Gå til innhold

Vask av parkett?


Anbefalte innlegg

Vi holder på å rydde ut og vaske ned huset etter mine foreldre. Skal legges ut for salg i september.

Nå som møblene er vekk så ser vi at parketten er rimelig flekkete og stygg. Ikke dårlig som i at den må slipes, men skulle fått en skikkelig grov rengjøring.
Jeg har prøvd å vaske en lengde med Jif Allrent, og en lengde med grønnsåpe. Ingen av dem ble ordentlig bra (men en ørliten ledelse til Jif allrent).  Ja, jeg vet at det er anbefalt å ikke bruke grønnsåpe på parkett, men det var verd å prøve.

Så er spørsmålet til forumet; finnes det et mirakelmiddel for å vaske parkett? Noe man kjøper hos byggvaren eller i en spesialforretning? Jeg er ganske sikker på at det ikke er lakkert, men vet ikke om det tradisjonelt har vært vokset eller oljet.
Mulig en dampvasker hadde vært det beste, men usikker på om vi rekker det før den avtalte datoen for en takstmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskefirmaet hos oss nekter å bruke grønnsåpe på parkett. De sier det blir matt og skjoldete og at reklamen som selger inn grønnsåpe som det perfekte for parkett ikke stemmer. De bruker Jif Allrent (den gule) og sier den er absolutt best. Nå er vårt golv så slitent at jeg vanskelig kan si om det er supert resultat eller bare helt ok. Dampvasker på parkett er jeg særs skeptisk til all den tid jeg har sett hvordan parketten oppfører seg etter å ha blitt våt. 

Det er jo lett å få slipt og lakket/oljet et gulv når møblene er vekk men jeg ville absolutt ikke gjort det nå. Eventuelle huskjøpere tenker garantert det samme selv, og det er jo også en del som uansett vil bytte gulv (desverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått parketten slipt der vi selv bor, og resultatet ble helt utrolig fint - men i dette tilfellet så rekker vi det ikke.

Men da blir det tilbake til Jif Allrent og litt hardere skuring med vaskefilla i helgen, med mindre noen andre kommer med et bedre forslag i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sånne magic sponges funke på sånt som dette, eller ender du bare opp med å skrubbe løs masse mikroplast på parketten?

Har brukt det med hell på gipsvegg og betongflater framfor såpass skrubbing at maling løsner.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gulvpolish-en er sikkert fin, pbk1, når du påfører et rent gulv for å bevare det. I dette tilfellet er derimot problemet å få gulvet rent i første omgang.

Prøvde dampvasker, men null effekt. Ga opp JIF Allrent og skrubbing etter hvert også. Prøvde deretter med salmiakk, og det fungerte mye bedre. Skal sikkert ikke bruke salmiakk på parkett, men vi vasket over med rent vann rett etterpå. Salmiakken tok nesten alle fettflekkene (som det tydeligvis var) som vanlig vaskemiddel ikke tok knekken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flekkete som i UV merker eller som i skitt? Hvis det er UV fargeendring er det vanskelig å endre. Min moder har Moelven Heltregulv i eik (Artic om jeg ikke tar feil). Hun bruker av og til Osmo eller Woca såpe som har litt hvitpigment i seg. Nå er det så lenge siden jeg har hørt noe om de produktene, så jeg husker ikke hvordan de funger, men det er en av disse her tror jeg. Ser at samme forhandler selger flekkmiddel. Hun har et eller annet Woca produkt som kommer i sprayflaske som hun har på flekker. Lurer på om det er noe slikt.

Står litt om vask av parkettgulv her.

Utfordringen med produkt som over, er vel at de kanskje inneholder litt pigmenter. Så det er fort alt eller ingenting.

Vet iallefall at på flisegulv så kommer det av og til noe skitt som salmiak ikke tar, og man må igang med noe heftige grunnrens-greier fra Alfix. Det er sikkert altfor sterkt til å ha på tregulv.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke fargeendring. Akkurat det vises jo godt på dette bildet (hvor teppet har vært).

Problemet er stripa rett ovenfor teppet. Her har man sittet med sokker eller barføtt i 20 år, og antakelig lagt inn fett på parketten. Det vises ikke på dette bildet, men om man står nede på selve gulvet og ser langsetter så er det en blank stripe der. Denne parketten er egentlig matt.

Takk for tips om produkter. Ser ut som kanskje den Woca sprayflasken kan være det vi er ute etter. 
Får høre hva megler og interiørstylist tenker om det, kanskje dette regnes som en helt ubetydelig mangel.

IMG_8662.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (På 27.8.2024 den 9.02):

Får høre hva megler og interiørstylist tenker om det, kanskje dette regnes som en helt ubetydelig mangel.

Vi solgte en leilighet i fjor våres med mildt sagt slitent parkettgulv etter små barn og mye hjemmekontor i en periode (kontorstoler).
Er objektet ellers veldig godt (beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet), så ble dette ansett som helt ubetydelig for prisvurderingen. Budrunden bekreftet også dette.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...