Gå til innhold

Kjede hopper etter kjedebytte


Anbefalte innlegg

Jeg har Shimano 105 2x11 på landeveissykkelen. Drev og kassett skal være bra. Bytta nettopp kjede som var slitt i underkant av 0.5. Nytt kjede i samme lengde. Alt fungerer greit bortsett fra raske nedkjøringer på storeklinga framme og minste tannhjul bak. Da hopper kjedet. Kan kun minste tannhjul bak være slitt? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok minste bak som er slitt. Det er som regel det som blir fortast slitt også.

Når nytt kjede hoppar og det gamle ikkje gjorde det, så er det fordi det gamle kjedet og tannhjulet var slitt på ein måte som gjorde at dei passa bra i hop.

Kva meiner du med at kassett skal vere bra?

Uansett, det går an å kjøpe berre minste tannhjul billig på AliExpress, så unngår du å kjøpe heilt ny kassett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. At kassett er bra er kun basert på synsing, men den fungerer godt opp og ned foruten på minste tannhjul når jeg tråkker på. Ut fra deres innspill er nok diagnosen utslitt minste tannhjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (9 timer siden):

Uansett, det går an å kjøpe berre minste tannhjul billig på AliExpress, så unngår du å kjøpe heilt ny kassett.

Det hadde vært noe for kona som stadig sliter ut minste tannhjul på elsykkelen. Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet kjede denne uke på en sykkel, fikk glepp og hopping. prøvde Hobo-kassett fra brukte-deler-lageret. Fortsatt trøbbel.

Løsning: Bikeshop eller annen forhandler/LBS - kjøpe ny kassett. Kommer i posten. Verre er det ikke. Spar tid og bytt hvis det ikke funker når du har byttet kjede.

Bytt kjede før slitasjen går mot 0.7 på kjede måler, så kan du kjøre mange kjeder på hver kassett og kjedehjul sett.  Hadde glemt meg litt og det hadde gått for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor grad av synsing og egen tro, men jeg sykler alltid litt rolig de første turene etter bytte av kassett eller kjede, spesielt på tyngste gir/minste bak. Kan merke antydning til glipp ved fullt trøkk på minste tannhjul rett etter bytte, men etter en liten innkjøring er det null problem og  har slitt ut flere kjeder på samme kassett uten at det glipper. Mulig det er lagringsfett eller noen stive ledd som må gå seg litt til?  Fungerer, så da gjør jeg det slik 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...