Gå til innhold

Ny hjelm dere?


Anbefalte innlegg

Jeg har kakket hjelmen min i bakken og trenger ny. 
Det er et vanskelig minefelt å bevege seg i. Får man feil hjelm faller hele selvbildet i grus. Alle andre syklister tror du er heeelt nooob og man er i fare for å hodeskade seg, eller svi ut øynene med svette. 

Jeg tenger en hjelm som oppfyller alt dette:

  1. passer hode på 60 cm med litt avlang fasong
  2. beskytter
  3. er maksimalt luftig
  4. ikke for tung
  5. skal brukes til terrengsykling og pendling. jeg har en annen til landevei
  6. viser at jeg er en rask og smidig terrengsyklist (av og til i alle fall)
  7. gjerne har en liten skygge så den matcher både sekk og (smale) baggies og bibs.
  8. IKKE roper endurobro og goggles
  9. IKKE visker grævel og rekkevidde helt til Kikut (jordfarger og bærenett)
  10. kan koste hva den vil om den stemmer ellers.
     

Hjelmer jeg har vært spesielt fornøyd med opp gjennom tiden:
Giro E2
Giro Xen
Specialized Ambush 1 Mips
Limar Alben Superlight Mips

Den siste har jeg nå, og bortsett fra litt enkel konstruksjon uten justerbar skygge og med sårbar underside er den ganske spot on på de fleste punktene. Den er ikke dyr og jeg kan bare kjøpe en ny. Men er det ikke sånn at det alltid er noe annet som er bedre, nyere, marginalt raskere, og (enda) kulere?

image.jpeg.e7932e938463a8ddd5e37be00541c
 

Hjelp en posør!
LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme bruker jeg en nå litt til årene kommet Sweet Protection Dissenter. Den fikk et litt hardt kakk på siden i forrige uke, så mulig jeg er i markedet for ny hjelm jeg også. (Selv om sykkelhjelmer vel tåler flere krasj så lenge ikke isoporen sprekker, i motsetning til mc-hjelmer som må byttes hvis de har tatt i bakken.)

Dissenter har passet meg ganske bra, men i Italia ble det ny hjelm i sommer og det ble en litt tilfeldig valgt Leatt som satt vanvittig bra på mitt hode. Klarer ikke å finne ut av akkurat hvilken modell det var. Kanskje det var en overligger fra 2022 eller 2023? Har i hvert fall lyst på makan her hjemme. Her er mitt beste bilde av den:

image.jpeg.0564f7e44592334873072a0326b28f4b.jpeg

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox Speedframe eller endel modeller fra Lazer synes jeg virker å matche noen av alternativene du lister (hjelmer med litt stidesign, men ikke altfor grovt), og er hjelmer jeg har testet og funnet har god passform for mitt hode hvertfall (men jeg har mer rundt hode ala dette)

Ellers tror jeg at den Enduro-modellen jeg hadde fra Leatt er blant favorittene passformmessig blant hjelmer jeg har hatt senere år, så kan i likhet med Dan anbefale dem. Har nå en (i dine øyne sikkert altfor #enduro) fra POC, og misliker det designet de har med gods som kommer i konflikt med briller og dytter dem ned.

Selv var jeg også veldig happy med Xen, så kanskje kan Leatt være verdt å teste. Ser de har endel varianter i litt mindre tivolidesign og, men mulig de er for lite luftige for din smak? Kan ikke si jeg plagdes mye for lite ventilasjon på den jeg hadde, som vel er forløperen til de AllMtn4.0-modellene du ser her: https://www.bcsport.no/sykling/sykkelhjelm/mtb-hjelm

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er et krav, men speedframe har ingen gode steder at plassere briller. Men ellers gir den litt mer beskyttelse på siden og bak enn den du er avbildet med. Digg med fidlock hurtigspenne. Hilsen 59cm og avlang 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (12 minutter siden):

Har nå en (i dine øyne sikkert altfor #enduro) fra POC, og misliker det designet de har med gods som kommer i konflikt med briller og dytter dem ned.

Det med briller er et viktig poeng. Jeg oppdaget at Leatt-hjelmen ikke funket perfekt med mine solbriller, fordi med litt svette på neseryggen så begynte brillene å skli nedover på humpete underlag. Med mine vanlige briller med litt bøy på stengene bak ørene funket det fint. Det skal sies at jeg alltid har stengene innenfor reimene, selv om det ikke er lov, og det virker som at mine andre hjelmer har reimene nærmere hodet, slik at de klemmer fast stengene litt bedre.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med min POC Kortal, men den er litt chunky (les: god dekning i bakhodet). De har også Tectal som er hakket mindre.

Kortal har også fin kompatabilitet med goggles, men det har jeg kun brukt noen ganger vinterstid på de kaldeste dagene til jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske fra gamleforumet at vi liker samme hjelmfasong, LarsB! Vi var jo veldig samstemte om Giro E2 den gangen 🙂 

Av alle hjelmer jeg noen gang har hatt, har Troy Lee A2 passet meg aller best. Den er som å tre på seg den aller mest komfortable lua du kan tenke deg. Meeeen, den roper kanskje «enduro», og da kan kanskje Troy Lee A3 passe bedre? Jeg føler at den er hakket nettere i formatet, og har beholdt 90-95 prosent av komfortfaktoren jeg hadde med A2. Jeg har for øvrig også Troy Lee Stage, og føler at gode gamle Troy har skjønt hva vi langhoder trenger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Jeg tenger en hjelm som oppfyller alt dette:

  1. passer hode på 60 cm med litt avlang fasong
  2. beskytter
  3. er maksimalt luftig
  4. ikke for tung
  5. skal brukes til terrengsykling og pendling. jeg har en annen til landevei
  6. viser at jeg er en rask og smidig terrengsyklist (av og til i alle fall)
  7. gjerne har en liten skygge så den matcher både sekk og (smale) baggies og bibs.
  8. IKKE roper endurobro og goggles
  9. IKKE visker grævel og rekkevidde helt til Kikut (jordfarger og bærenett)
  10. kan koste hva den vil om den stemmer ellers.

Ca i tråd med lista jeg ikke hadde laget, da det kom en 3T Exploro i posten, og stinisse-identiteten min kom i en skvis. Da ble det MET Allroad, i svart. Passer godt sammen med med uklarheten vedrørende hvilken syklistbås man sokner til.

I forrige uke fant jeg ut at denne hjelmen var glemt igjen på Røros, og bare #endurobro-hjelmer var å finne, hjemme.  Vanskelig periode.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, EirikPeirik said:

Jeg er fornøyd med min POC Kortal, men den er litt chunky (les: god dekning i bakhodet). De har også Tectal som er hakket mindre.

Kortal har også fin kompatabilitet med goggles, men det har jeg kun brukt noen ganger vinterstid på de kaldeste dagene til jobb.

Tipper Kortal feiler på relativt høy #endurofaktor med gedigen skjerm og googles-formfaktor. Mitt største problem med min er det med briller, hvertfall Oakleybrillene jeg har (Radarlock og Jawbreaker). Den røde ring-saken kræsjer med dem, så hvis hjelmen sitter litt løst på hodet og beveger seg, må jeg konstant justere briller. Så ofte strammer jeg hjelmen litt forbi komfortpunktet for å få den til å sitte mest mulig rolig på knollen når jeg skal dundre nedover noe. Tror jeg nevnte dette i en annen diskusjon og begynte å spekulere om jeg burde teste POCs egne briller og se om de fikser dette problemet på noe vis.

Samme problem hadde forøvrig min forrige POC-hjelm og, men der mener jeg det var noe mer plass så den gikk klar på utsiden av brillene.

Såpass stroppene stikker ut fra hodet på disse stihjelmene, er hvertfall stilpolitiske guidelines som briller på utsiden av reimene utelukket.

453176674_10161344055465767_7544952770052344868_n.jpg.e6a3baf3ecd6be5ab18b4f131ce87f21.jpg

IMG_6899.jpeg.2ca557309f8afc63001344411c2b4037.jpeg

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt E2, Xen, Xar og Feature. Giro passer mitt hode perfekt, Sweet er helt jævlig.

Kjøpte Manifest i sommer til en god pris og den krysser av alle dine kriterier, Lars. Den føles ordentlig solid og trygg, men er ganske lett og paddingen gir følelsen av luksushotell med supereksklusivt sengetøy i silke. Estetikken er best i klassen, etter min mening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (19 timer siden):

Jeg mener å huske fra gamleforumet at vi liker samme hjelmfasong, LarsB! Vi var jo veldig samstemte om Giro E2 den gangen 🙂 

Av alle hjelmer jeg noen gang har hatt, har Troy Lee A2 passet meg aller best. Den er som å tre på seg den aller mest komfortable lua du kan tenke deg. Meeeen, den roper kanskje «enduro», og da kan kanskje Troy Lee A3 passe bedre? Jeg føler at den er hakket nettere i formatet, og har beholdt 90-95 prosent av komfortfaktoren jeg hadde med A2. Jeg har for øvrig også Troy Lee Stage, og føler at gode gamle Troy har skjønt hva vi langhoder trenger.

Jeg kjøpte først A2 og erstattet den senere med A3. Pussig nok var A3 trangere i passformen. Medium satt som støpt, men ingen plass til en tynn lue under, noe jeg hadde med A2. A2 får du på salg nå på BCSport. Brukås har også noen bra hjelmer på salg, bla. en Specialized Tactic 4 som gjorde det veldig bra i Virginia Tech hjelmtest, om den er trenduro eller ikke må noen andre vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspillene. 
Hjelm er vrient. Den er så synlig og signaliserer så mye, om man først har havnet i nerdemyra. 

Etter å ha kikket og tenkt litt kom jeg på noe i retning av:
Den derre jeg leste om på det derre nettstedet om fra de derre, hva var det den het igjen tro?

Så hadde jeg et notat på telefonen og så at det var Fox Crossframe jeg tenkte på. Den er plassert midt i segmentet jeg ønsker å passe inn i. Den er testet rundt omkring med greie resultater og har en del finesser som er kjekt å ha. Brilleparkering, magnetlås, boastramming etc. Så jeg tror jeg tar den. Den finnes i hvit på Bikeable til 1866 inkl frakt. 

image.png.c9b70c2448936537a4f40277b8c73d7a.png


Spørsmålet nå er om jeg skal slenge den i kurven med en gang, eller se om det er noen fine greier på tilbud i Håkonshall når jeg er avkreftet og motstandsløs etter ultrabirken?

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...