Gå til innhold

Sørkedalsveien, veiarbeid, hester, punkteringsbonanza, butylslanger


Anbefalte innlegg

Srkedalenveiarbeid.jpg.0b3f63d9565a8815806e5bee85b530f5.jpg

Siden Sørkedalsveien er blant hovedstadens (og dermed kongerikets?) mest populære ruter for landeveissykling, gjør jeg oppmerksom på pågående veiarbeid ved Strøm/Zinober.

Enveiskjøring som reguleres med trafikklys eller manuelt. Vent på tur.

***

Zinoberveienasfaltert.jpg.2aee75b2355d5c60a6c76d6bc4cd14fb.jpg

Benytter anledningen til å minne om at Zinoberveien, som løper 5 km parallelt med Sørkedalsveien fra busstoppet på Zinober til Sørkedalen landhandel, nå er fullstendig asfaltert.

Mens det langs Sørkedalsveien er bilister som kjører forbi syklister som sykler forbi rulleskiløpere som staver forbi joggere som løper forbi gående, er Zinoberveien et rolig og trygt paradis, og gjerne et bedre alternativ for de fire sistnevnte. Men obs veien går gjennom flere gårder, og det er stedvis mange hester og unge ryttere. Så tilpass farten og ta hensyn. 

***

Fra tidlig vår og gjennom hele sesongen, særlig på finværsdager, er det i Sørkedalsveien noe av en punkteringsbonanza. For en innflyttet sørkedøling er det følgelig blitt noe av en fritidssyssel å hjelpe de punkterende, som etter havariene gjerne også for sikkerhets skyld punkterer medbrakt nødslange.

Men etter nettopp å ha bistått en hyggelig kar som bokstavelig talt hadde klart å blåse slangen i fillebiter, må jeg innse at mitt en gang så omfattende restlager av gamle slanger er fullstendig oppbrukt. Har saumfart skap og bod, og det er tomt. Ikke en slange å se.

Så gode forum: Om noen brenner inne med gamle butylslanger, fortrinnsvis for landeveisdekk 23-25-28 mm, tar jeg svært gjerne imot dem. Alt for å fortsette min Robin Hood-misjon der jeg gir fra de slangerike til de slangefattige. Send i så fall melding!

Og jeg lover helt oppriktig at jeg ikke bedriver misjonering for slangeløst oppsett! Kun som svar på ytterst sjeldne spørsmål. Og da er reaksjonen fra de punkterende forutsigbar - at nei, slangeløst er altfor komplisert og helt unødvendig på landevei og uansett punkterer de egentlig ikke. Jeg tror det er @Kaiost-effekten 😅

  • Like 12
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt lysregulert det vesle strekket mellom Strøm og Zinober. Pågående veiarbeid flere andre steder.

Antar at Sørkedalsveien får en velfortjent ansiktsløftning for å gjenreise den i all sin prakt og hindre at den blir like elendig som elendige Maridalsveien 😛

image.png.776ed4fb1f1e1ea560f9f1517ce2df9b.png

Om du ikke utstår røde lys og ventetid, kan du benytte anledningen til å rulle gjennom grusveien som går parallelt med Sørkedalsveien akkurat over og forbi det lysregulerte strekket - opp fra bunnen av bakken mot Strøm og ned til krysset der Sørkedalsveien møter Zinoberveien. Ikke en opplagt trasé for temposykkel, men fin for alt annet.

Og om du vil sykle hele veien fra Bogstad camping til Sørkedalen landhandel uten å berøre Sørkedalsveien mer enn et par meter, har du alltid denne ruten. Men ta hensyn osv.

image.png.a27b9f29efe0ecf2ef9112664e65e973.png

Finnes vakrere og mer gøyale ruter, som denne, men det er blandevei som jeg ikke tør poste i landeveisforumet.

  • Like 4

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den interesse det måtte ha, og siden jeg først har begynt, er strekket mellom Strøm og Zinober nå ikke lenger lysregulert. Fri ferdsel, men noe innsnevret kjørebane. Noen meter uasfaltert grus ved Strøm.

Srkedalenveiarbeid2.jpg.169677e95e9e6b0014b07ada3c6b081a.jpg

Til gjengjeld er det i skrivende stund lysregulert enveiskjøring i Sørkedalsveien like etter krysset der Wyllerveien tar av mot Wyllerløypa. Kun noen få minutter å vente.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har det igjen vært lysregulert enveiskjøring i Sørkedalsveien like etter krysset der Wyllerveien tar av mot Wyllerløypa.

Og lappingen som er gjort ved Strøm/Zinober er dessverre ikke utpreget elegant, jevn eller rask.

Men Sørkedalsveien er uansett overlegen Maridalsveien. A priori. Ad infinitum.

Tupac_west_side.webp.d4a9b3ecd2c2303c91282efda86180f6.webp

West Side.

  • Sad 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (21 timer siden):

De siste dagene har det igjen vært lysregulert enveiskjøring i Sørkedalsveien like etter krysset der Wyllerveien tar av mot Wyllerløypa.

Og lappingen som er gjort ved Strøm/Zinober er dessverre ikke utpreget elegant, jevn eller rask.

Men Sørkedalsveien er uansett overlegen Maridalsveien. A priori. Ad infinitum.

Tupac_west_side.webp.d4a9b3ecd2c2303c91282efda86180f6.webp

West Side.

Du bor i Sørkedalen - jeg i Maridalen. 

We are not the same. 

Lover å holde folket oppdatert i egen tråd så fort jeg er ordentlig i hus. 

 

East side.

image.png

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en nydelig sommerdag i går, med et mylder av elegante syklister og oppvisning av PNS, Rapha, Assos, Zipp, AXS og integrerte topprammer jeg bare kan drømme om 😄 er det grå hverdag igjen i Sørkedalsveien.

Veiarbeid3.jpg.66872a25a79677f86590f85dfed897eb.jpg

Veiarbeidet har flyttet seg til strekket etter landhandelen forbi lokalet. Veien skrapes og ny asfalt legges. Skal etter planen være ferdig denne uken. Nå er det humpetitten og manuelt dirigert enveiskjøring.

Mange rådyr i området og tidvis sprettende over veien. En er på gårdsplassen og spiser epler mens jeg skriver dette 🦌

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...