumentasjon (type Strava).

Når det gjeld dette med reglar for faste ruter, så foreslår eg at vi også her tenkjer enkelt. La folk melde inn det dei vil. Vil nokon melde inn ein FKT for "Nordkapp - Lindesnes, fritt rutevalg, ferger er lov", så gjer dei det. Om nokon deretter vil melde inn FKT for "Nordkapp - Lindesnes, kun Noreg, ingen ferger" så køyr på.

Fordelen med dette er at det er enkelt for alle å vedlikehalde. Ulempen er at det kan vere uoversiktleg og vanskeleg å finne tilbake til ein gitt FKT. Kanskje går det an å utnytte tags/labels i forumet for å bøte på dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Det er en stund siden jeg har først hørte om en som satt rekorden på den strekning med følge bil. Prøvd å finne ruten han brukte, men uten lykke. For at det skal være "morsomt" offisiel forsøk på FKT bør kjøres på en og samme rute, som er lovlig å sykle, da blir det mer attraktivt, mener jeg. Men det er veldig gøy å se at den diskusjonen har startet og jeg støter det! 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha syklet noen ganske lange distanser, nå sist Nordkapp - Lindesnes, tør jeg mene at å ha en fast rute aldri vil fungere. Jeg mener det er mye bedre med ultraritt-løsningen, finn din egen rute mellom a og b og gjør som du vil.

Fordi:

· Over 2500 kilometer er det garantert veibygging maaange steder, og ruten vil aldri bli lik. 

· Hva gjør du når du har syklet 2400 kilometer og tar en omvei, men likevel er raskest? Skal rekorden da underkjennes?

· Hvem skal forfatte, forvalte og håndheve regelverket (som ikke finnes) og som skal sikre like konkurransevilkår?

· Hva gjør en når det er båtstreik, nye hvileregler for mannskapet, høy sjø etc. mellom Bognes og Skareidet, slik at den ene rekker båten men ikke den andre? Skal ruta gå langs Helgelandskysten har du jo 10 ferger med denne problemstillingen.

· Doping? Veldig mange tilfeller av doping er jo ubevisste handlinger. Feil astmamedisin for eksempel. 

For å nevne noe. 

Jeg tror det er kult å liste opp raskeste tider, og vi har vurdert å ha det på Landevei. Men å rangere det tror jeg blir helt umulig. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tilbakemeldinger her nå, og gode innspill!

Som Henrik sier, det er mange variabler på de lengste rutene, som gjør dem vanskelige å rangere nøyaktig. Hva om vi setter opp to klasser av ruter:

  • Punkt til punkt, fritt rutevalg, men mulighet for begrensninger, slik at "Norge på Langs" alltid er innenfor grensene, mens "Nordkapp-Lindesnes" er den til enhver tid raskeste ruten. En rute som "Norge på Langs" kan være uavhengig av retning, mens "Nordkapp-Lindesnes" er en satt retning.
  • Satt rute, en komponert rute som alle må følge rett, "Mjølkevegen", "Jotunheimen Rundt" osv.

En tur kan også fort kvalifisere til flere FKT, plutselig er noen raskere innenfor grensene, enn utenfor. Det er også viktig at dette er turer som skal være vesentlig lenger enn et Strava-segment, kanskje man burde ha en minimumslengde for å få det registrert? 200 km?

Å starte ett underforum her på sykkel.org høres ut som en god start, en pinned post på toppen med sammendrag av regler, og stående resultater, se om vi kan formatere hovedposten på et litt sexy vis kanskje? Så kan alle som har et claim legge inn en post, med dokumentasjon, og så kan vi ha en åpen diskusjon om dette er godkjent, eller underkjent i henhold til reglene vi setter.

Doping, juks, kall det hva du vil, jeg kjenner ikke til at de nåværende FKT organisasjonene håndhever noe regelverk utover gentlemans handshake?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrest bra ut. Eg vil nok ein gong anmode om å halde ting enkelt:

  • Om ei fast rute ikkje nødvendigvis er 100% fast, pga. omlegging av vegar og sånt, så er det greit. Kanskje gjer det ein FKT enklare eller vanskelegare å slå. Sånn er det.
  • Du får lov å melde inn ein FKT sjølv om du eigentleg har teke ein omveg (men ikkje vesentleg snarveg).
  • Ruter som kunne ha vore Strava-segment skal helst unngås.
  • Om du må vente 3 timar ekstra på ei ferge, synd!
  • Doping? Gjer som du vil. Det er ingen som kjem til å kontrollere deg. Men du er anmoda om å vere rein.
  • Alt dette går på skjønn. Det er opp til den som melder inn å vurdere om dette er å rekne som ein FKT eller ikkje. Ein posta FKT er i utgangspunktet "godkjent", inntil nokon påpeikar ein feil. Det er ingen som skal handheve noko regelverk. Men det kan hende nokon skal vere moderator på underforumet/tråden.
  • Mindsettet må vere å ha ein plass der folk kan publisere sine FKT for allmuen, ikkje ein plass der dei skal søke om å få ein FKT.

Opprett gjerne eit underforum, så skal eg bidra med eit par FKTs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen intensjon om å melde meg på, men tenker at markedsføringsmessig hadde det vært litt morsomt om det fulgte en nasjonal sykkelrute, eller noe som kan bli en noenlunde «fast rute» for allmuen. Da kan turister «sammenligne» sin tur mot en rekord. Selv om turistene sikkert bruker minst 2-3 ganger så lang tid, så er det jo en morsom kuriositet at «rekorden på denne ruten er xx».

For min del kan folk velge sin egen rute. Subjektivt synes jeg ferjer er litt juks, da burde man heller over på pedalbåt for at det skal telle. Gjennom Sverige er sikkert det raskeste? Og det kunne jo vært greit nok hvis det finnes en kjent sykkelrute som går gjennom der. Men markedsføringsmessig tror jeg det er enklest å holde seg innenfor Norges grenser. 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en bør etterstrebe mest mulig fast rute. Noen avvik på ruter på lange turer er jo uproblematisk. Men skal det " konkurreres " så må jo rammene være mest mulig sammenlignbare. 

Jeg er lysten på Nordkapp Lindesnes, og skal få gjort det én gang i min karriere.  Det hadde jo vert artig å kjørt  det som en ultra med en liten gjeng på start. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kjøres med et par faste checkpoints langs ruten, større byer eller steder hvor det er naturlig å reise gjennom.

Helt fast rute på en sånn distanse så risikerer man evig krangling om hvilken rekord som gjelder pga veiarbeid og liten omkjøring i Trøndelag et sted.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blesvik said:

Jeg er ganske ny på forumet, så kjenner ikke prosedyrer for underforum og regler for slikt, noen som vet hvordan vi går videre?

Hei.

Dette kan jo være aktuelt det, gitt at det er et visst tilsig av innhold. Det er litt dumt hvis vi lager et underforum der tre tråder postes og så blir det rimelig stilt det neste trekvart året, selv om det jo uansett kan være interessant i seg selv at innholdet står der og diskuteres.

Sånn innholdsmessig: Har vi et godt norsk navn som kanskje kan brukes sammen med det for mange kanskje ukjente utrykket FKT? Som mer sofasyklist enn langtursyklist er jeg hvertfall ikke helt inne i denne verdenen 🙂 Gjerne noe som kort sier at dette er noe helt annet enn en KOM på kortere strekk? 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortaste Kjente Tid 🙂

Det er jo eigentleg ikkje noko anna enn KOM. Men problema med KOM er at:

  • Dei er kopla til den kommerse aktøren Strava.
  • Strava-segment eignar seg ikkje til strekningar som inkluderer ferjer og andre finurlegheiter.
  • Strava-segment eignar seg ikkje når ruta kan variere litt frå år til år eller person til person.
  • Det er ikkje nødvendigvis så enkelt å slå opp i eit register over prestisjefylte Strava-segment. Faktisk er det nesten umogleg å finne lange segment på Strava. Dei legg berre opp til at du skal zoome inn på eit mindre område og finne dei der. Eventuelt søke dei opp med namn.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo det samme som i at det er rekorder på gitte strekk. Men tenkte mest på lengden og at det er endel mer kompliserende faktorer når jeg skrev "helt annet enn KOM".

Ultraritt og ritt er jo også samme greia på mange vis.

Tar en liten runde med resten av driftsteamet og ser på muligheten.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel egentlig ikke vi trenger et eget underforum til dette. Emnet kan som ultraritt sortere under på ritt og arrangement elle bikepacking. Emnet er ganske sært og for spesielt interesserte; selv om det har samlet seg noen sånne her på forumet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo alt et par andre emner med mye aktivitet i lange enkelttråder som sikkert også kan generere mer innhold enn akkurat dette temaet, og det er også endel andre tema jeg tror kanskje har større allmenn interesse. Så det er det at det er litt smalt som kanskje er mest relevante motargument sånn jeg ser det og.

Kan et alternativ være å dedikere sticky-tråder til temaet på relevante underforum, evt modifisere ordlyd noe for feks Ritt-forumet?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2024 at 5:29 PM, torhovland said:

Om nokon deretter vil melde inn FKT for "Nordkapp - Lindesnes, kun Noreg, ingen ferger" så køyr på.

Høyres ut som ei oppgåve for Komoot! 😂

 

6 hours ago, torhovland said:

Fortaste Kjente Tid 🙂

Den går vi for, med akklamasjon! 👏

( King-Of-the-Mountain blir jo uansett feil på fleire måtar 🙂 )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...