Gå til innhold

Fra godværs- til allværssyklist


jokr

Anbefalte innlegg

Etter store endringer i kollektivt tilbudet har jeg innsett at det faktisk er raskere for meg å sykkle til jobb en å ta buss/tog/båt/trikk osv.

I tillegg er det jo sunnere, og billigere å ta sykkelen. jeg må da pendle 2 til 3 dager  i uka. Har så langt kun gjort dette når det ikke regner, nå ønsker jeg pendle med sykkel i all slags vær.

Hva anbefales av bekledning da? Har nettopp lagt inn en ordre på biksehop på sykkelbukse som er vann- og vindtett, samt en regnjakke. Men her trenger man jo mer en 1 av hver?

Og hva med kjøligere vær? Vintersykkelen står klær med piggdekk så her satser jeg på å tyne sessongen så lenge som mulig.

Edit: Er veldig glad i ull, men hvor får man tak i treningstøy av ull? Tenker da på t-skjorter osv.

-JK-

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er veldig lang vei ville jeg vurdert syntet over ull, av den ene grunn det regulerer temperatur bedre på litt mer intense turer, eller turer med tett og isolerende lag som regnjakke. Ellers er de tynne ulltrøyene fra Aclima gull. 

Vintersko er gull verd!

Finn en god lue/balaclava løsning som tetter litt i nakke og ører.

Hansker er også ganske kritisk, så finn gjerne noen ganske tett og forede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (1 time siden):

Men her trenger man jo mer en 1 av hver?

Det meste av slikt tøy er jo veldig tynt og tørker fort. Iaf om man har ok mulighet på jobb for å henge opp, opplever jeg stort sett alltid at det er tørt før jeg skal hjem igjen (våte sykkelsko derimot..)

jokr skrev (1 time siden):

Hva anbefales av bekledning da? Og hva med kjøligere vær?

Noe tynne hansker er også greit, blir fort kjølig på fingrene om høsten. For vinteren har jeg "lobster gloves", slik at 2 fingre kan varme hverandre.

Noe å ha under hjelmen. En kjempetynn lue om høsten og ok vintervær, en balaklava for iskalde dager eller snøstorm.

Om du ikke bruker briller i det daglige er det greit med briller med klart klass når man sykler i mørket og det er nedbør.

Sko-overtrekk. Enten noe tynt for regnvær, som også går over vintersykkelsko. Evt har man ikke egne sko for vinteren med foring, funker det greit med ullsokker og neopren-overtrekk som både isolerer og hindrer slafs fra å gjøre en våt.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (57 minutter siden):

Devold har jo også et godt utvalg f. eks:

https://www.devold.com/nb-no/produkttype/ull-t-skjorte/?category=Herre&sortStrategy=1

Standal kolleksjonen er rettet mot sykling og har lommer bakpå. Kommer også i langermet.

Takker, fant noen T-Skjorter i størrelse XL og stikker innom butikken i Oslo i morgen 🙂 Akurat det jeg har sett etter, skjønner ikke hvordan jeg har klart å overse Devold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lang bakke til jobb, så jeg går hvertfall god for klare glass. Har også skibriller med klare glass for de virkelig sure snøstormene.

Redningen på vinterstid har også være Endura MT500 Freezing Point-bukse, som har primaloft på lårene. Har syklet komfortabelt (!) i 20 blå bare med ull/netting under.

Styremuffer er også å anbefale på vinterstid egentlig. Jeg har de rimelige i neopren, men da kan du ha tynne hanske ned til ganske kald temp. Men de er også eksepsjonelt deilige i sludd og snø, for du er helt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (18 timer siden):

Om du ikke bruker briller i det daglige er det greit med briller med klart klass når man sykler i mørket og det er nedbør.

Eventuelt hjelm med visir (som lett kan vippes opp/bort når det ikke trengs). Det ser litt rart ut, men det er helt genialt i regn, hagl og sludd. Noen hjelmer har innebygd regntrekk (ikke nødvendigvis i skrikende farger) som passer bra på de dagene visiret er i bruk.

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Styremuffer er også å anbefale på vinterstid egentlig. Jeg har de rimelige i neopren, men da kan du ha tynne hanske ned til ganske kald temp. Men de er også eksepsjonelt deilige i sludd og snø, for du er helt tørr.

Helt enig, styremuffer er gull. Det spørs kanskje hvor i landet du bor, men i Trondheim har jeg dem på pendlesykkelen fra cirka oktober til april. Da kan jeg ha tynne hansker inni, og muffene beskytter mot både vann og kulde. Nå er det flere år siden sist jeg frøs på fingrene ned til jobb.

  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høst/vinter/vår veksler jeg mellom å bruke en tynn endura regn/skallbukse og en skibukse til sykkelpendlingen. Den tette regnbuksa brukes kun når det er vått. Skibuksa fungerer supert så lenge det ikke er vått. Den er vindtett og lett isolert foran og fleksibel og luftig bak. Jeg driter i sykkelmote når jeg jobb-pendler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (19 timer siden):

Det meste av slikt tøy er jo veldig tynt og tørker fort. Iaf om man har ok mulighet på jobb for å henge opp, opplever jeg stort sett alltid at det er tørt før jeg skal hjem igjen (våte sykkelsko derimot..)

Noe tynne hansker er også greit, blir fort kjølig på fingrene om høsten. For vinteren har jeg "lobster gloves", slik at 2 fingre kan varme hverandre.

Noe å ha under hjelmen. En kjempetynn lue om høsten og ok vintervær, en balaklava for iskalde dager eller snøstorm.

Om du ikke bruker briller i det daglige er det greit med briller med klart klass når man sykler i mørket og det er nedbør.

Sko-overtrekk. Enten noe tynt for regnvær, som også går over vintersykkelsko. Evt har man ikke egne sko for vinteren med foring, funker det greit med ullsokker og neopren-overtrekk som både isolerer og hindrer slafs fra å gjøre en våt.

Jeg bruker buff klipt i to som ørevarmer under hjelmen vår og høst, bretter hel buff dobbelt om vinteren. Bor i Stavanger, så er litt mildere her om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her ja 🙂 Har fått bestillt en del nødvendig utstyr i går etter tips fra dere. Besøker Devold sin butikk i Oslo på mandag. Vil ha noe ull til Birken også. Må jo være forberedt.

Merket i dag tidlig at i selv 13 grader kan man bli litt kjølig, shorts og t-skjorte var ikke det beste valget i dag. Skal sies at jeg tilhører de som ikke fryser så lett, hjemturen ble våt, men det  verste var egentlig den konstante spruten fra forhjulet. Jeg presterte å glemme både skjermen og regntøy før jeg dro hjemmefra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helårs så skal du ha lange skjermer uansett (helt ned til krankhuset, og så langt ned foran som du tør), men iaf på en gravel så funker det veldig godt med en win wing fra ass-savers bak, og å lene seg framfor å svinge foran 😄

Skal faktisk kjøpe meg en ekstra win wing jeg kan ha på jobben tilfelle jeg glemmer å ta på hjemme, som jeg gjorde i går 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 21.8.2024 den 19.20):

Noe å ha under hjelmen. En kjempetynn lue om høsten og ok vintervær, en balaklava for iskalde dager eller snøstorm.

Kan legge til sykkellue med brem til dager med regn. Det hindrer regn på innsiden av brillene og gir bedre sikt. Jeg synes det gjør det et par hakk greiere å sykle i regn.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått prøvd meg i litt av hvert av vær nå. Og har konkludert at er det en ting jeg ikke liker mer en regn er det VIND. 

Ellers ser det ut til at jeg har klart å skrape sammen det meste nå skibukser var ikke dumt å bruke.

Tankene nå svirrer rundt sykkelvalg, men det er en annen historie. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...