Gå til innhold

Gel - "lett" for magen


Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har syklet eller løpt på en slik måte at jeg har tenkt at jeg bør innta gel så erfaringsgrunnlaget her er ikke helt på topp lenger. 

Nå skal jeg løpe litt lenger og planlegger å fylle på med gel underveis. 

Tidligere har jeg hørt om disse som gjennomfører Norseman eller tilsvarende utelukkende med gel og sportsdrikk som ernæringskilde og tenkt "hvordan er dette mulig uten å drite seg ut?" Tidligere så fikk jeg ofte magevondt/-trøbbel av gel og begrenset derfor inntaket til et toalett var innen rimelig rekkevidde (ca. en times tid). Tilbake da var det å innta Maxim gel ensbetydende med magetrøbbel for meg, men jeg fant ut at andre leverandører (SIS blant annet) hadde mindre ulemper. 

Registrerer at Maurten får mye omtale om dagen blant annet. 

Så, etter denne innledningen: hva gjelder på gel-fronten i 2024 og da spesielt for oss med litt følsom mage? 

For ordens skyld: jeg skal teste dette på trening og ikke første gang i konkurranse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 14
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Dette er veldig subjektivt, så det er jo som du skriver lurt å teste ut på forhånd. Først en klar advarsel om Amacx. Det skapte vrange mager for to stykk her i huset som i utgangspunktet ellers er ganske ulike på hvilke som foretrekkes. I tillegg smakte de ikke bra. Den fremstår som litt hard. 

Jeg sverger til SIS, disse er mer nøytrale på smak og har noe tjukkere konsistens enn de fleste andre, tror derfor fortsatt de vil fremstå som snille. 

Ellers sverges det til Umara, Fuel of Norway og High5 her i huset. Gjennomgående tynnere og noe sterkere på smak, men fungerer veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du vel blande på flaske? Litt av greia med gel er jo at det ikke tar stor plass. Om man har masse plass, eller evt. langing, så kan man jo bare regne ut hvor mye du karbo du trenger pr tid en flaske tar å tømme. Ved veeeldig lange distanser må man jo ha noe fast føde, og kanskje noe mer enn gel?

For folk som har så høyt nivå at man skal ha litt trøkk når spurten nærmer seg ser jeg helt klart greia med gel. 

Eller er det noe jeg ikke forstår her? Hilsen en som drikker solbærsirup når jeg skal ha høyt trøkk over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gel er typisk noe sånt som 25g CO, om du skal være ute i fire timer trenger du da 3-4 per time og totalt kanskje 15 stk. Da synes jeg det er mer praktisk å ha en flaske (evt. to og vann i drikkesekk) med totalt 400g sukker som jeg inntar slik at det blir ~100g/time. I tillegg til at dette blir en del rimeligere enn gels, har du mulighet til å teste på trening hva som fungerer for din mage og gjøre justeringer i miksen slik at du står på startstreken på konkurransedagen med en ernæringsstrategi du har testet og kjenner godt.

Solbærsirup og husholdningssaft er ellers gode kilder til rent sukker - ca 40 g/dl om i ublandet form om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Maurten opp mot og under Lillehammer-Oslo, og synes det var veldig bra. De smaker rart, dvs ingenting, så blir som en ren sukkerlake, men heller ikke så ille smak som setter seg i munnen. Både den og Betafuel var gode, men synes Maurten "forsvant" fortere selv om den er veldig tykk. Når man smaker den hjemme tenker man litt wtf, men på sykkelen og med et par gels innabords er det greit at det ikke er noe flytende fruktcocktail. 

Såpass sjelden at jeg driver med ritt eller økter der gel er nødvendig, så da betaler jeg heller litt ekstra istedenfor å drive mekke selv. 

Ellers er Haribo fint avbrekk og enkelt å ha med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke det som kanskje ikke fremgikk tydelig nok i første innlegg her: nå er det snakk om løping og uten langing etc. For meg setter løping ytterligere begrensninger enn sykling. Når jeg sykler kan jeg spise og drikke ganske mye forskjellig underveis. Når jeg derimot skal løpe med et visst tempo er det krevende å fylle på underveis og da er gel et godt alternativ for at jeg ikke skal gå på en næringssmell.  

For meg så handler det ikke om å ha litt trøkk i spurten, det handler om å fylle på energi underveis slik at jeg får ut mitt (ræva) potensiale og at ikke opplevelsen blir fryktelig fordi jeg går næringstom. 

Man kan selvsagt diskutere hvorvidt normale mosjonister bør tenke på næring underveis i diverse konkurranser, men det var vel ikke den døra jeg planla å åpne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (1 time siden):

Jeg tror man absolutt bør tenke på det, veldig lett å gå tom.

Løper du med sekk og evt noe vannflasker? Maurten sine pulverposer er også veldig praktiske å ha med seg. Kan evt velge en med kaffein for å få litt ekstra piff i siste halvdel.

https://bikeshop.no/maurten/211004100/maurten-drink-mix-320-caf100-sportsdrikk-nøytral-83-gram

Om man går for koffein på slutten er set greit å spesifikt teste det også, dvs. koffeingel på toppen av andre gels. Jeg får alltid mageknip av koffeingels (alle typer jeg har prøvd i hvert fall)

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (17 timer siden):

Om man går for koffein på slutten er set greit å spesifikt teste det også, dvs. koffeingel på toppen av andre gels. Jeg får alltid mageknip av koffeingels (alle typer jeg har prøvd i hvert fall)

Og, om man går for koffeininntak i en konkuranse, må man også huske på å ta den tidlig nok. Koffein bruker litt tid før det har effekt. 45 min eller noe rundt der, mener jeg det ble sagt I det lange løp podcasten. Dumt å ta det helt mot slutten, da har man full effekt etter at man er kommet i mål. Og, man må også teste ut og vite om man responderer på koffein. Gel eller drikke med koffein, funker dårlig for meg, da jeg har paradoksal effekt av koffein og andre stimulantia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...