Gå til innhold

Sylarnas fjellst. - Helags - Blåhammarstugan


MOB

Anbefalte innlegg

Noen som har syklet i området og kan anbefale passende dekk? Har gått deler av området tidligere, men klarer ikke å erindre hvordan stiene var.

Har Ardent, Rekon, Forekaster i 2,40 Exo, samt Ikon og Forekaster 2,35(?) for hånden. Hva tror dere passer best - eller bør jeg kjøpe noe grovere? Skal på en DC-rigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN ta feil (skjedd før), men er det lov å sykle i det området? Joda, man kan alltids "overse" skilting osv, men greit å vite hvis man møter på noen som brummer.

Til spm: jeg mener det er en god del stein, type stor. Men jeg er på noe tynn is

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (44 minutter siden):

Jeg KAN ta feil (skjedd før), men er det lov å sykle i det området? Joda, man kan alltids "overse" skilting osv, men greit å vite hvis man møter på noen som brummer.

Til spm: jeg mener det er en god del stein, type stor. Men jeg er på noe tynn is

Relevant spørsmål! La oss for diskusjonens skyld anta at det er lov:D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sylstasjonen møtte jeg en fyr med en forholdsvis snill xc, han virka fornøyd med turen dit.

Du har jo gåsen, både vindskyddet og fjellstasjonen, men da må elv vades (brua gikk med isen og samene vil ikke ha ny…)

Kommer man over elva er den turen helt fantastisk, og sykles fint på 2.4 mary eller finere tipper jeg. Trilla den selv med chunky monkey.

blåhammarstugan kjenner jeg ikke til

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke det. Har sykla den 3 ganger. 2 tørt og 1 på barfrost. 
men chunky har imo en tendens til å bli litt slappe i fisken etter litt bruk. 
Blir yr når jeg tenker på den nedkjøringa altså, fra fjellstasjonen. Ja åsså flyten fra skyddet. Tror nok dhr/dhf også gjør nytten, kanskje litt snillere bak? Liker ha knallfeste foran, tåler assegai også, på høsten. 

  • Thanks 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (8 minutter siden):

Nei, tror ikke det. Har sykla den 3 ganger. 2 tørt og 1 på barfrost. 
men chunky har imo en tendens til å bli litt slappe i fisken etter litt bruk. 
Blir yr når jeg tenker på den nedkjøringa altså, fra fjellstasjonen. Ja åsså flyten fra skyddet. Tror nok dhr/dhf også gjør nytten, kanskje litt snillere bak? Liker ha knallfeste foran, tåler assegai også, på høsten. 

Sant, virket litt slappe. Spekulerer på nye Forekaster 2,4 og Ikon bak, ev. Ardent/Rekon, på en 130 Element. Ka du trur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet siste skrik med Newmen Phase 30-hjul til Followingen i sommer, og puttet nye Forekaster framme, og Rekon Race bak, og syklet endel turer på Røros med de hjulene i ferien, og syklet ganske hardt til meg å være, faktisk hardere enn noensinne, tilogmed i søkkvått vær, og det gikk jo strålende. Lite sleipe røtter der, og aldri særlig bratt, så på sand og knauser fungerer dekkene helt supert.  Kanskje ikke særlig supert på våte klopper, og svaberg, og våte "baby head"-røyser.  Jeg mener å huske at terrenget i Sylarna var litt lignende som på fjellet på Røros. Går fint, mener jeg.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å sykle mellom Storulvån,  Blåhammerstugan, Sylstasjonen og Helgas. 

Det er ikke lov med elsykkel.

 

Litt mer begrensninger rundt Gåsen da østsiden av Handøla ligger i Vålådalen naturreservat og der blir det stadig nye begrensninger i ferdsel.

Tjallingen - Gåsens vindskydd er kun lov å sykle mellom 15. juli og 31. august.

Videre sørover nede i dalen fra Gåsens vindskydd langs Holkendurrie er det totalt sykkelforbud bortsett fra på stien mellom Helags og Gåsen.

 

Det er også innført nye begrensninger ved Pyramidene

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (På 21.8.2024 den 22.34):

Jeg handlet siste skrik med Newmen Phase 30-hjul til Followingen i sommer, og puttet nye Forekaster framme, og Rekon Race bak, og syklet endel turer på Røros med de hjulene i ferien, og syklet ganske hardt til meg å være, faktisk hardere enn noensinne, tilogmed i søkkvått vær, og det gikk jo strålende. Lite sleipe røtter der, og aldri særlig bratt, så på sand og knauser fungerer dekkene helt supert.  Kanskje ikke særlig supert på våte klopper, og svaberg, og våte "baby head"-røyser.  Jeg mener å huske at terrenget i Sylarna var litt lignende som på fjellet på Røros. Går fint, mener jeg.

 

Forekaster funket fint, med Fast Trak bak. Tidvis (veldig) vått og gjørmete.

Kunne hatt litt mer biff både foran og bak i utforkjøringene, men ikke noe stort problem. Mye stein.

Takk for tips og råd, @Ivar Elverum og @ØysteinS

Forøvrig veldig fint område også på sykkel:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jgholm skrev (10 timer siden):

Det er også innført nye begrensninger ved Pyramidene

Ahh.. vet du hvilke begrensninger eller har du en link?

Kona og jeg tenkte å ta en helgetur til Åre og bl.a. sykle den runden (jeg var der i 2017, og det var en flott tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (22 minutter siden):

Ahh.. vet du hvilke begrensninger eller har du en link?

Kona og jeg tenkte å ta en helgetur til Åre og bl.a. sykle den runden (jeg var der i 2017, og det var en flott tur).

Ser ut som alt er dekket her.
Elsykkel er aldri tillatt.

Hvis Norge bruker det vanlige "land som det er naturlig å sammenligne seg med" kan det gi spennende restriksjoner.

https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/arcgis/apps/storymaps/collections/88bc2cfb220b4867b429e1a8beeba8ca?item=7

Fra 31. august er Pyramiderna forbudt ser det ut som... så skynda på 🙂

"Under försommar och höst behöver renen och renskötseln lugn och ro."

 

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (5 timer siden):

Ser ut som alt er dekket her.
Elsykkel er aldri tillatt.

Hvis Norge bruker det vanlige "land som det er naturlig å sammenligne seg med" kan det gi spennende restriksjoner.
 

 

 

Her er de svenske betraktningene rundt elsykkel

Motortrafik i naturen | Länsstyrelsen Jämtland (lansstyrelsen.se)

 

elsykkel er motorferdsel, motorferdsel dekkes ikke av allemannsretten, elsykkel trenger derfor tillatelse av grunneier

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...